DOWNLOAD          STRÁNKY          ODKAZY          ČLÁNKY          SLOVNÍČEK    

Vítejte na neoficiálních českých stránkách společnosti 3Dfx. Najdete zde přehledy grafických a multimediálních adaptérů této společnosti, článek o založení, činnosti a krachu společnosti a mnoho dalšího. Mimojiné je zde k dispozici velká spousta obrázků a jsem si jist, že většina na českém webu dosud nebyla zveřejněna. Doporučené rozlišení: 1152*864. Pokud jste nuceni používat méně než 800x600, zkuste pro lepší funkčnost tuto variantu stránek.



březen 2004
novější starší


31.3.2004 Historie - Voodoo 3

Z neznámých důvodů mi v současné době nepřicházejí některé maily. Je možné, že tato situace trvá již přes týden. Nevím, zda je na vině server Seznam, ale dokud se situace nezmění, používajte prosím (až do odvolání) tuto adresu:

no-X@quick.cz

Pokud jste mi v poslední době posílali mail a nedostali jste odpověď, určitě mi nepřišel! Pošlete mi ho prosím na novou adresu. Dík za pochopení!


Nabízím další (doposud nejrozsáhlejší) díl historie. Tentokrát o příchodu Voodoo 3.



30.3.2004 Výpadek...

V první řadě bych se chtěl omluvit za včerejší výpadek, který trval cca od 10 do 13 hodin. Vina není na naší (spíš mojí) straně, šlo o výpadek celého hostingového serveru.

Pro dnešek nabízím vyjádření Johna Carmacka k situaci grafických karet v roce 2000. Několikrát jsem se na něj odkazoval, takže by bylo vhodné, aby bylo k dispozici kompletně.



29.3.2004 Voodoo 5

Na řadu se dostala série Voodoo 5. Krom drobných oprav jsem přidal specifikace a obrázky, které se vztahují především k prototypům a nevydaným modelům. Pokusil jsem se zjistit i délky karet této série. Věděli jste např., že AGP4 varianta Voodoo 5 - 5000/5500 byla o cca 5mm KRATŠÍ, než dnešní jednoprocesorová GeForce FX?



26.3.2004 Voodoo 4, Aplíky

Dnes jen dvě drobnosti: Protože mi včera nezbyl čas na doplnění obrázků na stránku MACů, nabízím je dnes.

Druhou (a větší) drobností je aktualizace stránky Voodoo 4. Není toho moc, ale mj. se mi povedlo zjistit dalšího výrobce /Speed/ této karty (vč. obrázku - doporučuji, má úchvatný větráček  ). Také jsem trochu přeuspořádal obrázky, aby byly přehlednější.

Na příští týden plánuji šestý díl historie...



25.3.2004 3Dfx na Macintoshích

Zkuste si vybavit, kolik karet pro platformu Macintosh bylo založeno na čipsetech od 3Dfx. Pokud jste došli k číslu vyššímu, než čtyři, tak bych vás chtěl poprosit, abyste mi napsali, které to jsou a já je rád do dnešního článku doplním. Předem přiznávám, že žádného MACa jsem neviděl ani zdálky, takže mě na případné nepřesnosti upozorněte, rád je opravím.



24.3.2004 Rampage, SAGE

Tentokrát jsem zaktualizoval stránku Rampage. Přibyly nějaké informace, některé jsem upřesnil. Samozřejmě nescházejí nové obrázky, vč. Spectre 3000 (2x Rampage + SAGE)!

Také je zaktualizována stránka SAGE, jde ale spíš o drobné korekce. Tentokrát samozřejmě bez obrázků.



23.3.2004 Sbírky, kolekce...

Několikrát jsem narazil na různé obrázky sbírek karet 3Dfx. Protože už se mi jich sešlo více, dal jsem dohormady stránku, na kterou jsem je umístil (možná ještě časem dojde na změnu grafického uspořádání, zatím to není ono).

Pokud máte vy sami nějakou sbírku (či sbírečku), můžete mi její fotku zaslat a já jí rád přidám!

Ještě upozorním na úpravy, které jsem provedl v zatím posledním (pátém) dílu historie: Krom pár stylistických korekcí jsem článek doplnil o dobové grafy, které prezentují výkonnostní rozdíl mezi TNT a Banshee. Možná se budete divit :-)



22.3.2004 Mozilla, Banshee a další

První zpráva se bude týkat především uživatelů prohlížeče Mozilla. Stránky jsou nyní PLNĚ kompatibilní s tímto prohlížečem (ve verzi 1.7a). Slovem plně myslím včetně i těch scriptů, které fungovaly jen pod Explorerem. Pokud by se přesto COKOLI chovalo nekorektně, či nevypadalo, jak má, kontaktujte mě na mail, zprovozním to.

Přibylo i pár drobných grafických změn, z nichž je nejvýraznější asi oživení tlačítkového menu.

Třetí zpráva je pro příznivce Banshee. Objevil jsem další bohatý zdroj informací. Samozřejmě jsem ho úplně vyčerpal a výsledkem je aktualizace seznamu výrobců / modelů a hromada dalších obrázků. Výrobců je tedy v seznamu přes 30, obrázků přes 80 (když nepočítám miniatury).

Ještě upozorním na úpravy, které jsem provedl v zatím posledním (pátém) dílu historie: Krom pár stylistyckých korekcí jsem článek doplnil o dobové grafy, které prezentují výkonnostní rozdíl mezi TNT a Banshee. Možná se budete divit :-)



19.3.2004 Voodoo 1 - aktualizace

Podařilo se mi sehnat další obrázky Voodoo 1. Je zajímavé, že ze všech obrázků série Voodoo je nejméně právě těch s Voodoo 1. Pokud máte k dispozici obrázky této karty od dalších výrobců, můžeme mi je poslat, rád je k ostatním přidám.



18.3.2004 FSAA - závěr série

A zde je úplný závěr série Full-Scene AntiAliasing. Snažil jsem se především o stručné shrnutí předchozích článků a jednoduchý nástin vývoje situace u předních výrobců hardwaru. Také jsem přidal hromadu různých dokumentů, takže pokud vám ve článcích něco scházelo, určitě to v nějakém najdete.



17.3.2004 Historie - 1998; Banshee

Nabízím slíbený 5. díl historie; dokončení roku 1998, tzn. Banshee a její dopad na vývoj Rampage. V souvislosti s historií jsem doplnil další porci obrázků a výrobců Banshee, včetně přehledu podpory jednotlivých funkcí na různých modelech.

Koncem tohoto nebo začátkem příštího týdne bych dokončil závěr k FSAA.



15.3.2004 Voodoo 4, Banshee

V řadě aktualizací jsem jako další zkompletoval Voodoo 4. Jde především o obrázky; seznam výrobců se příliš nezměnil (převážnou část vyráběla sama 3Dfx). Mnoho obrázků jsem přidal i na stránku Banshee, vč. několika upřesnění týkajících se seznamu výrobců/modelů.

Abych nezůstával jen u aktualizací, pokusím se dokončit další část historie, kterou bych rád během týdne uvedl.



12.3.2004 Voodoo 2, Rush do třetice

Po Rush a Banshee se na řadu dostala Voodoo 2. Přidal jsem obrázky, vyhledal velmi zajímavé informace o VREngine (Voodoo 2 s T&L), na níž mě upozornil Vykupitel. Podařilo se mi sehnat i dva pěkné obrázky Q3D Obsidian 2 S12 (Voodoo 2 AGP).

Náhodou jsem narazil na velice zajímavé informace o vývoji Voodoo Rush, tak jsem je (spolu s novými obrázky a velkým rozšířením seznamu výrobců) přihodil na její stránku.

Na webu se objevila velice zajímavá informace týkající se grafického procesoru nVidia nV40. Je pravděpodobné, že bude obsahovat nový FSAA algoritmus. Nový může znamenat "dosud nVidií nepoužitý", stejně jako úplně nový. Vzhledem ke stávající situaci (ATi používá RGMS, tedy echt to, co měla používat Rampage) se není čemu divit. Pokud chce nVidia ATi konkurovat, vidím jen dvě reálné možnosti: buď RGMS s vyšším množstvím vzorků (min. 8x), nebo Stochastic MultiSampling. Podle mého názoru o úplnou novinku rozhodně nepůjde.



11.3.2004 G-RAM, Rush, Banshee

Dnes jsem připravil krátký přehled pamětí používaných na grafických kartách. Není sice ještě úplně kompletní, ale hodlám ho postupně doplnit (najdete ho mezi články). Krom toho jsem doplnil stránky Banshee a Rush o HODNĚ velké množství obrázků a rozšířil seznamy jejich výrobců. Máte-li jakékoli jiné obrázky, o kterých si myslíte, že by tady na stránkách neměly chybět, zašlete mi je v rozumné podobě na mail. Byl jsem také několikrát žádán o počítadlo návštěv. Požadavek splněn. Počítá od 10.3.2004



10.3.2004 FSAA 3

Třetí díl sériálu o Full-Scene AntiAliasingu je o metodách XGI, ATi a 3D Labs. Poslední díl (který se budu snažit dokončit co nejrychleji) bude obsahovat shrnutí všech metod, přehled výhod i nevýhod.



9.3.2004 Voodoo Volts a další

Nabízím pár řádků o možnostech napájení karty Voodoo 5 - 6000. Další novinkou v pořadí je několik whitepaperů týkajících se VSA-100 (RGAA, FXT, T-Buffer...), které mi poskytl Vykupitel. Najdete je, společně s ostatními, na stránce VSA-100. Protože se množství různých dokumentů, whitepaperů, prezentací a reklam poměrně slušně rozrostlo, věnoval jsem jim i oddíl v sekci download, kde jsou teď všechny pěkně pohromadě. Čtenář T182 mi zaslal fotografie Quantum 3D AAlchemy 8132 (pocházející pravděpodobně z Comdexu 2000). Najdete je mezi obrázky na stránce VSA-100.



8.3.2004 Nové obrázky

Za prvé se chci omluvit, že během minulého týdne nebyla žádná aktualizace, ale dokončoval jsem článek pro pretaktovani.cz a nějak mi zkrátka nezbyl čas. Tento týden toho ale bude více.
Prozatím jsem provedl aktualizaci většiny stránek; Rush, V2, Banshee, V4 a V5 nyní obsahují spousty nových obrázků a i pár nových informací, jež mi z větší části poskytl Vykupitel (dík!). V záhlaví stránek V1, V2, Rush a Banshee jsou teď nové obrázky, které jsou hezčí :-).

Během týdne ještě přijdou nějaké kratší článečky a pokud zbyde čas, tak možná i další díl historie, nebo seriálu FSAA.





novější starší