V8™
Označení pro 8 grafických pipeline VPU VGA DeltaChrome společnosti S3 Graphics.
|
VA
Video Amplifier
|
Value Edition
VE. Verze pro nízkou cenu. Obvykle velmi osekaná verze produktu,
často výrazné zásahy do architektury hardwaru pro dosažení nízké ceny výrobku.
|
Variable Bitrate
VBR. Proměnlivý datový tok. Množství dat popisující video (či audio)
je proměnlivě modulováno v závislosti na aktuální potřebě, což má za
následek vyšší kvalitu či menší velikost výsledného souboru,
než s použitím CBR.
|
VBI
Vertical Blanking Interval
|
VBR
Variable Bitrate
|
VCD
Video CD
|
VCR (1)
Video Capture Recorder
|
VCR (2)
Video Cassette Recorder
|
VDP
Video Display Processor
|
V-Drive™
§-doplnit-§ Technologie XGI. ?odhaduji na automatický overclocking v případě,
že framerate klesne pod určitou hodnotu.?
|
VDM
Video Displacement Mapping
|
VDU
Video Display Unit
|
VE
Value Edition
|
Velocity™ 100
Grafická karta společnosti 3Dfx založená na jádře Voodoo3,
8MB paměti, 143MHz, vypnutá texturovací jednotka, AGP2.
|
Velocity™ 200
Neboli Voodoo3-1000.
Grafická karta společnosti 3Dfx založená na jádře Voodoo3,
16MB paměti, 125MHz, AGP2.
|
Verite™
Legendární série grafických karet společnosti Rendition.
První ze série, Verite 1000, byla na světě již před Voodoo1 a
byla i technologicky vyspělejší (HW Triangle Setup,
Edge AntiAliasing, Gouraud Shading,
Trilinear Filtering,
Alpha Blending, MipMapping,
Z-Buffering...).
Pro tuto kartu byl vyvíjen Quake I.
|
Vertex
Jeden konkrétní bod umístěný v prostoru, po nastavení polygonů se z něj
stává vrchol trojúhelníku/ů.
|
Vertex Shader
Soubor příkazů pro transformaci scény / programovatelná část jádra sloužící k
transformaci scény z polygonů (DX8 a dál) / pokročilejší programovatelná T&L
jednotka, Vertex Shader je možné provozovat i softwarově (CPU).
Hardwarově poprvé na nVidia GeForce3 (nV 20).
Přiřazení programu pro každý Vertex.
|
Vertex Skinning
Technologie 3D použitá poprvé na Radeonu (DDR aka VIVO aka 7200),
nanáší textury přes upravené vrcholy polygonů tak, aby ve výsledku nebyly na
3D modelech příliš patrné hrany, dále vytváří větší realističnost pohyblivých
objektů (ruka postavy se při pohybu v kloubu "neláme", ale ohýbá) atd.
|
Vertical Blanking Interval
VBI. Součást analogového TV vysílání. Např. norma PAL má 625 řádků, ale
k přenosu obrazu se využívá jen 576 řádků. Zbylé se používají k uložení
informace o synchronizaci obrazu, řízení paprsku obrazovky atp.
Jelikož by byla část těchto řádků (informačně) nevyužita, používá se k přenosu
TeleTextu, ClosedCaption.
|
VESA Feature Connector
VFC. Port grafické karty sloužící k propojení s TV kartou, MPEG dekodérem,
DVD dekodérem atp. používaný u starších grafik (S3, 3DFX Banshee, Voodoo3 atp.).
Pro připojení zmíněných zařízení je nutné, aby též disponovala portem VFC.
Tento port se skládá ze 13ti párů pinů.
|
VESA Local Bus
VLB. Stará, dávno nepoužívaná sběrnice určená převážně pro profesionální grafické karty.
Existovala jen jedna 3D grafická karta podporující tuto sběrnici a to 3D Blaster VLB
s jádrem 3D Labs Gigi.
|
VFC
Video Feature Connector,
VGA Feature Connector, správně
VESA Feature Connector
|
VFW
Video for Windows
|
VGA (1)
Video Graphic Array
|
VGA (2)
Virtual Graphic Adapter
|
VGA Feature Connector
VFC. Správně VESA Feature Connector.
Port grafické karty sloužící k propojení
s TV kartou, MPEG dekodérem, DVD dekodérem atp. používaný u starších grafik
(S3, 3DFX Banshee, Voodoo3 atp.). Pro připojení zmíněných zařízení je nutné,
aby též disponovala portem VFC. Tento port se skládá ze 13ti párů pinů.
|
VGA Wonder
Třetí série grafických karet ATi, pravděpodobně bez HW akcelerace
(čehokoli, maximálně možná kurzor).
|
VIA Technologies
Společnost zabývající se návrhem a výrobou chipsetů a motherboardů.
Po akvizici Cyrix a S3 Graphics
i výrobou CPU (C3), integrace grafických chipů i samostatných VGA
Delta Chrome.
|
Video Amplifier
VA. Obrazový zesilovač. Zesilovač videosignálu.
|
Video Capture Recorder / Recording
VCR. Nástroj k záznamu videa / záznam videa. Používáno převážně pro programy
k záznamu videa využívající VI nebo TV tuneru.
|
Video Cassette Recorder
VCR. Videorekordér, domácí video. VCR se později začalo používat ve
smyslu jakéhokoli záznamu videa (Video Capture/Recording).
|
Video CD
Norma pro MPEG1 (352*288 pro PAL, CBR 1150kBps), kterou by měly být
schopny přehrávat SW/HW DVD přehrávače. Nízká kvalita, na CD se vejde
cca 74 minut záznamu.
|
Video Display Processor
VDP. Procesor zobrazovací jednotky. Grafické jádro.
Dnes grafický procesor, vizuální procesor.
|
Video Display Unit
VDU. Zobrazovací jednotka. Např. CRT monitor, LCD FPD atp.
|
Video Feature Connector
VFC. Správně VESA Feature Connector. Port grafické karty sloužící
k propojení s TV kartou, MPEG dekodérem, DVD dekodérem atp. používaný u starších grafik
(S3, 3DFX Banshee, Voodoo3 atp.). Pro připojení zmíněných zařízení je nutné,
aby též disponovala portem VFC. Tento port se skládá ze 13ti párů pinů.
|
Video for Windows
VFW. Rozhraní pro video OS Windows.
|
Video Graphics Array
VGA. Zobrazovací standard určený společností IBM.
Rozlišení 640*480 při šestnáctibarevné hloubce, 320*240 při 256 barevné hloubce.
|
Video Immersion™
Způsob zpracování 2D obrazu (textu, videa...),
jedna z příčin oblíbenosti prvních Radeonů ("kvalitní obraz"),
zahrnuje HW Motion Compensation, HW iDTC,
Adaptivní DeInterlacing,
podporu dekódování digitální TV.
|
Video In
Vstup pro analogové video, obvykle u TV karet, grafických a kombinovaných karet,
digitalizačních karet atp. Podporován většinou jako formát S-VHS (mini DIN) a composite
video (cinch), někdy jako YPrPb (3*cinch) nebo jako RGB (*cinch).
Oblíbený pro převod videokazet do digitální podoby. Také používáno místo
TV karty - po připojení videorekordéru s tunerem.
|
Video Input Port
VIP. Rozhraní krátce používané např. na ATi Xpert 99, Xpert 128 a Rage MAGNUM.
Náhrada za AMC. S AMC je kompatibilní,
musí být ale použit speciální kabel od ATi.
|
Video Out
TV-Out
|
Video Processing Engine
VPE. Nástroj pro zpracování videa. Nejčastěji hardwarový akcelerátor
příkazů a technologií pro práci s videem obsažený v grafické kartě
(např. pro iDCT atp.)
|
Video Random Access Memory
VRAM. Grafická / obrazová paměť s přímým přístupem. Paměť grafické karty.
|
Video Texture
Aplikace videosekvence jako textury ve 3D.
|
VideoDesktop
Funkce ATi MMC pro použití videa místo
tapety pro pracovní plochu Windows.
|
VideoShader™
Soubor příkazů pro Pixel Shader(DX9) určený pro práci s videem,
spadá sem např. FullStream; od RV300. Umožňuje např. HW denoise.
|
VideoSoap™
Soubor příkazů pro filtraci TV obrazu od šumu a jeho
rekonstrukci, obsaženo v MMC cca od verze 8.1 -
není podporováno kartou AIW VE (tj. AIW 7500 PCI).
|
VIP
Video Input Port
|
Viper (1)
Série Hi-End grafických karet společnosti Diamond Multimedia.
|
Viper (2)
Pracovní název grafického chipu od ATi, který byl použit pro prezentaci rozhraní
PCI Xpress. Jde nejspíše o R380 (až max. R420),
popř. nový mobilní grafický procesor.
|
Virge
První série grafických akcelerátorů s podorou 3D od společnosti
S3 Grapgics Inc. Chronologicky: Virge, Virge DX, Virge VX,
Virge GX.
|
Virtual Device Driver
VxD. Formát ovladačů pro OS Windows série 9x.
|
Virtual Displacement Mapping
Aka Parallax Mapping, aka Offset Mapping. Značně vylepšený
bump-mapping, který podle "výšky" přepočítává i pozici
pixelu, takže podle úhlu pohledu deformuje texturu, aby
odpovídala tvaru samotných hrbolů.
|
Virtual Graphic Adapter
VGA. Virtuální grafický adaptér. Zobrazovací adaptér, grafická karta.
|
Visual Display Unit.
VDU. Video Display Unit
|
Visual Processing Unit
VPU. Vizuální procesor. Označuje čip s plně programovatelnými
pixel a vertex shadery. Začal se používat u 3Dlabs P10. Dnes se takto
nazývají všechny grafické procesory s plnou podporou DirectX 9 (tedy s
Pixel a Vertex Shadery 2.0)
|
VIVO
VIVO je kombinace Video In a
Video Out na jedné desce.
|
Vlajková loď
Nejlepší produkt, který výrobce produkuje, na nějž je obvykle nejvíce
zaměřena reklama. Např. pro ATi chronologicky: 3D Rage, 3D Rage PRO, Rage 128 PRO,
Rage Furry MAXX, Radeon VIVO, Radeon 8500, Radeon 9700 PRO, Radeon 9800XT.
|
VLB
VESA Local Bus
|
Volari™
Označení grafických čipů společnosti XGI.
Volari V5 a V8 byly původně návrhy pro SiS Xabre II,
Volari V3 je postavena na návrhu mobilní Trident XP5.
|
Volume Pixel
§-doplnit-§
|
Volume Texture
§-doplnit-§
|
Volumetric Fog
Druh mlhy, který může být (na rozdíl od ostatních typů) použit pouze pro část scény.
|
Voodoo™
Proslulá série 3D a později 2D/3D akcelerátorů společnosti 3Dfx.
Používané i pro řadu profesionálních grafických systémů.
Dnes jsou ceněny asi v tomto pořadí: Voodoo4-4800 :-),
Voodoo5-6000, Voodoo5-5500,
Voodoo4-4500, Voodoo4-4000, Voodoo2-SLI, Voodoo3-3500TV,
Voodoo1, Voodoo2, Voodoo3-2000 a 3000,
Voodoo Rush, Voodoo Banshee, Voodoo3-1000 (tj. Velocity 200),
Voodoo3 Velocity-100.
|
Voodoo™ 1
První 3D akcelerátor společnosti 3Dfx, nejvýkonnější ve své době.
Přídavný akcelerátor
do sběrnice PCI; jelikož neobyl VGA kompatibilní, potřeboval primární VGA kompatibilní
kartu, se kterou nebyl nijak datově propojen. VGA byla k Voodoo připojena jen analogovým
kabelem pře D-Sub a Voodoo rozhodovala, zda bude na monitoru viditelný obraz
z VGA či z Voodoo.
|
Voodoo™ 2
Druhý 3D akcelerátor společnosti 3Dfx.
Oproti Voodoo1 měl implementovaný
HW Triangle Setup a technologii SLI, která se
praktikovala propojením 2 karet SLI kabelem.
|
Voodoo™ 3
Třetí 2D/3D akcelerátor společnosti 3Dfx. Nebyl připraven pro SLI. Jádro vycházelo
z Banshee plus další texturovací jednotka. Vydáno bylo více
variant: Voodoo3-1000 (aka Velocity 200),
Voodoo3-2000, Voodoo3-3000 a
Voodoo3-3500TV. Z jádra Voodoo3 ještě vycházela
Velocity 100, která měla softwarově vypnutou jednu texturovací jednotku
(tu bylo možné pětovně zapnout, ale mohla být poškozena).
|
Voodoo™ 3 - 1000
Neboli Velocity 200.
Grafická karta společnosti 3Dfx založená na jádře Voodoo3,
16MB paměti, 125MHz. AGP2
|
Voodoo™ 3 - 2000
Grafická karta společnosti 3Dfx založená na jádře Voodoo3,
16MB paměti, 143MHz. PCI i AGP2
|
Voodoo™ 3 - 3000
Grafická karta společnosti 3Dfx založená na jádře Voodoo3,
16MB paměti, 166MHz. AGP2
|
Voodoo™ 3 - 3500(TV)
Grafická a multimediální karta společnosti 3Dfx založená na jádře Voodoo3,
16MB paměti, 183MHz, AGP2, TV-tuner (Philips, Samsung), FM-tuner (jen Amerika).
|
Voodoo™ 4 - 4000
Grafická karta společnosti 3Dfx založená na jádře
VSA-100. 16MB paměti, AGP4/PCI.
|
Voodoo™ 4 - 4200
Grafická karta společnosti 3Dfx, která nikdy nevešla do výroby.
Založena měla být na jádře VSA-101 (Daytona).
32MB paměti, AGP4/PCI. Použití DDR pamětí s 64bit sběrnicí, frekvence 200MHz.
Existuje několik prototypů..
|
Voodoo™ 4 - 4500
Grafická karta společnosti 3Dfx založená na jádře
VSA-100. 32MB paměti, AGP4/PCI.
|
Voodoo™ 4 - 4800
Grafická karta společnosti 3Dfx, která nikdy nevešla do výroby.
Založena měla být na jádře VSA-100 (Napalm).
32MB paměti, AGP4/PCI. Použití SDR pamětí s 128bit sběrnicí, frekvence min. 166MHz.
Existuje několik prototypů. Od Voodoo 4-4500 se měla lišit především TV-out a DVI.
|
Voodoo™ 5 - 5500
Grafická karta společnosti 3Dfx založená na 2 jádrech
VSA-100. 32/64MB paměti, AGP4/PCI.
|
Voodoo™ 5 - 6000
Grafická karta společnosti 3Dfx založená 4 jádrech
VSA-100. 128MB paměti, řadič Intel, AGP4. Vlastní zdroj.
|
Voodoo™ TV 100
Televizní karta společnosti 3Dfx založená
na analogovém tuneru a obvodu
Conexant Fusion 878A. Kompozitní videovstup.
|
Voodoo™ TV 200
Stereofonní TV/FM karta společnosti 3Dfx založená na
digitálním tuneru Microtuner™ společnosti
Microtune a obvodu
Conexant Fusion 878A. Kompozitní a S-VHS vstup.
Obrázek
|
Voodoo™ Volts
100W napájecí zdroj společnosti 3Dfx pro grafickou kartu Voodoo 5-6000.
Obrázek
|
Voxel
Volume Pixel
|
VPE
Video Processing Engine
|
VPU
Visual Processing Unit
|
VPU Recover
Patentovaná technologie společnosti ATi umožňující reset grafického
procesoru bez nutnosti restartu systému. Pokud např. hardware přestane reagovat,
ovladač problém zadetekuje, provede restart grafického procesoru,
aniž by musel být resetován či restartován celý systém.
|
VRAM
Video Random Access Memory
|
VSA-100
Aka projekt Napalm.
Čip společnosti 3Dfx, který byl použit na grafických kartách
Voodoo4-4500 (1xVSA), Voodoo5-5500 (2xVSA) a Voodoo5-6000 (4xVSA). 32bit rendering,
T-Buffer, RGSS, FXT...
|
VSA-101
Aka Daytona, Napalm 2, VSA-102 & VSA-200
Čip společnosti 3Dfx, který měl být použit na grafické kartě
Voodoo4-4800 (1xVSA). Podporoval vše, co
VSA-100 plus paměti DDR.
|
VSA-102
= VSA-101
|
VSA-200
= VSA-101
|
VxD
Virtual Device Driver
|