Stručná historie 3Dfx - část 3.


1997 - pokračování

    Přehoupla se polovina roku a přišlo další nemilé překvapení. SEGA, se kteoru 3Dfx uzavřela smlouvu o přípravě grafického procesoru pro novou konzoli, kontrakt zrušila a dala přednost společnosti PowerVR. Pro 3Dfx to znamenalo velké finanční ztráty a vysouzené náhrady tyto ztráty zdaleka nepokryly. Společnost nyní musela přehodnotit situaci, protože přísun z prodejů Rush byl minimální a výdělky z Dreamcastu zmizely v nenávratnu. Finanční situace vůbec není ideální. Vývoj Rampage je finančně velmi nákladný, a aby mohl být dokončen, potřebuje společnost zvýšit výnosy. Zkrátka z minima získat maximum. 3Dfx nezbylo než zrevidovat Voodoo chipset a takto upraveným osadit kartu logicky nazvanou Voodoo2. Ta byla ohlášena 3. listopadu. Než ale stačila vejít do výroby, hemžil se trh množstvím různých grafických akcelerátorů, které snižovaly prodeje toho jediného, čím společnost disponovala: Voodoo.

1998

    Začíná rok 1998, převratné období, ve kterém výrobci grafických karet začínají opravdu soutěžit a přichází tvrdý konkurenční boj. Tato éra by se dala nazvat druhým kolem, protože společnosti, které prvně neuspěly, se znovu snaží o podíl na trhu s hardwarem. Jsou to např. ATi, která uvádí Rage PRO (vyšla už koncem roku 97), nVidia s RIVA 128 (RIVA = Real-time Interactive Video & animation Accelerator), nebo Rendition se svou řadou Verité 2000, která byla po technologické stránce téměř rok před konkurencí. Významnou měrou se na situaci podepsala i společnost 3D Labs s povedenou Permedií 2. Jako další a méně významné (z dnešního hlediska) výrobce bych mohl jmenovat Matrox, SiS, S3, nebo PowerVR. Obzvláště nepříjemná pro 3Dfx byla především RIVA 128, která (ač s horším obrazem, nekvalitními ovladači a bez podpory OpenGL) byla schopna po výkonnostní stránce 3Dfx konkurovat. Trh se hemžil spoustou novinek, které víceméně úspěšně ubíraly zakazníky 3Dfx.

    Problém spočíval v tom, že běžný uživatel si nebyl schopen připustit, že dva roky staré Voodoo by mohlo být lepší, než "moderní" karty. Toho začaly využívat i PC časopisy (ať tištěné, nebo elektronické) a přinášely testy hardwaru, které se postupem času ukázaly jako velice oblíbené a vyhledávané. Proč? Poskytly uživateli přehled v momentální situaci a ukázaly, že nejnovější a nejdražší neznamená nejlepší. To samozřejmě ušetří hromadu peněz. Pro podporu tohoto trendu se začaly objevovat programy a hry, které umožnily změřit výkon akcelerátoru, stejně tak jako články, které se touto problematikou zabývaly. Pojďme se podívat, jak taková situace vypadala.

Abych mohl dobovou recenzi přiblížit, "půjčil" jsem si obrázky, které pocházejí ze serveru Tomshardware. Komentáře a text jsem doplnil vlastní, s autorem v lecčems úplně nesouhlasím.

Turok
    Je hra fungující pod Glide i D3D; využívá specifické grafické efekty a hlavně umožňuje měřit framerate (počet snímků za sekundu; výsledný výkon 3D akcelerátoru v této aplikaci). API 3Dfx Glide vychází z profesionálního OpenGL, takže výpočty jsou prováděny ve vyšší přesnosti (oproti D3D), což je ve výsledné kvalitě obrazu znát a to velmi. Proto je pro srovnání kvality obrazu jako referenční vzorek použit obrázek vyrenderovaný na Voodoo1 pod Glide.


Voodoo1 / Glide
Voodoo1 (Glide) - 44 FPS

    Běžný screenshot :-). Vpravo vodopád, 2 kameny, vodní hladina a skalní stěna, u které se drží mlha z vodopádu a zacloňuje modré nebe. Tato "mlha" je vytvořena několika (dvěma) texturami, které jsou umístěny kolmo ke skalní stěně a jsou částečně průhledné /transparentní/ (alpha blending) a to tak, že na první pohled není poznat, že jde o texturu. Nikde v obraze nejsou viditelné čtvercové pixely, protože textury jsou dostatečně kvalitně filtrované. Také všechny barevné přechody jsou plynulé, beze skoků, jak mají být. Za to zodpovídá přesnost API Glide v kombinaci s dostatečně precizním využitím Z-Bufferu.



    Následují obrázky z konkurenčních karet. Pro rychlé srovnání s referenčním obrázkem přejeďte přes obrázek myší :-).


Apocalypse 3D (PowerVR)

Přes = Voodoo (Glide) / mimo = testovaný akcelerátor
PowerVR - 20FPS


    Na první pohled zaujme "mlha", která by měla být transparentní. Další nesrovnalostí je podivné filtrování textur patrné na vodní tříšti u vodopádu. Čip PCX totiž filtrování textur nepodoroval, ovšem vodopád vypadá jako by nějak jeho textury filtrovány byly. Velmi nekvalitně, ale byly. Otázkou je, zda výrobce řešil filtrování softwarově, nebo čip používal nějakou alternativu zpracování textur, která se neujala (pro srovnání se podívejte na obrázek od Rage PRO, kde vodopád skutečně filtrovaný není). Také je patrný zlom ve spodní části obrazu ("přeťatý" kus skály a vodopád u hladiny). Barevné přechody jsou ale v pořádku, což svědčí o dostatečné preciznosti ve výpočtech (+přesný Z-Buffer).

20FPS je na tuto dobu průměrná rychlost (45% Voodoo), ale je vidět, že tato scéna je pro Apocalypse 3D příliš náročná (13FPS).


3D Vision (SiS 6236)

Přes = Voodoo (Glide) / mimo = testovaný akcelerátor
SiS 6236 - 13FPS


    Obraz akcelerátoru SiS 6236 patří k těm lepším. Filtrace textur je velice precizní, stejně tak jako přesné barevné přechody. Přestože transparentnost mlhy nedosahuje kvality Voodoo, patří mezi nejlepší.

Rychlost 13FPS je ale žalostně nízká (29% Voodoo). Pokud by byl výkon karty dvojnásobný, bylo by možné o tomto akcelerátoru uvažovat jako o přiměřeně rychlé kartě s velice kvalitním obrazem. Zajímavější je nízký pokles framerate při této náročné scéně (11 FPS).


RIVA 128

Přes = Voodoo (Glide) / mimo = testovaný akcelerátor
RIVA 128 - 52FPS


    Obraz, který prezentuje RIVA 128 patří k těm horším. Filtrace textur celkem slušná, ale mezi vodopádem a skálou jsou viditelné svislé pruhy, které dojem slušné kvality filtru kazí. Na první pohled jsou znatelné ostré barevné skoky (např. na tříšti pod vodopádem: bílá - sv.šedá - tm.šedá, ale také barvy mlhy neodpovídají; objevují se až odstíny zelené a fialové) a celkový nádech obrazu do šedozelena. Je to pravděpodobně způsobeno interními výpočty v 16bit hloubce v kombinaci s celočíselným 16bit Z-Bufferem. Transparentnost mlhy je na horší úrovni.

52FPS ukazuje vysoký výkon karty, nejvyšší ze všech testovaných (119% Voodoo). (oproti Voodoo má RIVA 128 dvojnásobnou taktovací frekvenci)


Xpert@Play (Rage PRO)

Přes = Voodoo (Glide) / mimo = testovaný akcelerátor
Rage PRO - 26FPS


    Rage PRO předvedl, že ovladače pro tento čip nejsou zdaleka dotažené do konce. Barevnost sice odpovídá, ale textury jsou mizerně filtrované a některé vypadají, že ani filtrované nejsou. Jakási chyba ovladače pro Z-Buffer způsobila, že pravý kámen není správně vyrenderován a je na něm vidět jakási "kapradina" (???). Transparentnost mlhy není nejhorší, ale zdaleka není nejlepší.

26FPS je mírně nadprůměrný výkon (60% Voodoo) a i při této náročné scéně framerate příliš neklesá (24FPS). Kdyby byly ovladače v pořádku, šlo by - vzhledem k ceně - o zajímavou kartu. Ve stávající situaci ale upoutá spíš kvalitou výstupu, 2D výkonu a podporou pro video.


Xpert@Play (Rage PRO) podruhé

Přes = Voodoo (Glide) / mimo = testovaný akcelerátor
Rage PRO - 22FPS


    Hra Turok umožňuje použít rozhraní optimalizované pro ATi Rage PRO, takže by byla chyba omezit se jen na standardní D3D a zkritizovat kvalitu obrazu, když karta umí i něco víc. Na první pohled zaujme nádherná transparentnost mlhy, která je téměř k nerozeznání od referenčního obrázku [pozn.: ty vodorovné "čárky" jsou způsobeny kompresí obrázku formátem JPEG]. I vodní hladina je velice blízká referenční, jen je hůř přefiltrovaná. "Kapraďorost" už se také nezjevuje, ale celkově dobrý dojem kazí vodopád, který je zpracovaný jen nepatrně lépe, tudíž úplně špatně :-)

22FPS je podprůměrný výkon (50% Voodoo), framerate při této scéně klesá opravdu minimálně. Jen ta filtrace textur.


Rendition Verite 2x00

Přes = Voodoo (Glide) / mimo = testovaný akcelerátor
Rendition Verite - 27FPS


    Společnost Rendition předvedla, že kvalita obrazu a technologie jsou pro ni na prvním místě. Obraz její Verite 2x00 (dostupné je provedení 2100 a 2200, které má rychlejší RAMDAC a podle výrobce i vyšší takt) je na vynikající úrovni. Je velmi podobný obrazu SiS 6236. Krom transparentnosti mlhy, která trochu pokulhává, je vše naprosto v pořádku.

27FPS je nadprůměrný výkon (přes 60% Voodoo). Pokles framerate při této scéně je akceptovatelný (22FPS). Kvalitní hardware doplněný kvalitními ovladači se nezapře :-).


Elsa Winner (Permedia2)

Přes = Voodoo (Glide) / mimo = testovaný akcelerátor
Permedia 2 - 25FPS


    3D Labs Permedia 2 dokazuje, že je určena i pro profesionální sféru. Kvalita obrazu je velmi podobná Verite (předchozí), jen filtrace textur se mi zdá u Verité nepatrně lepší (což může být subjektivní dojem). Opět by mohla být lepší transparence mlhy.

25FPS je průměrný výkon (56% Voodoo), přičemž snímková rychlost během této scény klesá zhruba o 20%. Karta má kvalitní obraz i ve 2D, nechybí ani podpora pro video. Jelikož je Permedia velmi blízká Verité, nastává otázka: kterou? Pro 3D bych dal (kvůli lepšímu výkonu a stabilitě snímkové frekvence) přednost Verité, zatímco pro 2D Permedii.


Voodoo - Direct 3D

Přes = Voodoo (Glide) / mimo = testovaný akcelerátor
Voodoo - 44FPS


    A na závěr bombónek v podobě Voodoo1 pod D3D. Vše je v pořádku, až na transparenci. Ta je dost špatná. Zvlášť co se mlhy týče; transparence vodní hladiny je referenčnímu obrázku bližší.

41FPS je 94% rychlosti Voodoo pod Glide. Pod D3D je Voodoo v Turoku o cca 5% pomalejší, ale zato má hnusnější obraz :-). Výhoda D3D je ale v tom, že pod jedním rozhraním mohou fungovat všechny (vlastně téměř všechny) 3D akcelerátory, takže PLUS kompatibilitě.



    Mezi kartami jsou velké rozdíly jak ve výkonu (až pětinásobné), tak v kvalitě obrazu. Výhoda rozhraní Glide je nepopiratelná. Vysoký výkon i kvalita se u žádné karty v Direct 3D nespojily. Nejvyšší výkon má RIVA 128, ale zda stojí těch 19% za nekvalitní obraz, špatné ovladače a nízkou podporu OpenGL, si musí každý rozhodnout sám. Trh totiž nabízí i Voodoo od společnosti Quantum 3D, která je osazena dvěma texelovými jednotkami a výkonem se spíše blíží přicházející Vooodoo2. Ta bude ale ještě lákavější, protože umožní propojit dvě karty přes rozhraní SLI a zdvojnásobit tak výkon, či používat rozlišení až do 1024*768.

    Pokud jste četli předchozí stránku, kdy jsem uváděl grafy s výsledky testu WizardMark, mohli jste si povšimnout, že 3D Labs Permedia je na tom výkonově trošku lépe, než Rendition Verité 1000. V této "druhé generaci" se situace obrací a Rendition Verité 2200 podává mírně vyšší výsledky, než Permedia 2. Je vidět, že obě společnosti vyrábějí velmi kvalitní akcelerátory na úrovni, přičemž obě využívají při vývoji velmi podobné strategie. Velice zajímavá situace.

    3Dfx v nejbližší době uvede Voodoo 2, takže uvidíme, jak s trhem "zamete". Máme se na co těšit...




Předchozí Pokračovat...