1997 - pokračování
Blíží se polovina roku 1997 a téměř jakékoli produkty,
které mají v názvu "3D" se prodávají lépe než jakýkoli hardware v historii. 3Dfx se svojí Voodoo udělala kvalitní
reklamu i ostatním výrobcům, jejichž hardware zdaleka nedosahuje kvalit čipsetu Voodoo. Takže se vrací
i takové karty, jako Matrox Mystique, nebo ty, které vyšly přibližně s Voodoo, jako třeba Apocalypse 3D
s čipem navrženým společností PowerVR. Objevují se samozřemě i novinky, ale těch ještě mnoho není.
Třeba ATi 3D Xpression+ s novým čipem Rage II.
Tato situace ale velmi škodí 3Dfx, která se snaží dokázat, že její karty jsou na
poněkud jiné úrovni a to hodlá prezentovat vlastním nástrojem. Tím je
demo The Wizard of Tower, které je upraveno pro rozhraní Direct3D, aby mohlo fungovat na veškerém
prodávaném hardwaru. Takto vzniklý benchmark
WizardMark
je schopen fungovat s každou DirectX 3 kompatibilní
grafickou kartou. Bylo pamatováno i na to, že zdaleka ne všechny 3D akcelerátory jsou schopny používat
technologie jako filtrace textur, Z-Buffer atp., takže aby nebyl nikdo zvýhodněn je možné benchmark spustit
v několika režimech, z nichž nejpoužívanější jsou základní (default) a lite, při kterém nejsou používány
nové technologie, jako třeba zmíněná filtrace textur nebo lighting maps. 3Dfx také upozorňuje, že benchmark
tohoto typu podává věrohodnější výsledky, než syntetické benchmarky (např. tzv. "spinning teapot").
Benchmark
Test je proveden na celkem 11 grafických kartách postavených na šesti čipsetech od celkem pěti
výrobců. Jako CPU je použit Intel Pentium PRO 200MHz:
ATi 3D Xpression PC2TV (Rage II)
- druhý procesor ze série Rage. Oproti prvnímu 3D akcelerátoru z dílen ATi (Rage 3D)
se poměrně liší výkonem (ve 3D o cca 50% vyšší), ale i technologickou výbavou. Bilineární a trilineární
filtrace, Z-Buffer a nechybí i podpora pro přehrávání videa (MC)
Rendition Verité 1000
- není žádnou novinkou. Je přibližně stejně starý jako Voodoo. Technologicky je na tom stále
velice dobře (Triangle Setup, bilineární filtrace), ale problémem je 2D jádro, které je opravdu špatné. Video si
nepřehrajete, na většinu 2D her můžete taky zapomenout.
Matrox Mystique (1064-SG)
- je nejstarším 3D akcelerátorem. Po technologické stránce je tato karta velice slabá; většina
funkcí běží softwarově, nebo není přítomna vůbec (např. filtrace textur).
Apocalypse 3D (PowerVR PCX)
- vychází z návrhů PowerVR, ale vyráběn byl společnostmi NEC / VideoLogic.
Procesor má poměrně slabou technologickou výbavu; chybí filtrace textur, ale podporován je HSR.
Wizard Mark "full"
První test byl proveden v běžném režimu se všemi grafickými efekty. Kvůli nedostatečné
technologické výbavě se ho
neúčastnily karty PowerVR Apocalypse 3D a Matrox Mystique. Procesorem Verité jsou vybaveny 4 testované
akcelerátory, čipsetem Rush pak dva.
Wizard Mark "lite"
Zde se účastní všechny akcelerátory. Scéna je renderována pouze s využitím základních
prostředků.
Nejsou použity žádné filtrace textur, light-mapy a složitější stínovací techniky. Do tohoto testu
je pro srovnání zařazen i profesionální 3DLabs Glyder (Permedia
s Delta-Geomtery procesorem GLINT).
Situace je už trochu jiná. Framerate Voodoo už není oproti ostatním kartám čtyřnásobný.
Permedia a Verité se
výkonově blíží Voodoo Rush. Mystique a PowerVR PCX (Apocalypse 3D) jsou na tom podobně jak výkonově,
tak technologickou výbavou. Přecejen ale novější a trochu lepší PCX podává i mírně vyšší výkon. Největší
propad zaznamenal Rage II (3D Expresson+). Zatímco při prvním testu, který jede na kvalitu, se Rage II držel výkonnostně
na úrovni Verité, tak jde-li jen o hrubý výkon, je na tom výrazně hůř. Z toho je možné vyvodit, že
čip ATi je sice pomalý, ale velice optimalizovaný pro moderní technologie, čímž nízký hrubý výkon kompenzuje (test "full")
Testu se bohužel (a kupodivu) neúčastnila žádná z karet vybavená čipsetem společnosti S3. Je mi záhadou proč,
neboť karty této společnosti byly mnohem rozšířeněnjší než třeba akcelerátory Rendition nebo 3D Labs.
Benchmark Wizard Mark sice příliš neovlivnil situaci na trhu, ale nastartoval
vlnu testovacích utilit a benchmarků,
která trvá dodnes. To ve výsledku přimělo uživatele k zamyšlení, jaký hardware na trhu je nejvýkonnější
a nejvýhodnější. Následkem čehož se situace mnoha výrobců začaly drasticky zhoršovat, protože
na 3D akcelerátory se už nepohlíželo jen jako na nějaký kus přídavného hardwaru, který je buď v počítači
přítomen, nebo ne,
a vcelku nezáleží na výrobci (řadič, síťová karta...). Grafické akcelerátory byly přijímány podobně jako
procesory, jejichž přítomnost je samozřejmá, ale rozhodující je výkon. To přineslo všem konkurentům 3Dfx
nemalé ztráty, ze kterých se jen těžko vzpamatovávali. Mnozí se pak pokusili zaměřit se na určitou úzkou
skupinu spotřebitelů, kterým nabízeli specifický hardware (ATi, Matrox, 3D Labs). Ti, co se snažili dále 3Dfx
konkurovat přímo, obvykle dopadli mnohem hůř. To bych ale předbíhal...
| |