Sage

NO PICTURE

 Základní info:
 vydán:  plán na duben 01
 takt:  200 - 300 MHz
 trianglerate  50 - 75 (-150) MT / s
 HW lights  25
 tranzistorů  20-25 milionů


    Procesor SAGE, Scalable Architecture Geometry Engine, geometrický koprocesor, řadič, programovatelný T&L procesor. Takto různě byl nazýván. Přesto se toho o něm mnoho neví. Měl sloužit jako řadič,  T&L jednotka a Vertex Shader na multiprocesorových kartách s čipy Rampage. Tzn., že by se objevil na kartách Spectre 3200 a Spectre 9600 (jinak označovaných jako Spectre 2000 a Spectre 3000).

    Na Voodoo5 - 6000 byl použit jako řadič procesor od společnosti Intel. Trvalo však dlouho, než Intel vychytal chyby v ovladačích, což velice zdrželo příchod této karty (později byl dokonce úplně nahrazen čipem HiNT). Takové chyby už se 3Dfx nehodlala znovu dopustit, tak vytvořila vlastní procesor, který mohl funkci řadiče zastávat a zároveň obsahoval T&L jednotku a Vertex Shader, který odpovídal specifikacím DirectX 8.0. To byl zcela unikátní přístup, protože tímto způsobem šlo velice pružně reagovat na požadavky trhu (jeli zapotřebí spíše fillrate, přidá se na kartu Rampage; je-li zapotřebí rychlejší geometrie, přidá se SAGE). Podle plánů karet Spectre se však o řešení s více než 1 SAGE neuvažovalo (někdy je udáváno, že procesory SAGE řetězit nejde, což je podle mě velký omyl; už jen z názvu "Scalable Architecture..." je zřejmé, jak lze procesor využít. Použití jednoho procesoru SAGE na nejvýkonnější variantě karty Spectre je zcela prosté. Dovolte malé srovnání. Vezmeme-li v úvahu, že GeForce 256 dokázala zpracovat 15 milionů trojúhelníků za sekundu a GeForce2 až 25 milionů (můžu zmínit i Radeon: 30 milionů), tak JEDEN SAGE byl schopen za vteřinu vytvořit minimálně 50 - 60 milionů polygonů (podle frekvence; některé prameny hovoří až o 150 milionech polygonů - tím je ale myšlena buď maximální teoretická hodnota, nebo jde o parametr nástupce, SAGE 2).

    Dnes procesory SAGE není nikde vidět (většinou se uvádí, že SAGE existovala jen papírově), ale přesto několik prototypů vyrobeno bylo. Když 3Dfx ukončilo svoji činnost, byla na cestě zásilka finálních Dayton pro výrobu Voodoo 4 - 4200. Tato zásilka ale obsahovala i první vzorky procesoru SAGE! Dodnes však není známo, co se s nimi stalo, lépe řečeno, co s nimi nVidia provedla. Pravděpodobně je nechala sešrotovat.

V tabulce si můžete prohlédnout, jak by vypadala série Spectre. Obzvlášť si všimněte parametrů Spectre 9600. Srovnatelné s GeForce4 Ti, ale více než o rok dříve!



 Karty
název frekvence GRAM Rampage SAGE Fillrate Trianglerate cena
 Spectre (aka 1000) 200 MHz  32-64 MB   1x  - 800 MTxl / s  SW <25 MT/s  
 Spectre 3200 (aka 2000) 200-250 MHz  64 MB DDR   1x  1x 800-1000 MTxl / s  50 MT / s  350 $ 
 Spectre 9600 (aka 3000) 300 MHz  64-128 MB DDR   2x  1x 2400 MTxl / s  50-75 MT / s  750 $ 


    Možná vás zarazí cena poslední varianty, ale je třeba si uvědomit 3 věci:

1) luxusní modely nejrychlejších grafických karet dneška bývají i dražší.
2) kdyby dnes vyšla grafická karta, která by oproti ostatním podávala dvojnásobný výkon, tak by se podobné ceně asi nikdo nedivil.
3) jsou (byly) to předběžné ceny, jiné zdroje uvádějí i nižší ceny, např 500$ pro nejvýkonnější variantu.



    Ještě vzpomenu SAGE II (cca 150MT/s ???), jež měl společně s procesorem Fusion (nástupce Rampage, někdy označovaný jako Rampage 2 s technologiemi společnosti GigaPixel, jako např. plně hardwarový HSR) tvořit grafickou kartu Fear. Bohužel, o tomto tématu není možné zjistit žádné podrobnosti. Následníkem procesoru Fusion měl být projekt označovaný "Mojo". Šlo by už o kompletní jednočipové provedení a využita by měla být (kromě jiného) architektura Tile-Based Rendering (dnes známá z procesorů Kyro od PowerVR) taktéž získaná koupí GigaPixelu.







© no-X 2004
akt. 23-03-2004
hlavní stránka