Procesor SAGE, Scalable Architecture Geometry Engine,
geometrický koprocesor, řadič, programovatelný T&L procesor.
Takto různě byl nazýván. Přesto se toho o něm mnoho neví. Měl sloužit jako řadič, T&L jednotka a Vertex Shader
na multiprocesorových
kartách s čipy Rampage. Tzn., že by se objevil na kartách Spectre 3200 a Spectre 9600 (jinak označovaných jako
Spectre 2000 a Spectre 3000).
Na Voodoo5 - 6000 byl použit jako řadič procesor od společnosti Intel. Trvalo však dlouho,
než Intel vychytal chyby v ovladačích, což velice zdrželo příchod této karty (později byl dokonce úplně
nahrazen čipem HiNT).
Takové chyby už se 3Dfx nehodlala znovu dopustit, tak
vytvořila vlastní procesor, který mohl funkci řadiče zastávat a zároveň obsahoval T&L jednotku a Vertex Shader, který
odpovídal specifikacím DirectX 8.0. To byl zcela unikátní přístup, protože tímto způsobem šlo velice pružně reagovat
na požadavky trhu (jeli zapotřebí spíše fillrate, přidá se na kartu Rampage; je-li zapotřebí rychlejší geometrie,
přidá se SAGE). Podle plánů karet Spectre se však o řešení s více než 1 SAGE neuvažovalo (někdy je udáváno, že
procesory SAGE řetězit nejde, což je podle mě velký omyl; už jen z názvu "Scalable Architecture..." je zřejmé, jak lze procesor využít.
Použití jednoho procesoru SAGE na nejvýkonnější variantě karty Spectre je zcela prosté. Dovolte malé srovnání.
Vezmeme-li v úvahu, že GeForce 256 dokázala zpracovat 15 milionů trojúhelníků za sekundu a GeForce2 až 25 milionů (můžu zmínit
i Radeon: 30 milionů), tak JEDEN SAGE byl schopen za vteřinu vytvořit minimálně 50 - 60 milionů polygonů (podle frekvence; některé
prameny hovoří až o 150 milionech polygonů - tím je ale myšlena buď maximální teoretická hodnota, nebo jde
o parametr nástupce, SAGE 2).
Dnes procesory SAGE není nikde vidět (většinou se uvádí, že SAGE existovala jen papírově), ale
přesto několik prototypů vyrobeno bylo. Když 3Dfx ukončilo svoji činnost, byla na cestě zásilka finálních Dayton pro
výrobu Voodoo 4 - 4200. Tato zásilka ale obsahovala i první vzorky procesoru SAGE! Dodnes však není známo, co se
s nimi stalo, lépe řečeno, co s nimi nVidia provedla.
Pravděpodobně je nechala sešrotovat.
V tabulce si můžete prohlédnout, jak by vypadala série Spectre. Obzvlášť si všimněte parametrů Spectre 9600. Srovnatelné
s GeForce4 Ti, ale více než o rok dříve!
| |