Rush
|
Voodoo Rush |
Základní info: |
vydána: |
1. pol. 1997 |
jádro: |
SST96 |
45 MHz |
0,35 µm |
1 MTranzistors |
paměti: |
45 MHz |
64 bit |
trianglerate |
1 (2) MT / s |
fillrate |
45 MPxl / s |
45 MTxl / s |
Voodoo Rush byla vydána na požadavek trhu o řešení, které integruje
i 2D grafiku. Rush je založena na upraveném čipsetu Voodoo1 (Triangle Setup, nižší takt).
3Dfx dodávalo 3D čipsety výrobcům karet, kteří už sami navrhovali kartu a určovali, od kterého výrobce bude 2D jádro.
Takže když jste si v obchodě koupili Voodoo Rush, mohli jste dostat kartu, která měla super obraz, podporovala
HW akceleraci DVD a umožňovala vysoká rozlišení a obnovovací frekvence. Jindy jste si mohli přinést "zázrak",
na kterém šel sotva přehrát empeg... Jeden důvod, proč Rush nebyla oblíbená. Tím dalším důvodem byl fakt, že byla pomalejší
než Voodoo1. Nižší takt a horší paměti... A třetím důvodem byla nekompatibilita se hrami. Za to ale z většiny
3Dfx nemohlo, protože vývojáři psali hry pro Voodoo, místo aby je psali pro API Glide. Tak stačila trochu jiná
architektura karty a problém byl na světě.
Možný upgrade...
V listopadu 1996 na výstavě Comdex předvedl Hercules, 3Dfx a Alliance Semiconductor
grafickou kartu založenou
na 2D/3D procesoru společnosti Alliance Semi "AT3D", ke které bylo připojeno sekundární PCB s 3D čipsetem společnosti
3Dfx. To byl ale až výsledek komplikované spolupráce těchto 3 společností. Úplný začátek byl návrhem Alliance Semi,
kterým měla být karta založena na čipu AT3D, která by byla samostatně funkční, tedy PCI VGA grafický adaptér
s multimediální podporou, solidním 2D výkonem a podporou hardwarového 3D. Když by 3D výkon mateřského procesoru
přestal stačit, mohl by uživatel provést upgrade v podobě 3Dfx čipsetu a ušetřit tak za 2D kartu.
První revize
Hercules navrhl
PCB, 3Dfx připravila nový chipset a Alliance začala produkovat čipy. Do prodeje se karta dostala v polovině dubna
1997. Byla vydána pod názvem Hercules Stingray 128/3D (model S3316, 6MB). A výroba se rozjela, nejen u Hercula.
Jenže ve výsledku neměla žádná společnost zájem o nákup samostatných AT3D karet (slabý 3D výkon, neznámá společnost),
takže byly prodávány jen jako celek s 3Dfx čipsetem. Takže z výhody pro spotřebitele se stala nevýhoda výrobce.
Dvojité PCB má vyšší výrobní náklady, což ale měla vykompenzovat výhoda v podobě upgradovatelnosti. Protože jí
nikdo nevyužíval, byly finance vynaložené na vývoj a výrobu dvojitého PCB doslova vyhozeny z okna.
Druhá revize
V červnu 1997 v Atlantě na E3 předvedl Hercules s 3Dfx novou revizi karty.
Ta byla navržena 3Dfx a vše bylo na jednom PCB. Tato nová verze obsahovala i spoustu novinek, jako
flash paměť pro BIOS, TV-out, výstup pro 3D brýle, možnost až 8 MB paměti a nižší výrobní náklady. Jediným
mínusem bylo PCB, které bylo oproti předchozímu nepatrně delší. Tento model Hercules označil jako S3316TV (prodávaný ale
stále jako Stingray 128/3D). V září začaly společnosti Jazz Multimedia a Intergraph vyrábět karty podle
designu 3Dfx. Intergraph osadil i port pro 3D brýle. Hercules začal s výrobou S3318TV, což je jeho vlastní
8 MB model disponující výstupem TV-out a taktem o 10% vyšším, než je standardní (tedy 50 MHz),
čímž se karta dostala na úroveň původní Voodoo.
Nové 2D jádro; co výrobce to jiný design
Hercules se nakonec rozhodl vyrábět karty podle vlastního nového návrhu (1 PCB a původní
délka). Pro snížení výrobních nákladů byl 2D/3D procesor AT3D nahrazen 2D procesorem AT25 (totéž, ale bez 3D). Protože
je karta jeden celek a požití samostatné AT3D karty bylo definitivně zavrhnuto, nemělo 3D jádro žádný smysl.
Nakonec celá situace dopadla tak, jak jí znáte (a jak se můžete přesvědčit z následujících obrázků).
Každý výrobce si vytvořil vlastní PCB (nižší náklady, ale i výkon) a krom 2D procesorů Alliance ProMotion
(jak je celá série značena) byly používány i procesory společnosti Macronix, konkrétně MX86251, což žádný zázrak
není; oproti AT?? má nižší 2D výkon a pomalejší RAMDAC (160 x 175 MHz).
Poslední kapkou byly 4 MB verze levných výrobců,
které se znatelně podílely na špatné pověsti původně dobré karty. Příčinou je, že ty 4 MB jsou pro celý čipset,
tedy celkem 3 čipy. Samotný Voodoo čipset pro vlastní funkci potřebuje 4 MB. Problémy se projevily
v nemožnosti vůbec spustit další řadu her (např. GL-Quake), nebo renderingu v okně.
Pokud bych měl situaci shrnout: "sandwich" karty používají čip AT3D, disponují 6MB paměti a nepodporují
TV-out, 3D brýle a flash-BIOS. Velká skupina karet (novější, 1-board) podporuje TV-out a výstup pro
3D brýle (nemusejí být osazeny) a flash-BIOS (ty jsou postavené na návrhu 3Dfx a vyráběla je např.
California Graphics, Deltron, Helios 3D, Inno, Intergraph, Jazz...). Tyto karty disponují procesorem
AT3D (starší modely) či AT25 (novější modely). Dále pak existuje množství různých návrhů, které si společnosti
vytvářely samy. Jsou to kombinace všech třech možných 2D procesorů, BIOS-čipů, různého množství paměti a různých
výstupů...
Zajímavé karty
Některé společnosti si vytvořily velice zajímavá PCB. Zatímco delší PCB, než byla standardní druhá
verze (ATC-2475, 3D Emotion), se neobjevilo, kratších byl bezpočet. To nejkratší pochází od společnosti
I-O Data a jeho délka nepřesahuje 175mm. Poměrně neobvyklou záležitostí (alespoň pro karty s čipsety 3Dfx)
je možnost upgradu grafické paměti u některých výrobců (ProComp). InnoVision, jak u něj bylo vlastně zvykem,
doplňovalo čipset pasivními chladiči (pouze na verzi s 2D jádrem AT3D)...
|
Technologie:
24bit rendering dithered to 16bit RGB
Flat / Gourard Shading
Bilinear (/ Trilinear?) texture filtering
Alpha Blending
Per-pixel special effects: fog, transparency, translucency
Texture compositing, morphing, animation
Line / Edge AntiAliasing
Flat / Gouraud Shading
Perspective Correct Texture Mapping
Subpixel - Subtexel Correction
13 texture formats including 8-bit compressed and 8-bit paletted formats
LOD MipMapping
Depth Buffer (16bit linear, 22bit effective)
Full bi-linear blending of paletted and compressed textures
Double Buffering
Triangle Setup Engine
Možnosti / parametry:
PCI
4 / 8 MB EDO RAM (2 or 4 Mbytes EDO DRAM of texture memory)
API, rendering:
MS Direct 3D
3Dfx Glide
QuickDraw 3D Rave
SGI OpenGL (miniport)
možné 2D procesory |
výrobce |
čip |
RAMDAC |
RAM |
3D |
Alliance |
3210 |
|
|
- |
6422 |
|
|
- |
6424 |
|
|
- |
AT3D (aka 643D) |
175 MHz |
|
+ |
AT25 |
175 MHz |
|
- |
Macronix |
MX86251 |
160 MHz |
max 4 MB |
- |
Trident |
|
|
|
|
Media Reality |
|
|
|
|
Původním 2D jádrem měl být čip společnosti Alliance Semiconductor
nazvaný AT3D. Kvůli nevyužité 3D části byl nahrazen novějším AT25. Krom toho Alliance
uvedla jako kompatibilní i další čipy, které jsou uvedeny v tabulce. Vlastní
řešení ještě ohlásily společnosti Macronix America, Trident Microsystems a Media
Reality Technologies, z nichž pouze Macronix nabídl reálné řešení v podobě
MX 86251, což byl ve skutečnosti mírně upravený starší čip MX 86251 (vyšší takt
čipu i interního RAMDACu, přidaná regulace jasu a kontrastu pro video ve formátu
MPEG).
|
Výrobci |
výrobce |
karta |
značení |
2D |
RAM |
TV/3D |
RAMDAC |
2the MAX |
Fantasy FX 2 |
GW707 |
MX 86251 |
6-8 MB |
+ / ? |
160 MHz |
A-Trend |
Helios 3D |
ATC-2475 |
AT25 |
6 MB |
+ / + |
175 MHz |
|
ATG-2476P |
MX86251 |
6 MB |
- / - |
160 MHz |
|
VD110P (OEM) |
MX86251 |
6 MB |
- / - |
160 MHz |
Biostar (US) |
Venus 3D Rush |
|
AT25 |
4-6 MB |
- / ? |
175 MHz |
Bo-Chan, STC |
|
G105(?) |
MX 86251 |
|
|
160 MHz |
California Graphics |
3D Emotion |
|
AT3D |
|
|
|
|
AT25 |
6 MB |
+ / + |
175 MHz |
Deltron |
Flash AT3D Rush |
|
AT3D |
6 MB |
+ / + |
|
Fountain Tech |
Rush |
|
AT?? |
|
|
|
Gainward |
(CardEXPERT) Dragon 2000 |
GW707 |
MX 86251 |
6-8 MB |
+ / ? |
160 MHz |
Hercules |
Stingray 128/3D |
S3316 (dual PCB) |
AT3D |
6 MB |
- / - |
180 MHz |
S3316 |
AT3D |
6 MB |
- / ? |
180 MHz |
AT25 |
6 MB |
- / ? |
180 MHz |
S3316TV |
AT3D |
6 MB |
+ / + |
180 MHz |
AT25 |
6 MB |
+ / + |
180 MHz |
S3318TV |
AT25 |
8 MB |
+ / + |
180 MHz |
Hightech Suppliers |
Flash AT3D Rush |
|
AT25 |
6 MB |
+ / ? |
175 MHz |
I-O Data |
GA-Rush6/PCI |
|
AT25 |
6 MB |
- / - |
175 MHz |
I/O Magic |
Magic Rush |
|
AT?? |
|
|
|
InnoVision |
Voodoo Rush |
|
AT3D |
6 MB |
opt / opt |
|
|
AT25 |
6 MB |
opt / opt |
|
Intergraph |
Intense 3D (Voodoo) |
|
AT3D |
|
|
|
|
AT25 |
6 MB |
+ / + |
220 MHz? |
Jazz Multimedia |
Adrenaline Rush |
|
AT25 |
6 MB |
+ / + |
? |
|
AT25 |
6 MB |
- / - |
? |
Joytech |
Apollo 3Dfx |
|
MX 86251 |
6 MB |
- / ? |
160 MHz |
Raptor Rush (???) |
|
|
|
|
|
Kadatco |
Aristo |
|
AT?? |
|
|
|
ManLi |
Rush |
|
AT25 |
|
|
|
Megafame |
Rush |
|
AT?? |
|
|
|
PowerColor |
|
C3DFX |
|
|
|
|
Procomp |
|
G105 |
MX 86251 |
6 MB |
- / - |
160 MHz |
Skywell Technology |
Magic 3D Rush |
|
MX 86251 |
6 MB |
- / ? |
160 MHz |
Teppro |
3D Hulk |
|
MX 86251 |
6 MB |
? / ? |
160 MHz |
View Top (=Britek) |
3D Voodoo |
|
AT25 |
|
|
|
Yakumo |
Rush |
|
AT25 |
6 MB |
+ / + |
175 MHz |
Obrázky: |
|
2the MAX - Fantasy FX2, 8MB (!), 2D jádro Macronix
(800*600, 94kB) |
|
A-Trend - Helios 3D (ATC-2475); (560*250, 30kB)
jiný obrázek; (640*360, 15kB)
back; (382*179, 14kB)
logo |
|
A-Trend - Helios 3D (ATC-2475)
Verze s paměťovými moduly Alliance.
(1280*717, 174kB)
|
|
A-Trend - AT?-2476 , 6MB, Macronix
back
(500*375, 90kB) |
|
A-Trend - OEM Rush (VD110P); (475*250, 25kB)
back; (337*179, 13kB) |
|
Biostar - Venus 3D Rush; (800*393, 103kB)
detaily: A,
B,
C,
D |
|
California Graphics - 3D Emotion
detail,
TV-out čip (640*320, 37kB) |
|
Deltron - Flash AT3D Rush
(145*81, 6kB) |
|
GainWard (CardEXPERT) - Dragon 2000, 8MB (!), 2D jádro Macronix
(1019*444, 234kB) |
|
Hercules - Stingray 128 / 3D 6MB, původní model (S3316); (770*412, 73kB)
back; (640*340, 30kB)
2D - základní 2D modul; (385*209, 19kB)
3D - zadní část 3D modulu; (209*138, 8kB)
retail; (1024*768, 42kB)
box; (242*200, 9kB)
logo
|
|
Hercules Stingray 128 / 3D
Jelikož není viditelná zadní strana, ani rozlišení není dostatečné, nelze usoudit, o jaký model jde; zajímavá je
i barva, možná pomohl nějaký editor :-)
(400*183, 25kB) |
|
Hercules - Stingray 128 / 3D 8MB, poslední model (S3318/TV)/8 MB; (385*185, 17kB)
back; (385*182, 21kB)
box; (400*300, 34kB) |
|
InnoVision - Rush
(900*455, 70kB) |
|
Intergraph - Intense 3D (Rush), 6MB
back, box (615*289, 39kB) |
|
I-O Data - GA Rush 6/PCI, 6MB; (385*265, 23kB)
GA Rush 6/PCI je nejkratší existující Rush. Měří pouhých 175mm, což je oproti standardním 240mm pořádný rozdíl...
back; (385*262, 20kB)
retail; (500*375, 22kB) |
|
Jazz - Adrenaline Rush
box, detail (600*330, 42kB) |
|
ProComp - G105 4MB (800*600, 117kB) |
|
ProComp - G105 6MB (moded) (1050*620, 170kB) |
|
View Top (=Britek) Rush, retail box (808*356, 64kB) |
|
View Top (=Britek) - Rush (starší model) (400*230, 15kB) |
|
Yakumo - Rush (1008*474, 102kB) |
Další materiály |
|
Whitepaper Rush zaměřený na procesor MX86251, což bylo jedno z možných 2D jader Rush. (437kB) |
|
Whitepaper Rush od 3Dfx (čipset SST96) (410kB) |
|
Whitepaper procesoru Philips SAA 7110, který byl použit na přídavném modulu pro video-in (272kB) |
|
Pár materiálů k TV-out procesoru Chrontel 7002 (Rush) (437kB) |
© no-X 2004
akt. 13-08-2004
hlavní stránka
diskusní fórum
|
| |
|