Rush


Voodoo Rush

 Základní info:
 vydána:  1. pol. 1997
 jádro:  SST96
 45 MHz
 0,35 µm
 1 MTranzistors
 paměti:  45 MHz
 64 bit
 trianglerate  1 (2) MT / s
 fillrate  45 MPxl / s
 45 MTxl / s


    Voodoo Rush byla vydána na požadavek trhu o řešení, které integruje i 2D grafiku. Rush je založena na upraveném čipsetu Voodoo1 (Triangle Setup, nižší takt). 3Dfx dodávalo 3D čipsety výrobcům karet, kteří už sami navrhovali kartu a určovali, od kterého výrobce bude 2D jádro. Takže když jste si v obchodě koupili Voodoo Rush, mohli jste dostat kartu, která měla super obraz, podporovala HW akceleraci DVD a umožňovala vysoká rozlišení a obnovovací frekvence. Jindy jste si mohli přinést "zázrak", na kterém šel sotva přehrát empeg... Jeden důvod, proč Rush nebyla oblíbená. Tím dalším důvodem byl fakt, že byla pomalejší než Voodoo1. Nižší takt a horší paměti... A třetím důvodem byla nekompatibilita se hrami. Za to ale z většiny 3Dfx nemohlo, protože vývojáři psali hry pro Voodoo, místo aby je psali pro API Glide. Tak stačila trochu jiná architektura karty a problém byl na světě.


Možný upgrade...

V listopadu 1996 na výstavě Comdex předvedl Hercules, 3Dfx a Alliance Semiconductor grafickou kartu založenou na 2D/3D procesoru společnosti Alliance Semi "AT3D", ke které bylo připojeno sekundární PCB s 3D čipsetem společnosti 3Dfx. To byl ale až výsledek komplikované spolupráce těchto 3 společností. Úplný začátek byl návrhem Alliance Semi, kterým měla být karta založena na čipu AT3D, která by byla samostatně funkční, tedy PCI VGA grafický adaptér s multimediální podporou, solidním 2D výkonem a podporou hardwarového 3D. Když by 3D výkon mateřského procesoru přestal stačit, mohl by uživatel provést upgrade v podobě 3Dfx čipsetu a ušetřit tak za 2D kartu.


První revize

Hercules navrhl PCB, 3Dfx připravila nový chipset a Alliance začala produkovat čipy. Do prodeje se karta dostala v polovině dubna 1997. Byla vydána pod názvem Hercules Stingray 128/3D (model S3316, 6MB). A výroba se rozjela, nejen u Hercula. Jenže ve výsledku neměla žádná společnost zájem o nákup samostatných AT3D karet (slabý 3D výkon, neznámá společnost), takže byly prodávány jen jako celek s 3Dfx čipsetem. Takže z výhody pro spotřebitele se stala nevýhoda výrobce. Dvojité PCB má vyšší výrobní náklady, což ale měla vykompenzovat výhoda v podobě upgradovatelnosti. Protože jí nikdo nevyužíval, byly finance vynaložené na vývoj a výrobu dvojitého PCB doslova vyhozeny z okna.


Druhá revize

V červnu 1997 v Atlantě na E3 předvedl Hercules s 3Dfx novou revizi karty. Ta byla navržena 3Dfx a vše bylo na jednom PCB. Tato nová verze obsahovala i spoustu novinek, jako flash paměť pro BIOS, TV-out, výstup pro 3D brýle, možnost až 8 MB paměti a nižší výrobní náklady. Jediným mínusem bylo PCB, které bylo oproti předchozímu nepatrně delší. Tento model Hercules označil jako S3316TV (prodávaný ale stále jako Stingray 128/3D). V září začaly společnosti Jazz Multimedia a Intergraph vyrábět karty podle designu 3Dfx. Intergraph osadil i port pro 3D brýle. Hercules začal s výrobou S3318TV, což je jeho vlastní 8 MB model disponující výstupem TV-out a taktem o 10% vyšším, než je standardní (tedy 50 MHz), čímž se karta dostala na úroveň původní Voodoo.


Nové 2D jádro; co výrobce to jiný design

Hercules se nakonec rozhodl vyrábět karty podle vlastního nového návrhu (1 PCB a původní délka). Pro snížení výrobních nákladů byl 2D/3D procesor AT3D nahrazen 2D procesorem AT25 (totéž, ale bez 3D). Protože je karta jeden celek a požití samostatné AT3D karty bylo definitivně zavrhnuto, nemělo 3D jádro žádný smysl. Nakonec celá situace dopadla tak, jak jí znáte (a jak se můžete přesvědčit z následujících obrázků). Každý výrobce si vytvořil vlastní PCB (nižší náklady, ale i výkon) a krom 2D procesorů Alliance ProMotion (jak je celá série značena) byly používány i procesory společnosti Macronix, konkrétně MX86251, což žádný zázrak není; oproti AT?? má nižší 2D výkon a pomalejší RAMDAC (160 x 175 MHz). Poslední kapkou byly 4 MB verze levných výrobců, které se znatelně podílely na špatné pověsti původně dobré karty. Příčinou je, že ty 4 MB jsou pro celý čipset, tedy celkem 3 čipy. Samotný Voodoo čipset pro vlastní funkci potřebuje 4 MB. Problémy se projevily v nemožnosti vůbec spustit další řadu her (např. GL-Quake), nebo renderingu v okně.

Pokud bych měl situaci shrnout: "sandwich" karty používají čip AT3D, disponují 6MB paměti a nepodporují TV-out, 3D brýle a flash-BIOS. Velká skupina karet (novější, 1-board) podporuje TV-out a výstup pro 3D brýle (nemusejí být osazeny) a flash-BIOS (ty jsou postavené na návrhu 3Dfx a vyráběla je např. California Graphics, Deltron, Helios 3D, Inno, Intergraph, Jazz...). Tyto karty disponují procesorem AT3D (starší modely) či AT25 (novější modely). Dále pak existuje množství různých návrhů, které si společnosti vytvářely samy. Jsou to kombinace všech třech možných 2D procesorů, BIOS-čipů, různého množství paměti a různých výstupů...


Zajímavé karty

Některé společnosti si vytvořily velice zajímavá PCB. Zatímco delší PCB, než byla standardní druhá verze (ATC-2475, 3D Emotion), se neobjevilo, kratších byl bezpočet. To nejkratší pochází od společnosti I-O Data a jeho délka nepřesahuje 175mm. Poměrně neobvyklou záležitostí (alespoň pro karty s čipsety 3Dfx) je možnost upgradu grafické paměti u některých výrobců (ProComp). InnoVision, jak u něj bylo vlastně zvykem, doplňovalo čipset pasivními chladiči (pouze na verzi s 2D jádrem AT3D)...





Technologie:


  24bit rendering dithered to 16bit RGB
  Flat / Gourard Shading
  Bilinear (/ Trilinear?) texture filtering
  Alpha Blending
  Per-pixel special effects: fog, transparency, translucency
  Texture compositing, morphing, animation
  Line / Edge AntiAliasing
  Flat / Gouraud Shading
  Perspective Correct Texture Mapping
  Subpixel - Subtexel Correction
  13 texture formats including 8-bit compressed and 8-bit paletted formats
  LOD MipMapping
  Depth Buffer (16bit linear, 22bit effective)
  Full bi-linear blending of paletted and compressed textures
  Double Buffering
  Triangle Setup Engine


Možnosti / parametry:

  PCI
  4 / 8 MB EDO RAM (2 or 4 Mbytes EDO DRAM of texture memory)


API, rendering:

  MS Direct 3D
  3Dfx Glide
  QuickDraw 3D Rave
  SGI OpenGL (miniport)


 možné 2D procesory
 výrobce  čip RAMDAC RAM 3D
 Alliance  3210     -
 6422     -
 6424     -
 AT3D (aka 643D) 175 MHz   +
 AT25 175 MHz   -
 Macronix  MX86251 160 MHz max 4 MB -
 Trident        
 Media Reality        


Původním 2D jádrem měl být čip společnosti Alliance Semiconductor nazvaný AT3D. Kvůli nevyužité 3D části byl nahrazen novějším AT25. Krom toho Alliance uvedla jako kompatibilní i další čipy, které jsou uvedeny v tabulce. Vlastní řešení ještě ohlásily společnosti Macronix America, Trident Microsystems a Media Reality Technologies, z nichž pouze Macronix nabídl reálné řešení v podobě MX 86251, což byl ve skutečnosti mírně upravený starší čip MX 86251 (vyšší takt čipu i interního RAMDACu, přidaná regulace jasu a kontrastu pro video ve formátu MPEG).



 Výrobci
 výrobce  karta  značení 2D RAM TV/3D RAMDAC
 2the MAX  Fantasy FX 2  GW707 MX 86251 6-8 MB + / ? 160 MHz
 A-Trend  Helios 3D  ATC-2475 AT25 6 MB + / + 175 MHz
   ATG-2476P MX86251 6 MB - / - 160 MHz
   VD110P (OEM) MX86251 6 MB - / - 160 MHz
 Biostar (US)  Venus 3D Rush   AT25 4-6 MB - / ? 175 MHz
 Bo-Chan, STC    G105(?) MX 86251     160 MHz
 California Graphics  3D Emotion   AT3D      
  AT25 6 MB + / + 175 MHz
 Deltron  Flash AT3D Rush   AT3D 6 MB + / +  
 Fountain Tech  Rush   AT??      
 Gainward  (CardEXPERT)
Dragon 2000
 GW707 MX 86251 6-8 MB + / ? 160 MHz
 Hercules  Stingray 128/3D  S3316 (dual PCB) AT3D 6 MB - / - 180 MHz
 S3316 AT3D 6 MB - / ? 180 MHz
AT25 6 MB - / ? 180 MHz
 S3316TV AT3D 6 MB + / + 180 MHz
AT25 6 MB + / + 180 MHz
 S3318TV AT25 8 MB + / + 180 MHz
 Hightech Suppliers  Flash AT3D Rush   AT25 6 MB + / ? 175 MHz
 I-O Data  GA-Rush6/PCI   AT25 6 MB - / - 175 MHz
 I/O Magic  Magic Rush   AT??      
 InnoVision  Voodoo Rush   AT3D 6 MB opt / opt  
  AT25 6 MB opt / opt  
 Intergraph  Intense 3D (Voodoo)   AT3D      
  AT25 6 MB + / + 220 MHz?
 Jazz Multimedia  Adrenaline Rush   AT25 6 MB + / + ?
  AT25 6 MB - / - ?
 Joytech  Apollo 3Dfx   MX 86251 6 MB - / ? 160 MHz
 Raptor Rush (???)          
 Kadatco  Aristo   AT??      
 ManLi  Rush   AT25      
 Megafame  Rush   AT??      
 PowerColor    C3DFX        
 Procomp    G105 MX 86251 6 MB - / - 160 MHz
 Skywell Technology  Magic 3D Rush   MX 86251 6 MB - / ? 160 MHz
 Teppro  3D Hulk   MX 86251 6 MB ? / ? 160 MHz
 View Top (=Britek)  3D Voodoo   AT25      
 Yakumo  Rush   AT25 6 MB + / + 175 MHz




Obrázky:
2the MAX - Fantasy FX2, 8MB (!), 2D jádro Macronix
(800*600, 94kB)
A-Trend - Helios 3D (ATC-2475); (560*250, 30kB)
jiný obrázek; (640*360, 15kB)
back; (382*179, 14kB)
logo
A-Trend - Helios 3D (ATC-2475)
Verze s paměťovými moduly Alliance.
(1280*717, 174kB)
A-Trend - AT?-2476 , 6MB, Macronix
back
(500*375, 90kB)
A-Trend - OEM Rush (VD110P); (475*250, 25kB)

back; (337*179, 13kB)
Biostar - Venus 3D Rush; (800*393, 103kB)

detaily: A, B, C, D
California Graphics - 3D Emotion
detail, TV-out čip
(640*320, 37kB)
Deltron - Flash AT3D Rush
(145*81, 6kB)
GainWard (CardEXPERT) - Dragon 2000, 8MB (!), 2D jádro Macronix
(1019*444, 234kB)
Hercules - Stingray 128 / 3D 6MB, původní model (S3316); (770*412, 73kB)
back; (640*340, 30kB)
2D - základní 2D modul; (385*209, 19kB)
3D - zadní část 3D modulu; (209*138, 8kB)
retail; (1024*768, 42kB)
box; (242*200, 9kB) logo
Hercules Stingray 128 / 3D
Jelikož není viditelná zadní strana, ani rozlišení není dostatečné, nelze usoudit, o jaký model jde; zajímavá je i barva, možná pomohl nějaký editor :-)
(400*183, 25kB)
Hercules - Stingray 128 / 3D 8MB, poslední model (S3318/TV)/8 MB; (385*185, 17kB)

back; (385*182, 21kB)
box; (400*300, 34kB)
InnoVision - Rush
(900*455, 70kB)
Intergraph - Intense 3D (Rush), 6MB
back, box
(615*289, 39kB)
I-O Data - GA Rush 6/PCI, 6MB; (385*265, 23kB)

GA Rush 6/PCI je nejkratší existující Rush. Měří pouhých 175mm, což je oproti standardním 240mm pořádný rozdíl...
back; (385*262, 20kB)
retail; (500*375, 22kB)
Jazz - Adrenaline Rush
box, detail
(600*330, 42kB)
ProComp - G105 4MB
(800*600, 117kB)
ProComp - G105 6MB (moded)
(1050*620, 170kB)
View Top (=Britek) Rush, retail box
(808*356, 64kB)
View Top (=Britek) - Rush (starší model)
(400*230, 15kB)
Yakumo - Rush
(1008*474, 102kB)




Další materiály
Whitepaper Rush zaměřený na procesor MX86251, což bylo jedno z možných 2D jader Rush.
(437kB)
Whitepaper Rush od 3Dfx (čipset SST96)
(410kB)
Whitepaper procesoru Philips SAA 7110, který byl použit na přídavném modulu pro video-in
(272kB)
Pár materiálů k TV-out procesoru Chrontel 7002 (Rush)
(437kB)




© no-X 2004
akt. 13-08-2004
hlavní stránka
diskusní fórum