Quantum 3D


AAlchemy system (8x VSA-100)




    Společnost Quantum 3D určitě nemusím nijak představovat. Proslavila se především kvalitními profesionálními grafickými kartami postavenými na akcelerátorech 3Dfx. Nabízela ale i kvalitní hardware pro běžné uživatele, jako byly třeba Obsidian 2 nebo Raven. Společnost funguje dodnes, ale místo čipů od 3Dfx jsou používány čipy od nVidie (GeForce 3 a výš).

Pojďme se postupně podívat na ty původní 3Dfx/Q3D karty, pěkně od Voodoo 1.



Voodoo 1 - based



Karty založené na čipsetu Voodoo 1 většinou spadaly do série Obsidian. Některé dokonce podporovaly SLI nebo umožňoval do Voodoo čipsetu přidat druhou TexelFX jednotku, čímž kartě umožnili např. single-pass dual-layer multitexturing.


Značení karet

Z čísla v názvu karty lze vyčíst opravdu hodně. Např. 2440... nenulové číslo na prvním místě oznamuje PixelFX čip a konkrétní číslo značí kapacitu paměti připojené k tomuto čipu - zde 2MB. Druhé číslo určuje kapacitu paměti TexelFX jednotky (4MB). Třetí číslo určí kapacitu paměti druhé TexelFX jednotky a pokud je nulové, tak druhá TexelFX jednotka na kartě není (to by bylo třeba 2400). Klasickou 4MB Voodoo 1 bychom tímto systémem mohli označit jako 2200.

Za názvem "Obsidian" se ještě nachází jedno číslo. To je buď 50 nebo 100. Číslo 50 znamená jeden čipset, 100 pak dva čipsety.

Dále bývá přítomno několik písmen. Buďto SB, což znamená "Single-Board", tedy, že všechny čipsety jsou umístěny na jednékartě. Druhá možnost je písemno "X", které značí, že čipsety jsou na dvou PCB a jsou propojeny přes SLI.

Takže třeba takový Obsidian 100SB-4400 je systém na jedné kartě (SB), který je založen na dvou Voodoo 1 čipsetech (100), každá PixelFX nese 4 MB (4400), každá TexelFX 4MB (4400). Také můžeme poznat, že čipset se skládá ze dvou čipů (třetí číslo je nulové - 4400), takže dva čipsety po dvou - to máme celkem čtyři čipy.


Přídavná PCB

Karty řady Obsidian 50 a Obsidian 100 je možné rozšířit pomocí specifických přídavných modulů (pokud již tak nebylo učiněno). Pro Obsidian 50 je to "Amethyst"-board a pro sérii 100 pak tzv. "Shade"-cards. Je to vždy malé PCB nesoucí přídavnou TexelFX s příslušnou pamětí. Pomocí těchto kartiček je pak možné vytvořit ony zmíněné karty se sekundární TexelFX - (ne)přítomnost těchto přídavných modulů rozhoduje o třetím čílse v názvu karty (2440). Nejdou rozšiřovat všechny karty, pouze řada 50 a 100. Série 100 nese dva čipsety, takže jsou pro rozšíření nutné dvě Shade-cards.


4MB Shade

Samotná řada Obsidan 100SB měla nahradit sérii XS100, neboť nabízela totéž a zabírala jen jeden slot. Krom moadulů Shade byl nabízen ještě modul MGV, který sloužil jako 2D adaptér. VGA čipem byl Alliance AT3D (později AT25), disponoval 2MB paměti. Ta ale nebyla sdílená s 3D částí (jako tomu bylo na Rush). Jako novinka stál MGV celých 200$ a karta osazená tímto modulem byla označena písmenem "V" na konci názvu: 100SB 4400V ($995) a 100SB 4440V ($1895).


2D Modul MGV 2000

TV-out a ostatní

TV-out se poprvé objevil právě na 100SB. Starší Obsidian 50 touto vymožeností nedisponoval. Později byl televizní výstup implementován ještě na Obsidian 4400TV. Vždy se používal TV-out ecoder společnosti Chrontel.



System boards chipsets PxlFX TxlFX TxlFX(2) pozn.
 Obsidian 4400-TV 1 1 4MB 4MB -  
 Obsidian 50 2200 1 1 2MB 2MB -  
 Obsidian 50 2220 1 1 2MB 2MB 2MB  + Amethyst
 Obsidian 50 2400 1 1 2MB 4MB -  
 Obsidian 50 2440 1 1 2MB 4MB 4MB  + Amethyst
 Obsidian 50 4220 1 1 4MB 2MB 2MB  + Amethyst
 Obsidian 50 4400 1 1 4MB 4MB -  
 Obsidian XS-100 2 2 2-4 2-4 0-4  = 2x Obs.50 @SLI
 Obsidian SB-100 4400 1 2 2x 4MB 2x 4MB -  single-board SLI
 Obsidian SB-100 4440 1 2 2x 4MB 2x 4MB 2x 4MB  = SB100 4400 + Shades




Obrázky:
Obsidian 4400-TV
Obsidian 4400-TV (8MB)

(600*351, 37kB)
Obsidian 50 - 4440, Amethyst
Obsidian 50 - 4440 (12MB) = Obsidian 50 4400 (8MB) + Amethyst (4MB)

(400*300, 34kB)
Obsidian 50 - 4440 (12MB) - s CD

(400*300, 21kB)
Obsidian 50 - 4440 (12MB) - z boku

(400*300, 21kB)
Obsidian 50 - 4440 (12MB) - vcelku

(400*300, 31kB)
Obsidian 50 - 4440 (12MB) - rozložený zezadu

(400*300, 35kB)
Obsidian XS-100, Obsidian 50 2440
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI

(722*1024, 99kB)
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI

(1000*544, 66kB)
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - back

(800*539, 73kB)
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - RAM (40ns / 60MHz)

(700*467, 47kB)
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - PixelFX (FBI)

(200*179, 7kB)
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - TexelFX (TMU)

(200*196, 7kB)
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - v počítači

(800*600, 131kB)
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - modifikace pro stabilnější overclocking

(800*600, 98kB)
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - ostatní obrázky

1 - 2 - 3 - 4 - 5
Obsidian 100 SB - Shade cards
Shade (TexelFX (TMU) + 4MB)

(640*540, 52kB)
Obsidian 100 SB - 4400
Obsidian 100SB 4400

(499*305, 39kB)
Obsidian 100 SB - 4440
Obsidian 100SB 4440 -high reslolution

(1600*600, 152kB)
Obsidian 100SB 4440 (srovnání s HDD)

(495*742, 100kB)
Obsidian 100SB 4440 (Shades osazeny)

(450*172, 12kB)
Obsidian 100SB 4440 - výstupy

(594*123, 11kB)
Obsidian 100 SB - 4440V (MGV board)
MGV 2000 - Alliance AT25 + RAM

(450*300, 31kB)
Obsidian 100SB 4440V

(1280*230, 52kB)





Voodoo 2 - based



Čipset Voodoo 2, standardně složený ze tří čipů, se objevil na mnoha kartách jak pro profesionální sféru, tak pro hráče. Základní model, Obsidian 2S, se vyráběl ve dvou typických verzích: Obsidian 2S-PCI2S-AGP. Obvykle existují v provedení 12MB a TV-out (např. Obisidian 2S - 12 AGP). Zmíněná karta je navíc jedinou jedno-čipsetovou Voodoo 2, která: podporuje AGP; skládá se ze dvou PCB; je nejkratší ze všech V2 a nepodporuje SLI

Krom těchto herních karet existuje i Voodoo 2 SLI na jedné desce. Nazývá se Obsidian 2X - 24 a skládá se z velkého PCB, které nese menší PCB se sekundárním V2 čipsetem. Profesionální verze Voodoo 2 SLI se nazývá Obsidian 2 200SBi. Vše je rozmístěno na jediném PCB, ale pomocí několika specifických menších modulů a dalších panýlků je možné tyto karty propojit v úctyhodný systém...

Mercury

Ten se skládá ze čtyř desek Obsidian 2 200SBi, PCB "Mercury Riser", popř. panelu "Mercury I/O" a nejdůležitějšího spojujícího PCB "Mercury AA Module".


Mercury AA Module

Celý systém zabere 4 PCI sloty a vyžaduje vydatné chlazení, neboť 8 čipsetů Voodoo 2 (tj. 24 čipů) a 192 (slovy sto devadesát dva) paměťových modulů vyprodukují opravdu velké množství tepla. "Karta" se ale umí náležitě odměnit, uživateli nabídne:

  • Trilinear Filtering
  • Full-Scene AntiAliasing 2x (first hardware solution)
  • 1024*1024 resolution
  • 96MB RAM
  • cca 1500 MTexel/s total fillrate   • 135MHz RAMDAC
  • WinNT drivers

K tomu všemu nejsou ovladače karty omezeny jen pro profesionální aplikace, takže je možné na Mercury hrát i Glide hry. 1024*768, trilineárně filtrované a se zapnutým Anti-Aliasingem!



System boards chipsets PxlFX TxlFX TxlFX(2) pozn.
 Obsidian 2S 12 PCI 1 1 4MB 4MB 4MB  TV-out
 Obsidian 2S 12 AGP 1 1 4MB 4MB 4MB  TV-out
 Obsidian 2X 24 1 (2) 2 2x 4MB 2x 4MB 2x 4MB  SLI, TV-out
 Obsidian 200SB 1 (2) 2 2x 4MB 2x 4MB 2x 4MB  SLI, TV-out
 Obsidian 200SBi 1 2 2x 4MB 2x 4MB 2x 4MB  SLI, TV-out
 Mercury 4 8 8x 4MB 8x 4MB 8x 4MB  4x SLI, TV-out




Obrázky:
kabely (cables)
Obsidian 2 "Medusa" cable - speciální propojovací kabel používaný u většiny karet

(329*355, 37kB)
Obsidian 2S - 12 PCI
Obsidian 2S - 12 PCI (12MB, TV-out)

(640*480, 95kB)
Obsidian 2S - 12 PCI. 12 MB, TV-out

(400*212, 25kB)
Obsidian 2S - 12 AGP
Obsidian 2S - 12 AGP (12 MB, AGP, TV-out cca 150mm)

(389*233, 16kB)
Obsidian 2S - 12 AGP (12MB, AGP, TV-out)

(640*480, 60kB)
Obsidian 2S - 12 AGP (12MB, AGP, TV-out)

(640*480, 73kB)
Obsidian 2S - 12 AGP - retail box
(640*480, 95kB)
Obsidian 2S - 12 AGP (12MB, TV-out)

(912*610, 113kB)
Obsidian 2X - 24
Obsidian 2X - 24 (V2 SLI, 24MB, TV-out) - high resolution

(1280*615, 140kB)
Obsidian 2X - 24 (V2 SLI, 24MB, TV-out) - back, high resolution

(1280*580, 104kB)
Obsidian 2X - 24

(800*533, 111kB)
Obsidian 2X - 24

Dvě karty prodané v dražbě 30 karet ("2550$")

(320*240, 19kB)
Obsidian 2X - 24 + medusa cable

(274*137, 10kB)
Obsidian 2X - 24, Voodoo 5 5500 AGP, Voodoo 3 3000 AGP

(500*351, 73kB)
Obsidian 2X - 24

(512*384, 48kB)
Obsidian 2X - 24 - retail box

(400*300, 35kB)
Obsidian 2X - 24 - "display properties"

(402*473, 45kB)
Obsidian 2 - 200SB
Quantum 3D Obsidian 200SB - retail

(400*300, 23kB)
Quantum 3D Obsidian 200SB + MGV board

(1280*460, 100kB)
Obsidian 2 - 200SBi
Obsidian 2 - 200SBi) + Mercury Riser + Mercury AA + Mercury I/O

(774*600, 112kB)
Obsidian 2 - 200SBi - back (V2 SLI, 24MB, TV-out)

(799*600, 117kB)
Mercury
Mercury AA Module

(752*555, 79kB)
Mercury I/O Connector + Mercury Riser Card

(795*501, 38kB)
Mercury (4x V2 SLI, 96MB, TV-out)

(400*300, 24kB)
Mercury system

(495*710, 65kB)
Quantum 3D Mercury @case

(619*450, 40kB)
Quantum 3D Mercury 3x

(791*596, 245kB)
Quantum 3D Mercury + manual

(400*300, 25kB)





Banshee - based



Banshee nebyla příliš významná, neboť nepodporovala SLI režim a navíc nebyla schopna single-pass multitexturingu. Quantum 3D i tak nabídla několik karet. Asi nejznámnější je Raven - klasická 16MB SDRAM Banshee pro běžné použití, zajímavější potom byl AArdvark, karta pro herní konzole poporující široké spektrum zobrazovacích jednotek. Tato karta také měla jedno specifikum. To vycházelo z předpokladu, že bude používána na malém monitoru, při velmi nízkém rozlišení, takže její 3D potenciál nebude zdaleka využit. V tomto případě pak vykreslovala obraz ve dvojnésobném rozlišení (než povoloval monitor) a poté ho zredukovala na polovinu. Výsledkem byl jednoduchý Full-Scene AntiAliasing, Ordered-Grid SuperSampling 4x, tedy něco zcela jiného, než známe z AAlchemy či VSA-100.


AArdvark

  • 15-pin VGA (D-Sub) / 9-pin EGA
  • 15khz CGA mode / 24khz EGA mode - change via BIOS flash
  • 15khz CGA output: 320x240, with 640*480 support
  • 24khz EGA output: 512x384, with 800*600 & 1024*768 support

  • Full MAME support for 15/24khz games (using VSyncMAME)
  • Native 15/24khz output
  • No need for a VGA monitor, PLUG AND PLAY
  • Windows and Direct3D/OpenGL/Glide at 15khz or 24khz
  • Motion Compensation for DVD playback
  • 3DFX Glide support
  • Simulatanous VGA and Arcade monitor output
  • Supported by Mon-ARC! (full DOS TSR solution)
  • In-Future support from WinMon-ARC! (25khz Medium Resolution monitor Windows95/98 driver)





Obrázky:
3D Raven AGP
Quantum 3D - Raven (16MB, AGP).

(640*480, 31kB)
Quantum 3D - Raven (16MB, AGP).

(800*600, 133kB)
Quantum 3D - Raven (16MB, AGP), s CD

(400*300, 26kB)
Quantum 3D - Raven - retail box
>
(640*480, 85kB)
3D Phoenix AGP
Quantum 3D - Phoenix (16MB, AGP).

(800*641, 82kB)
AArdvark
Quantum 3D - AArdvark. (16MB, PCI).

(350*236, 22kB)





Avenger - based



Voodoo 3 uměla single-pass multitexturing, dosahovala vysokých taktovacích frekvencí, podporovala SLI a měla 2D jádro. Taková kombinace toho už nabízí opravdu mnoho. Vyráběny byly jednočipové karty nazvané Ventana, nebo níže taktované akcelerátory Graphite (v podstatě Voodoo 3 - 2000). 4 čipy v SLI pak nabízela AAlchemy 4116.


Ventana

Ventana 3-H 183 MHz 2D/3D 16MB SG, PCI
Ventana 3-T 183 MHz 3D only
Ventana 3-L 166 MHz 2D/3D



Obrázky:
Ventana
Quantum 3D Ventana 3 L - 166MHz
(600*368, 30kB)
Quantum 3D Ventana 3
(234*173, 14kB)
AAlchemy 4116
AAlchemy 4116 (64MB)

(594*342, 26kB)
AAlchemy 4116 (64MB)

(600*316, 28kB)
Quantum 3D - AAlchemy 4116; včetně chladiče... (600*315, 44kB)
hi-res (1280*960, 441kB)





VSA-100 - based



VSA-100 se od předchozích čipů lišila mimojiné v implementaci dvou grafických pipeline v jádře, což jí umožňovalo vykreslit dva pixely za takt





© no-X 2004
akt. 02-12-2004
hlavní stránka
diskusní fórum