Společnost Quantum 3D určitě nemusím nijak
představovat. Proslavila se především kvalitními profesionálními grafickými kartami
postavenými na akcelerátorech 3Dfx. Nabízela ale i kvalitní hardware pro
běžné uživatele, jako byly třeba Obsidian 2 nebo Raven. Společnost funguje dodnes,
ale místo čipů od 3Dfx jsou používány čipy od nVidie (GeForce 3 a výš).
Pojďme se postupně podívat na ty původní 3Dfx/Q3D karty, pěkně od Voodoo 1.
Voodoo 1 - based
Karty založené na čipsetu Voodoo 1 většinou spadaly do série
Obsidian. Některé dokonce podporovaly SLI nebo umožňoval do Voodoo čipsetu přidat druhou
TexelFX jednotku, čímž kartě umožnili např. single-pass dual-layer multitexturing.
Značení karet
Z čísla v názvu karty lze vyčíst opravdu hodně. Např. 2440... nenulové číslo na
prvním místě oznamuje PixelFX čip a konkrétní číslo značí kapacitu paměti připojené
k tomuto čipu - zde 2MB. Druhé číslo určuje kapacitu paměti TexelFX jednotky (4MB).
Třetí číslo určí kapacitu paměti druhé TexelFX jednotky a pokud je nulové, tak druhá
TexelFX jednotka na kartě není (to by bylo třeba 2400). Klasickou 4MB Voodoo 1 bychom
tímto systémem mohli označit jako 2200.
Za názvem "Obsidian" se ještě nachází jedno číslo. To je buď 50 nebo
100. Číslo 50 znamená jeden čipset, 100 pak dva čipsety.
Dále bývá přítomno několik písmen. Buďto SB, což znamená "Single-Board",
tedy, že všechny čipsety jsou umístěny na jednékartě. Druhá možnost je písemno "X", které
značí, že čipsety jsou na dvou PCB a jsou propojeny přes SLI.
Takže třeba takový Obsidian 100SB-4400 je systém na jedné kartě
(SB), který je založen na dvou Voodoo 1 čipsetech (100), každá PixelFX nese 4 MB
(4400), každá TexelFX 4MB (4400). Také můžeme poznat, že čipset se skládá
ze dvou čipů (třetí číslo je nulové - 4400), takže dva čipsety po dvou - to máme
celkem čtyři čipy.
Přídavná PCB
Karty řady Obsidian 50 a Obsidian 100 je možné rozšířit pomocí
specifických přídavných modulů (pokud již tak nebylo učiněno). Pro Obsidian 50 je to
"Amethyst"-board a pro sérii 100 pak tzv. "Shade"-cards. Je to
vždy malé PCB nesoucí přídavnou TexelFX s příslušnou pamětí. Pomocí těchto kartiček
je pak možné vytvořit ony zmíněné karty se sekundární TexelFX - (ne)přítomnost
těchto přídavných modulů rozhoduje o třetím čílse v názvu karty (2440).
Nejdou rozšiřovat všechny karty, pouze řada 50 a 100. Série 100 nese dva čipsety,
takže jsou pro rozšíření nutné dvě Shade-cards.
4MB Shade
Samotná řada Obsidan 100SB měla nahradit sérii XS100, neboť nabízela
totéž a zabírala jen jeden slot. Krom moadulů Shade byl nabízen ještě modul
MGV, který sloužil jako 2D adaptér. VGA čipem byl Alliance AT3D (později AT25),
disponoval 2MB
paměti. Ta ale nebyla sdílená s 3D částí (jako tomu bylo na Rush). Jako novinka stál
MGV celých 200$ a karta osazená tímto modulem byla označena písmenem "V" na konci
názvu: 100SB 4400V ($995) a 100SB 4440V ($1895).
2D Modul MGV 2000
TV-out a ostatní
TV-out se poprvé objevil právě na 100SB. Starší Obsidian 50 touto vymožeností
nedisponoval. Později byl televizní výstup implementován ještě na Obsidian 4400TV.
Vždy se používal TV-out ecoder společnosti Chrontel.
System |
boards |
chipsets |
PxlFX |
TxlFX |
TxlFX(2) |
pozn. |
Obsidian 4400-TV |
1 |
1 |
4MB |
4MB |
- |
|
Obsidian 50 2200 |
1 |
1 |
2MB |
2MB |
- |
|
Obsidian 50 2220 |
1 |
1 |
2MB |
2MB |
2MB |
+ Amethyst |
Obsidian 50 2400 |
1 |
1 |
2MB |
4MB |
- |
|
Obsidian 50 2440 |
1 |
1 |
2MB |
4MB |
4MB |
+ Amethyst |
Obsidian 50 4220 |
1 |
1 |
4MB |
2MB |
2MB |
+ Amethyst |
Obsidian 50 4400 |
1 |
1 |
4MB |
4MB |
- |
|
Obsidian XS-100 |
2 |
2 |
2-4 |
2-4 |
0-4 |
= 2x Obs.50 @SLI |
Obsidian SB-100 4400 |
1 |
2 |
2x 4MB |
2x 4MB |
- |
single-board SLI |
Obsidian SB-100 4440 |
1 |
2 |
2x 4MB |
2x 4MB |
2x 4MB |
= SB100 4400 + Shades |
Obrázky: |
Obsidian 4400-TV |
|
Obsidian 4400-TV (8MB)
(600*351, 37kB) |
Obsidian 50 - 4440, Amethyst |
|
Obsidian 50 - 4440 (12MB) = Obsidian 50 4400 (8MB) + Amethyst (4MB)
(400*300, 34kB) |
|
Obsidian 50 - 4440 (12MB) - s CD
(400*300, 21kB) |
|
Obsidian 50 - 4440 (12MB) - z boku
(400*300, 21kB) |
|
Obsidian 50 - 4440 (12MB) - vcelku
(400*300, 31kB) |
|
Obsidian 50 - 4440 (12MB) - rozložený zezadu
(400*300, 35kB) |
Obsidian XS-100, Obsidian 50 2440 |
|
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI
(722*1024, 99kB) |
|
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI
(1000*544, 66kB) |
|
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - back
(800*539, 73kB) |
|
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - RAM (40ns / 60MHz)
(700*467, 47kB) |
|
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - PixelFX (FBI)
(200*179, 7kB) |
|
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - TexelFX (TMU)
(200*196, 7kB) |
|
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - v počítači
(800*600, 131kB) |
|
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - modifikace pro stabilnější overclocking
(800*600, 98kB) |
|
Obsidian XS-100 (20MB) = 2x Obsidian 50 2440 @SLI - ostatní obrázky
1 - 2 -
3 - 4 - 5 |
Obsidian 100 SB - Shade cards |
|
Shade (TexelFX (TMU) + 4MB)
(640*540, 52kB) |
Obsidian 100 SB - 4400 |
|
Obsidian 100SB 4400
(499*305, 39kB) |
Obsidian 100 SB - 4440 |
|
Obsidian 100SB 4440 -high reslolution
(1600*600, 152kB) |
|
Obsidian 100SB 4440 (srovnání s HDD)
(495*742, 100kB) |
|
Obsidian 100SB 4440 (Shades osazeny)
(450*172, 12kB) |
|
Obsidian 100SB 4440 - výstupy
(594*123, 11kB) |
Obsidian 100 SB - 4440V (MGV board) |
|
MGV 2000 - Alliance AT25 + RAM
(450*300, 31kB) |
|
Obsidian 100SB 4440V
(1280*230, 52kB) |
Voodoo 2 - based
Čipset Voodoo 2, standardně složený ze tří čipů, se objevil na
mnoha kartách jak pro profesionální sféru, tak pro hráče. Základní model,
Obsidian 2S, se vyráběl ve dvou typických verzích:
Obsidian 2S-PCI a 2S-AGP. Obvykle existují v provedení
12MB a TV-out (např. Obisidian 2S - 12 AGP). Zmíněná karta je
navíc jedinou jedno-čipsetovou Voodoo 2, která: podporuje AGP; skládá se ze dvou PCB;
je nejkratší ze všech V2 a nepodporuje SLI
Krom těchto herních karet existuje i Voodoo 2 SLI na
jedné desce. Nazývá se Obsidian 2X - 24 a skládá se z velkého PCB, které
nese menší PCB se sekundárním V2 čipsetem. Profesionální verze Voodoo 2 SLI se
nazývá Obsidian 2 200SBi. Vše je rozmístěno na jediném PCB, ale pomocí
několika specifických menších modulů a dalších panýlků je možné tyto karty propojit
v úctyhodný systém...
Mercury
Ten se skládá ze čtyř desek Obsidian 2 200SBi, PCB "Mercury Riser", popř.
panelu "Mercury I/O" a nejdůležitějšího spojujícího PCB "Mercury AA Module".
Mercury AA Module
Celý
systém zabere 4 PCI sloty a vyžaduje vydatné chlazení, neboť
8 čipsetů Voodoo 2 (tj. 24 čipů) a 192 (slovy sto devadesát dva)
paměťových modulů vyprodukují opravdu velké množství tepla. "Karta" se ale umí náležitě
odměnit, uživateli nabídne:
• Trilinear Filtering
• Full-Scene AntiAliasing 2x (first hardware solution)
• 1024*1024 resolution
• 96MB RAM
• cca 1500 MTexel/s total fillrate
• 135MHz RAMDAC
• WinNT drivers
K tomu všemu nejsou ovladače karty omezeny jen pro profesionální
aplikace, takže je možné na Mercury hrát i Glide hry. 1024*768, trilineárně
filtrované a se zapnutým Anti-Aliasingem!
System |
boards |
chipsets |
PxlFX |
TxlFX |
TxlFX(2) |
pozn. |
Obsidian 2S 12 PCI |
1 |
1 |
4MB |
4MB |
4MB |
TV-out |
Obsidian 2S 12 AGP |
1 |
1 |
4MB |
4MB |
4MB |
TV-out |
Obsidian 2X 24 |
1 (2) |
2 |
2x 4MB |
2x 4MB |
2x 4MB |
SLI, TV-out |
Obsidian 200SB |
1 (2) |
2 |
2x 4MB |
2x 4MB |
2x 4MB |
SLI, TV-out |
Obsidian 200SBi |
1 |
2 |
2x 4MB |
2x 4MB |
2x 4MB |
SLI, TV-out |
Mercury |
4 |
8 |
8x 4MB |
8x 4MB |
8x 4MB |
4x SLI, TV-out |
Obrázky: |
kabely (cables) |
|
Obsidian 2 "Medusa" cable - speciální propojovací kabel používaný u většiny karet
(329*355, 37kB) |
Obsidian 2S - 12 PCI |
|
Obsidian 2S - 12 PCI (12MB, TV-out)
(640*480, 95kB) |
|
Obsidian 2S - 12 PCI. 12 MB, TV-out
(400*212, 25kB) |
Obsidian 2S - 12 AGP |
|
Obsidian 2S - 12 AGP (12 MB, AGP, TV-out cca 150mm)
(389*233, 16kB)
|
|
Obsidian 2S - 12 AGP (12MB, AGP, TV-out)
(640*480, 60kB) |
|
Obsidian 2S - 12 AGP (12MB, AGP, TV-out)
(640*480, 73kB) |
|
Obsidian 2S - 12 AGP - retail box (640*480, 95kB) |
|
Obsidian 2S - 12 AGP (12MB, TV-out)
(912*610, 113kB) |
Obsidian 2X - 24 |
|
Obsidian 2X - 24 (V2 SLI, 24MB, TV-out) - high resolution
(1280*615, 140kB) |
|
Obsidian 2X - 24 (V2 SLI, 24MB, TV-out) - back, high resolution
(1280*580, 104kB) |
|
Obsidian 2X - 24
(800*533, 111kB) |
|
Obsidian 2X - 24
Dvě karty prodané v dražbě 30 karet ("2550$")
(320*240, 19kB) |
|
Obsidian 2X - 24 + medusa cable
(274*137, 10kB) |
|
Obsidian 2X - 24, Voodoo 5 5500 AGP, Voodoo 3 3000 AGP
(500*351, 73kB) |
|
Obsidian 2X - 24
(512*384, 48kB)
|
|
Obsidian 2X - 24 - retail box
(400*300, 35kB) |
|
Obsidian 2X - 24 - "display properties"
(402*473, 45kB) |
Obsidian 2 - 200SB |
|
Quantum 3D Obsidian 200SB - retail
(400*300, 23kB) |
|
Quantum 3D Obsidian 200SB + MGV board
(1280*460, 100kB) |
Obsidian 2 - 200SBi |
|
Obsidian 2 - 200SBi) + Mercury Riser + Mercury AA + Mercury I/O
(774*600, 112kB) |
|
Obsidian 2 - 200SBi - back (V2 SLI, 24MB, TV-out)
(799*600, 117kB) |
Mercury |
|
Mercury AA Module
(752*555, 79kB) |
|
Mercury I/O Connector + Mercury Riser Card
(795*501, 38kB) |
|
Mercury (4x V2 SLI, 96MB, TV-out)
(400*300, 24kB) |
|
Mercury system
(495*710, 65kB) |
|
Quantum 3D Mercury @case
(619*450, 40kB) |
|
Quantum 3D Mercury 3x
(791*596, 245kB) |
|
Quantum 3D Mercury + manual
(400*300, 25kB) |
Banshee - based
Banshee nebyla příliš významná, neboť nepodporovala SLI režim
a navíc nebyla schopna single-pass multitexturingu. Quantum 3D i tak
nabídla několik karet. Asi nejznámnější je Raven - klasická 16MB SDRAM Banshee pro
běžné použití, zajímavější potom byl AArdvark, karta pro herní konzole poporující
široké spektrum zobrazovacích jednotek. Tato karta také měla jedno specifikum.
To vycházelo z předpokladu, že bude používána na malém monitoru, při velmi
nízkém rozlišení, takže její 3D potenciál nebude zdaleka využit. V tomto případě
pak vykreslovala obraz ve dvojnésobném rozlišení (než povoloval monitor) a poté ho
zredukovala na polovinu. Výsledkem byl jednoduchý Full-Scene AntiAliasing, Ordered-Grid
SuperSampling 4x, tedy něco zcela jiného, než známe z AAlchemy či VSA-100.
AArdvark
• 15-pin VGA (D-Sub) / 9-pin EGA
• 15khz CGA mode / 24khz EGA mode - change via BIOS flash
• 15khz CGA output: 320x240, with 640*480 support
• 24khz EGA output: 512x384, with 800*600 & 1024*768 support
• Full MAME support for 15/24khz games (using VSyncMAME)
• Native 15/24khz output
• No need for a VGA monitor, PLUG AND PLAY
• Windows and Direct3D/OpenGL/Glide at 15khz or 24khz
• Motion Compensation for DVD playback
• 3DFX Glide support
• Simulatanous VGA and Arcade monitor output
• Supported by Mon-ARC! (full DOS TSR solution)
• In-Future support from WinMon-ARC! (25khz Medium Resolution monitor Windows95/98 driver)
Obrázky: |
3D Raven AGP |
|
Quantum 3D - Raven (16MB, AGP).
(640*480, 31kB) |
|
Quantum 3D - Raven (16MB, AGP).
(800*600, 133kB) |
|
Quantum 3D - Raven (16MB, AGP), s CD
(400*300, 26kB)
|
|
Quantum 3D - Raven - retail box >
(640*480, 85kB)
|
3D Phoenix AGP |
|
Quantum 3D - Phoenix (16MB, AGP).
(800*641, 82kB) |
AArdvark |
|
Quantum 3D - AArdvark. (16MB, PCI).
(350*236, 22kB) |
Avenger - based
Voodoo 3 uměla single-pass multitexturing, dosahovala vysokých
taktovacích frekvencí, podporovala SLI a měla 2D jádro. Taková kombinace toho už
nabízí opravdu mnoho. Vyráběny byly jednočipové karty nazvané Ventana, nebo níže
taktované akcelerátory Graphite (v podstatě Voodoo 3 - 2000).
4 čipy v SLI pak nabízela AAlchemy 4116.
Ventana
Ventana 3-H |
183 MHz |
2D/3D |
16MB SG, PCI |
Ventana 3-T |
183 MHz |
3D only |
Ventana 3-L |
166 MHz |
2D/3D |
Obrázky: |
Ventana |
|
Quantum 3D Ventana 3 L - 166MHz
(600*368, 30kB)
|
|
Quantum 3D Ventana 3
(234*173, 14kB)
|
AAlchemy 4116 |
|
AAlchemy 4116 (64MB)
(594*342, 26kB)
|
|
AAlchemy 4116 (64MB)
(600*316, 28kB)
|
|
Quantum 3D - AAlchemy 4116; včetně chladiče... (600*315, 44kB)
hi-res (1280*960, 441kB)
|
VSA-100 - based
VSA-100 se od předchozích čipů lišila mimojiné v implementaci dvou
grafických pipeline v jádře, což jí umožňovalo vykreslit dva pixely za takt
|