Stránka 1 z 9

Nová generace ATi R5xx...

Napsal: pát srp 19, 2005 10:19 pm
od no-X
Po všech těch smyšlených specifikacích to konečně vypadá, že se na světlo dostává kousek pravdy. Zkusím to shrnout.

Budou 4 čipy:

RV515 (low-end)
RV530 (mainstream)
R520 (hi-end)
R580 (hi-end, náhrada za R520)

Čipy nebudou mít úplně stejnou architekturu, RV515 si bude podobnější s R520 a RV530 si bude podobná s R580 (přičemž RV530 vyjde ještě před R580).

čipy jsou charakterizovány následujícími čísly - zatím nikdo přesně neví, co to znamená (kdo ví, nepoví), ale tato čísla jsou známá už od 22.3., kdy je jeden šikovný člověk, který se objevuje na Beyond3D fóru, našel v nějakých dokumentech ATi, ke kterým se dostal na nějaké akci pořádané ATi. Zdá se stále pravděpodobnější, že tato čísla nejsou fake...

Kód: Vybrat vše

RV515	 4-1-1-1
RV530	 4-1-3-2
R 520	16-1-1-1
R 580	16-1-3-1
Neví se, jestli tato čísla popisují čip jako celek, nebo jen schopnosti pipeline/shaderů atp., ale protože se podle posledních informací hovoří o RV515 jako čipu s 4 pipelines a o RV530 jako o čipu s 12 "pipelines", něco to už napovídá :-)

Další věc je možná architektura - mnoho (více-méně) odborníků se domnívá, že ATi úplně rozpustí pixel pipelines jak jí známe ze současných čipů (shader units, TMUs, ROPs) a rozhodí tyto části zvlášť, podobně jako na R500/Xenos z Xbox360tky. To by znamenalo, že v čipu bude shader array, potom část s texturovacími jednotkami (TMU pool) a zvlášť ROPs. V praxi to znamená, že počet texturovacích jednotek nemusí být stejný, jako počet shader units, což je docela výhodný. Další výhoda je, že když jsou texturovací jenotky mimo pixel pipelines, je teoreticky možný je zpřístupnit i vertex shaderům, takže pro implemntaci vertex texturingu (=displacement mapping) není třeba cpát do vertex shaderů texturovací jednotky jako to má NV40/G70 (tzn. úspora tranzistorů), další výhoda je, že je pak možný používat i filtrovaný vertex texturing (opět na rozdíl od NV40/G70).

Tyhle změny v architektuře by měly zefektivnit práci s pixel shadery zhruba o 30-50%, uvidíme.

Zatím to vypadá takto:

RV515: 4 fragment pipelines, TMU pool, 128bit sběrnice

RV530: 12 fragment pipelines (resp. 3x shader array s čtyřmi jednotkami na v každé tzn. 12 celkem), TMU pool (zřejmě s osmi TMU), 4 ROPs, 128bit sběrnice

R520: 16 fragment pipelines (resp. jedno shader array s 16ti shader jednotk.), TMU pool (16TMUs), 8-16 ROPs, 256bit sběrnice

R580: 3 shader array s 16ti shader jednotkami na každé (docela podobný Xenosu), TMU pool (16TMUs), 8-16 ROPs, 256bit sběrnice

Jsou to samozřejmě z části hypotézy založené na informacích uniklých z ATi, je docela možné, že R520 a RV515 budou založeny ještě na architektuře více podobné té současné, brzy budeme moudřejší :-). Samozřejmě se může stát, že jsou tyhle informace úplně chybně vyvozeny, ale protože jak Xenos, tak R520 v základu vycházejí z nedokončeného návrhu čipu R400, je velice možné, že si budou architekturou shaderů podobné (s tím rozdílem, že shadery R520/580 nebudou na rozdíl od Xenosu unifikované, ale čip bude stále obsahovat samostatné vertex pipelines).

Ještě se objevila jedna teorie o R580 - jelikož ty tři shader arrays o 16ti jednotkách jako by z oka vypadly Xenosu, domnívá se určitá skupina lidí, že to bude v podstatě mírně upravený Xenos s pevně nastaveným poměrem pixel/vertex shaderů. Na můj vkus skoro moc divoká teorie :-)

Abych nezapomněl, čipy by měly běžet na frekvenci kolem 600MHz, low end RV515 míň.

Na závěr jednu citaci:
I have to say that R5xx seems, to me, to be the first half of the revolution that will be R600. The use of shader and TMU arrays with a multi-batch scheduler is a big deal. The final part of the jigsaw would seem to be unification of vertex and fragment shading.

I think the idea that R5xx is the final derivative of R3xx is just a bit of misdirection from ATI.

Perhaps R600 was due to be more revolutionary, with tessellation, geometry shading and memory virtualisation. Right now we don't know how many of those features have been cut out of DX10, and, perhaps, cut out of R600 too.

So weighing R520 against R600, one might argue that R600 is the real revolution, but I've got my fingers crossed that R520 is no mere tweak.

But that's just me being optimistic

Jawed

Osobně jsem zvědav, jak budou tyhle "specifiakce odborníků" blízko pravdě, protože to by znamenalo, že všechny ty informace o 24 a 32 pipelines R520 a nízké výtěžnosti jader R520 s 32 a 24 pipelines jsou jen pohádka, kterou někdo celou dobu uměle přiživoval... A ať už bude pravda jedna verze nebo druhá, bude překvapivý, kolik lidí věřilo té "pohádkové" půlce :D

edit: na to jsem zapomněl: takže pokud R520 a RV515 nebudou zrovna bombastický, tak RV530 a R580 jo :twisted: :twisted: :twisted:

edit2: podle nějakých informací má ATi něco představit v pátek 26. srpna, někdo si myslí, že R520, někdo že uvede CrossFire do prodeje, někdo, že neuvede nic :lol:

Re: Nová generace ATi R5xx...

Napsal: pát srp 19, 2005 11:34 pm
od ghost
Obrázek

Napsal: sob srp 20, 2005 12:27 am
od Ren
ghost:
Kdyz uz musis do kazdeho threadu hodit aspon pet smajliku a podobnych nesmyslu, aspon by to nemusely byt broken linky.. :pp:

Napsal: sob srp 20, 2005 12:30 am
od no-X
hmm, mě funguje...

Napsal: sob srp 20, 2005 12:48 am
od ghost
Ren píše:ghost:
Kdyz uz musis do kazdeho threadu hodit aspon pet smajliku a podobnych nesmyslu, aspon by to nemusely byt broken linky.. :pp:
tak si synak povypínaj tvoje krepé antispamy, antispyware, antivíry, antiaddware, firewally a iné antik****** ktoré ti brzdia kompík a znemožňujú pohodlné surfovanie po nete Obrázek

Napsal: sob srp 20, 2005 12:54 am
od no-X
To by stačilo. Pro řešení soukromých záležitostí jsou tu soukromé zprávy. Jestli někdo nesouhlasí s promazáváním a zamykáním threadů, ať mi k tomu nedává důvody a nebude to třeba. Takže prosím bez OT

Děkuji.

Napsal: sob srp 20, 2005 2:22 pm
od Oblak
chapu to dobře tak jádro 580 bude složené ze 3 polí po 16 pipkách. a 520 bude mít jenom jedno. v tom případě zřejmě bude na 7800 s 20 nebo 24 ztrácet. teoreticky.

Napsal: sob srp 20, 2005 4:06 pm
od no-X
No, spíš je vhodnější říct tři pole se šestnácti jednotkama... pokusil jsem se o zjednodušenou ukázku :-)

Obrázek

vlevo by byl čip s 8mi pipelines (třeba Radeon X700), kde se pipeline skádá především z texturovací jednotky (TMU), shader unit (ALU, mini ALU, ty už jsem nerozkresloval) a jednotky pro zpracování rasterových operací (ROP). Samozřejmě jsou zastoupeny v poměru 1:1:1 (nemůžu použít půl texturovací jednotky atp :-).

Vpravo jsem nakreslil, jak si mnozí představují RV530 - nejdčíve tři arrays (modře) každé se 4mi shader jednotkami (celkem 12), pak 8 texturovacích jednotek (TMU pool) a k tomu čtyři ROPs. V podstatě se na tom nic nedá nazývat pipeline, maximálně by se za pipeline daly považovat ty tři shader array. Jenže uvádět, že má nový čip tři pipelines by byla marketingová sebevražda :D.

No, krom toho, že tohle umožní, že při stejným počtu tranzistorů máš vyšší efektivitu vlivem vhodnějšího poměru jednotlivých částí (vlastně 4 ROPs jsou nahrazeny čtyřmi ALUs navíc), tak by se měla ještě zvýšit efektivita o nějakých 30% (při použití shaderů; jiné zdroje uvádějí až 50% teoreticky)...

A co se týká 24 pipeline G70... porovnejme to nejdřív jako GF6800 (NV40) vs. X800XT (R420). R420 potřebuje o nějakých 20% vyšší frekvenci, aby měla v průměru stejný výkon jako NV40. NV40 má ale mnohem složitější pixel pipeline - shader units se skládají z dvojnásobného množství ALUs (oproti R420), ROPs mají ve zpracovnání Z/Stencil operací dvojnásobný výkon (oproti R420), ale R420 stačí o 20% vyšší frekvnce a slušně to vyrovná.

Teď si vezmi, že R520 má být oproti R420 o 30% rychlejší (při stejný frekvenci), což je efektivita o nějakých 10% vyšší, než v případě NV40. K tomu ještě (oproti NV40) o 50% vyšší frekvence.

Shrnuto, R520 by na svojí frevkenci měla být až o (1*1,1*1,5) = 65% rychlejší než NV40 (6800Ultra). Takže jako konkurence pro G70 by měla dostačovat.

Další věc je, že ATi má mít nějak vylepšený memory management (neví se ale přesně, jestli jde o řadič, sběrnici, nebo změnu v architektuře) ale nějaký procento na výkonu by to taky mělo přinést. Pak je tu ještě pravděpodobnost rychlejšího FSAA (lepší komprese, možná 4 MS vzorky / ROP). Pak bych čekal tradičně vylepšenou elimince skrytých povrchů, efektivnější kompresi z-bufferu (prostě vylepšené Hyper Z).

Jenom je důležitý, aby to ATI nezabila driverama. Teď to měli po tři roky snadný, šlo pořád o jednu architekturu, ale stačí se podívat, kam se dostala nVidia se svou pověstí skvělých driverů díky tomu, že během posledních tří let musela psát drivery pro tři různý architektury (GF4Ti, GF-FX, GF6). Taky se objevila zpráva, že ATi nevydá hned tu nejvýkonnšjeí verzi (R520XT), ale nejdříve přijde R520XL. Pár lidí si myslí, že výkonem bude mezi 7800GT a GTX, ale cenu bude mít spíš jako GT.

Uvidíme ;-) R520 bude buď úplná bomba, nebo úplný propadák. Nedokážu si to představit jako něco průměrnýho...

Napsal: pon zář 05, 2005 11:49 am
od ghost
nebola náhodou R520 už na E3?

Obrázek

- klikni -
Obrázek

Napsal: pon zář 05, 2005 12:08 pm
od no-X
R520 byla skoro všude :-) Funkční vzorky karet jsou hotový někdy od přelomu února/března.

V současný době se ale nad R520 celkem stahujou mračna. 600MHz pro XT verzi není moc a 1400MHz pro paměti je moc (cena). Dělají chybu, že se snaží vydat R520XT (zároveň s R520XL) tak, aby byla hned dostupná. To se jim stejně nepovede (výtěžnost bude nízká a je možný, že se bude čip dost zahřejvat).

Podle mě měli na současný revizi R520 rozjet výrobu 500MHz R520XL a vybrat řekněme 50 čipů, který snesou 650MHz, dát k nim 1,6ns paměti na 1250MHz a poskytnout to na testy jako R520XT s dovětkem, že dostupný budou za měsíc a půjde o novou revizi čipu, která bude míň hřát. Lidi by věděli, jaká R520XT bude a byli by možná ještě spokojení, že vědí na čem jsou. A až by byla nová revize (s dořešeným problémem se soft-ground) na světě, mohly by se na ní vyrábět R520XT na 650MHz a lepší kusy (680-710MHz) doplňovat 1,4ns pamětma a prodávat jako R520XT-PE.

Napsal: pon zář 05, 2005 12:32 pm
od B@RT
docela s jim nevedlo, zpoždění prodeje a ještě je to pomalejší než nyní prodávaná 7800GTX a to až nVidia vydá 7800 Ultra (výroba už chvíli běží takže lepších jader už bude dostatek)

Napsal: pon zář 05, 2005 12:43 pm
od no-X
B@RT píše:ještě je to pomalejší než nyní prodávaná 7800GTX
A to ti řekl kdo?

Napsal: pon zář 05, 2005 12:58 pm
od B@RT
Zdroj PC tuning

ATi: Nejen s R520 byly problémy...
02.09.2005, Lukáš Fiala
Přechod na novou výrobní technologii není nikdy jednoduchý. O tom může vyprávět ATi, kanadský výrobce grafických čipů. Zatímco low-endový čip RV515 funguje bez problémů a stejně tak i první vzorky R580, s high-endovým čipem R520 se vleče smůla. Podobné problémy potkaly i jádro RV530.



ATi se pro přechod na 90nm výrobní proces rozhodla poté, co grafický čip Xenos, použitý v next-gen konzoli Xbox 360, pracoval na výbornou a nic nenasvědčovalo tomu, že by s 90nm technologií mohly být nějaké problémy. Právě díky důvěře v nový postup (a vzhledem k velikosti čipu, který ani při 90nm výrobním postupu není žádný mrňous) se ATi rozhodla použít ho i pro high-endový čip (většinou je zvykem, že na novější technologii se přechází postupně "odspodu"). Ale ouha - high-endový čip R520, který měl konkurenční GeForce 7800 bez servítek deklasovat, nejenže přijde o 2-3 měsíce později, než se původně očekávalo, ale navíc už je nejspíš předem jasné, že výkonově budou GeForce 7800GTX a karta s jádrem R520, která ještě nemá obchodní název, rovnocenné. Dovolím si tvrdit, že nejvíce lidí se těšilo asi na RV530, jádro s 12 pipelines určené pro mainstream. I to však mělo problémy podobné těm, co trápily tým inženýrů pracujících na R520. Naproti tomu, s čipem Xenos a jádry RV515 a R580 problémy nejsou. V tom je někde zakopaný pes, nemyslíte?

Nyní už jsou všechny potíže vyřešeny a ATi už se připravuje na uvedení nových karet do obchodů. Teoreticky by nové grafické karty mohly být vydány hned teď, ale nVidia nasadila laťku proklatě vysoko, když v den uvedení GeForce 7800GTX byly karty k dostání na pultech obchodů a ATi se pravděpodobně pokusí o něco podobného. Hlavně aby už to brzy bylo!

Napsal: pon zář 05, 2005 12:59 pm
od B@RT
když vyšla vždy nová karta tak trochu utekla konkurenci ale tohle bude tak nestejno s kartou která bude 3 měsíce v prodeji a ještě střední výkonová verze (Ultra půjde deklasovat ATI)

Napsal: pon zář 05, 2005 1:05 pm
od no-X
Nevidím v tom jedinou zmínku o tom, že by R520 byla pomalejší, než 7800GTX... ty ano? Jediné, co autor o výkonu píše, je, že "výkonově budou GeForce 7800GTX a karta s jádrem R520, která ještě nemá obchodní název, rovnocenné."

Což je stejně jen spekulace, protože ještě žádný testy nejsou. Fialu ber s rezervou, ten už napsal i že Radeon 9600 není rychlejší než GeForce2 MX :lol:

edit: kdybych já hodil do novinek na PCT, že R520 bude rychlejší než 7800GTX, tak bys to taky bral jako směrodatnou informaci?

Napsal: pon zář 05, 2005 1:33 pm
od B@RT
no tak ti najdu info někde jinde no?
Já to neberu jako směrodatnou informaci jako zákazníka mě hlavně zajímá co si můžu koupit v obchodě a né co si můžu přečíst, ATI slibovala naprostou bombu, která posune výkon o dost nahoru, pak vyšla 7800GTX a Ati pořád slibovala, teď už s výkonem (v informacích) ubírá. Proto kartu která po 3-4 měsících (kdy bude u nás a né v USA a Japonsku nikdo neví) pouze "něco dožene" neberu jako nic světoborného. Prostě Ati teď už není lider a pouze kopíruje, to je tak když se usne na vavřínech, nelíbilo se ji SLI, když viděli prodeje tak hned něco podobného mají taky prostě se už jen vezou.

Napsal: pon zář 05, 2005 1:47 pm
od no-X
B@RT píše:no tak ti najdu info někde jinde no?
Já to neberu jako směrodatnou informaci jako zákazníka mě hlavně zajímá co si můžu koupit v obchodě a né co si můžu přečíst, ATI slibovala naprostou bombu, která posune výkon o dost nahoru, pak vyšla 7800GTX a Ati pořád slibovala, teď už s výkonem (v informacích) ubírá. Proto kartu která po 3-4 měsících (kdy bude u nás a né v USA a Japonsku nikdo neví) pouze "něco dožene" neberu jako nic světoborného. Prostě Ati teď už není lider a pouze kopíruje, to je tak když se usne na vavřínech, nelíbilo se ji SLI, když viděli prodeje tak hned něco podobného mají taky prostě se už jen vezou.
Opět ne. ATi ohledně R520 slíbila pouze, že bude podporovat SM3.0 a HW akceleraci h.264. Zbytek byl jen vroucím přáním a domněnkami novinkářů, lidí z diskusních fór atp. Jestli najdeš, nějaký oficiální prohláešní nebo rozhovor, kde někdo z ATi slibuje cokoli ohledně pipelines nebo úžasnýho výkonu, rád si to přečtu :P

Jinak ATi nemá zas až takovou potřebu něco dohánět nebo překonávat, nVidia cheatuje kde může a pro výkon klidně obětuje kvalitu obrazu. Bez oněch "optimalizací" nedokáže 7800GT překonat ani X850XT.

Napsal: pon zář 05, 2005 1:53 pm
od B@RT
tyhle úpravy v ovladačích se děli vždycky a nedělala je jen nVidia, já prostě čtu české články kde asi vyjádřní Marketingu ATI moc nenajdeš a všude se mluvilo o 24 pipkách (to byl nářez) a realita je možná 16 že? Podle mě jim trochu ujel vlak.

EDIT nemá potřebu překonávat a předhánět :D Ale má protože nejlepší je jen jeden a podle něj si lidé kupují hlavní střední třídu grafik na kterých nejvíc vydělá (u nVidie řada 6600), a pak té reklamy zadarmo když někdo někoho pokoří ve výkonu a všude jen čteš kolik má karta budů nebo Fps

Napsal: pon zář 05, 2005 1:58 pm
od ghost
B@RT píše:no tak ti najdu info někde jinde no?
ono zatiaľ nikde nieje :P

Napsal: pon zář 05, 2005 2:00 pm
od B@RT