Nová generace ATi R5xx...
Napsal: pát srp 19, 2005 10:19 pm
Po všech těch smyšlených specifikacích to konečně vypadá, že se na světlo dostává kousek pravdy. Zkusím to shrnout.
Budou 4 čipy:
RV515 (low-end)
RV530 (mainstream)
R520 (hi-end)
R580 (hi-end, náhrada za R520)
Čipy nebudou mít úplně stejnou architekturu, RV515 si bude podobnější s R520 a RV530 si bude podobná s R580 (přičemž RV530 vyjde ještě před R580).
čipy jsou charakterizovány následujícími čísly - zatím nikdo přesně neví, co to znamená (kdo ví, nepoví), ale tato čísla jsou známá už od 22.3., kdy je jeden šikovný člověk, který se objevuje na Beyond3D fóru, našel v nějakých dokumentech ATi, ke kterým se dostal na nějaké akci pořádané ATi. Zdá se stále pravděpodobnější, že tato čísla nejsou fake...
Neví se, jestli tato čísla popisují čip jako celek, nebo jen schopnosti pipeline/shaderů atp., ale protože se podle posledních informací hovoří o RV515 jako čipu s 4 pipelines a o RV530 jako o čipu s 12 "pipelines", něco to už napovídá
Další věc je možná architektura - mnoho (více-méně) odborníků se domnívá, že ATi úplně rozpustí pixel pipelines jak jí známe ze současných čipů (shader units, TMUs, ROPs) a rozhodí tyto části zvlášť, podobně jako na R500/Xenos z Xbox360tky. To by znamenalo, že v čipu bude shader array, potom část s texturovacími jednotkami (TMU pool) a zvlášť ROPs. V praxi to znamená, že počet texturovacích jednotek nemusí být stejný, jako počet shader units, což je docela výhodný. Další výhoda je, že když jsou texturovací jenotky mimo pixel pipelines, je teoreticky možný je zpřístupnit i vertex shaderům, takže pro implemntaci vertex texturingu (=displacement mapping) není třeba cpát do vertex shaderů texturovací jednotky jako to má NV40/G70 (tzn. úspora tranzistorů), další výhoda je, že je pak možný používat i filtrovaný vertex texturing (opět na rozdíl od NV40/G70).
Tyhle změny v architektuře by měly zefektivnit práci s pixel shadery zhruba o 30-50%, uvidíme.
Zatím to vypadá takto:
RV515: 4 fragment pipelines, TMU pool, 128bit sběrnice
RV530: 12 fragment pipelines (resp. 3x shader array s čtyřmi jednotkami na v každé tzn. 12 celkem), TMU pool (zřejmě s osmi TMU), 4 ROPs, 128bit sběrnice
R520: 16 fragment pipelines (resp. jedno shader array s 16ti shader jednotk.), TMU pool (16TMUs), 8-16 ROPs, 256bit sběrnice
R580: 3 shader array s 16ti shader jednotkami na každé (docela podobný Xenosu), TMU pool (16TMUs), 8-16 ROPs, 256bit sběrnice
Jsou to samozřejmě z části hypotézy založené na informacích uniklých z ATi, je docela možné, že R520 a RV515 budou založeny ještě na architektuře více podobné té současné, brzy budeme moudřejší . Samozřejmě se může stát, že jsou tyhle informace úplně chybně vyvozeny, ale protože jak Xenos, tak R520 v základu vycházejí z nedokončeného návrhu čipu R400, je velice možné, že si budou architekturou shaderů podobné (s tím rozdílem, že shadery R520/580 nebudou na rozdíl od Xenosu unifikované, ale čip bude stále obsahovat samostatné vertex pipelines).
Ještě se objevila jedna teorie o R580 - jelikož ty tři shader arrays o 16ti jednotkách jako by z oka vypadly Xenosu, domnívá se určitá skupina lidí, že to bude v podstatě mírně upravený Xenos s pevně nastaveným poměrem pixel/vertex shaderů. Na můj vkus skoro moc divoká teorie
Abych nezapomněl, čipy by měly běžet na frekvenci kolem 600MHz, low end RV515 míň.
Na závěr jednu citaci:
Osobně jsem zvědav, jak budou tyhle "specifiakce odborníků" blízko pravdě, protože to by znamenalo, že všechny ty informace o 24 a 32 pipelines R520 a nízké výtěžnosti jader R520 s 32 a 24 pipelines jsou jen pohádka, kterou někdo celou dobu uměle přiživoval... A ať už bude pravda jedna verze nebo druhá, bude překvapivý, kolik lidí věřilo té "pohádkové" půlce
edit: na to jsem zapomněl: takže pokud R520 a RV515 nebudou zrovna bombastický, tak RV530 a R580 jo
edit2: podle nějakých informací má ATi něco představit v pátek 26. srpna, někdo si myslí, že R520, někdo že uvede CrossFire do prodeje, někdo, že neuvede nic
Budou 4 čipy:
RV515 (low-end)
RV530 (mainstream)
R520 (hi-end)
R580 (hi-end, náhrada za R520)
Čipy nebudou mít úplně stejnou architekturu, RV515 si bude podobnější s R520 a RV530 si bude podobná s R580 (přičemž RV530 vyjde ještě před R580).
čipy jsou charakterizovány následujícími čísly - zatím nikdo přesně neví, co to znamená (kdo ví, nepoví), ale tato čísla jsou známá už od 22.3., kdy je jeden šikovný člověk, který se objevuje na Beyond3D fóru, našel v nějakých dokumentech ATi, ke kterým se dostal na nějaké akci pořádané ATi. Zdá se stále pravděpodobnější, že tato čísla nejsou fake...
Kód: Vybrat vše
RV515 4-1-1-1
RV530 4-1-3-2
R 520 16-1-1-1
R 580 16-1-3-1
Další věc je možná architektura - mnoho (více-méně) odborníků se domnívá, že ATi úplně rozpustí pixel pipelines jak jí známe ze současných čipů (shader units, TMUs, ROPs) a rozhodí tyto části zvlášť, podobně jako na R500/Xenos z Xbox360tky. To by znamenalo, že v čipu bude shader array, potom část s texturovacími jednotkami (TMU pool) a zvlášť ROPs. V praxi to znamená, že počet texturovacích jednotek nemusí být stejný, jako počet shader units, což je docela výhodný. Další výhoda je, že když jsou texturovací jenotky mimo pixel pipelines, je teoreticky možný je zpřístupnit i vertex shaderům, takže pro implemntaci vertex texturingu (=displacement mapping) není třeba cpát do vertex shaderů texturovací jednotky jako to má NV40/G70 (tzn. úspora tranzistorů), další výhoda je, že je pak možný používat i filtrovaný vertex texturing (opět na rozdíl od NV40/G70).
Tyhle změny v architektuře by měly zefektivnit práci s pixel shadery zhruba o 30-50%, uvidíme.
Zatím to vypadá takto:
RV515: 4 fragment pipelines, TMU pool, 128bit sběrnice
RV530: 12 fragment pipelines (resp. 3x shader array s čtyřmi jednotkami na v každé tzn. 12 celkem), TMU pool (zřejmě s osmi TMU), 4 ROPs, 128bit sběrnice
R520: 16 fragment pipelines (resp. jedno shader array s 16ti shader jednotk.), TMU pool (16TMUs), 8-16 ROPs, 256bit sběrnice
R580: 3 shader array s 16ti shader jednotkami na každé (docela podobný Xenosu), TMU pool (16TMUs), 8-16 ROPs, 256bit sběrnice
Jsou to samozřejmě z části hypotézy založené na informacích uniklých z ATi, je docela možné, že R520 a RV515 budou založeny ještě na architektuře více podobné té současné, brzy budeme moudřejší . Samozřejmě se může stát, že jsou tyhle informace úplně chybně vyvozeny, ale protože jak Xenos, tak R520 v základu vycházejí z nedokončeného návrhu čipu R400, je velice možné, že si budou architekturou shaderů podobné (s tím rozdílem, že shadery R520/580 nebudou na rozdíl od Xenosu unifikované, ale čip bude stále obsahovat samostatné vertex pipelines).
Ještě se objevila jedna teorie o R580 - jelikož ty tři shader arrays o 16ti jednotkách jako by z oka vypadly Xenosu, domnívá se určitá skupina lidí, že to bude v podstatě mírně upravený Xenos s pevně nastaveným poměrem pixel/vertex shaderů. Na můj vkus skoro moc divoká teorie
Abych nezapomněl, čipy by měly běžet na frekvenci kolem 600MHz, low end RV515 míň.
Na závěr jednu citaci:
I have to say that R5xx seems, to me, to be the first half of the revolution that will be R600. The use of shader and TMU arrays with a multi-batch scheduler is a big deal. The final part of the jigsaw would seem to be unification of vertex and fragment shading.
I think the idea that R5xx is the final derivative of R3xx is just a bit of misdirection from ATI.
Perhaps R600 was due to be more revolutionary, with tessellation, geometry shading and memory virtualisation. Right now we don't know how many of those features have been cut out of DX10, and, perhaps, cut out of R600 too.
So weighing R520 against R600, one might argue that R600 is the real revolution, but I've got my fingers crossed that R520 is no mere tweak.
But that's just me being optimistic
Jawed
Osobně jsem zvědav, jak budou tyhle "specifiakce odborníků" blízko pravdě, protože to by znamenalo, že všechny ty informace o 24 a 32 pipelines R520 a nízké výtěžnosti jader R520 s 32 a 24 pipelines jsou jen pohádka, kterou někdo celou dobu uměle přiživoval... A ať už bude pravda jedna verze nebo druhá, bude překvapivý, kolik lidí věřilo té "pohádkové" půlce
edit: na to jsem zapomněl: takže pokud R520 a RV515 nebudou zrovna bombastický, tak RV530 a R580 jo
edit2: podle nějakých informací má ATi něco představit v pátek 26. srpna, někdo si myslí, že R520, někdo že uvede CrossFire do prodeje, někdo, že neuvede nic