Voodoo3 – 3Dfx opět ve středu pozornosti
Napsal: čtv črc 28, 2005 9:54 pm
datum: 19. 11. 1998
autor: Aleš Kalina
živě.sk
Jednou z velkých událostí letošního Comdexu bylo oficiální představení nového čipu Voodoo3. Přinášíme obsáhlý materiál k tomuto hitu příštího roku.
Voodoo3 – 3Dfx opět ve středu pozornosti
Jednou z velkých událostí letošního Comdexu bylo oficiální představení nového čipu Voodoo3. Kalifornská firma 3Dfx tak opět potvrdila vedoucí pozici v oblasti výkonných a cenově dostupných grafických čipů a zároveň pokryla téměř všechny požadavky tohoto rostoucího trhu.
Voodoo3 představuje novou generaci grafických čipů, které se budou příští rok vyrábět zatím ve dvou variantách. Základní varianta určená především pro low-end systémy a OEM výrobce se bude nazývat Voodoo3 2000, výkonnější varianta se ponese jméno Voodoo3 3000 a bude určena především náročným hráčům počítačových her. Oba čipy kombinují 2D a 3D část, hardwarové přehrávání DVD, televizní vstup i výstup (NTSC, PAL i SECAM) a digitální výstup určený pro LCD displeje. Základní parametry shrnuje následující tabulka:
parametry Voodoo3 2000 Voodoo3 3000
Pracovní frekvence 125 MHz 183 Mhz
Převodník 300 MHz 350 Mhz
Maximální rozlišení 2D 2048×1536, 65 Hz 2048×1536, 75 Hz
Maximální rozlišení 3D 1920×1440 1920×1440
Maximální rozlišení LCD displeje 1280×1024 1280×1024
počet zpracovaných trojúhelníků za sekundu 4 miliony více než 7 milionů
počet zpracovaných texelů za sekundu – fillrate 250 milionů více než 366 milionů
Čip Voodoo3 má přitom mnoho společného se svými předchůdci. Lehce modifikovaná 2D část je převzata z čipu Voodoo Banshee, což zaručuje hardwarovou akceleraci řady funkcí používaných grafickým uživatelským rozhraním Windows. 3D část má zase mnoho společného s Voodoo2, samozřejmostí je podpora multi-texturingu (o což byl ochuzen právě čip Voodoo Banshee), navíc přibyl např. bump-mapping a anisotropní filtrování. Pokud nepatříte k milovníkům technických pojmů, spokojte se s tvrzením, že nabídka funkcí odpovídá standardu roku 1999. Vysoký výkon souvisí především s vysokou taktovací frekvencí čipu, což bylo umožněno přechodem na novou, 0,25mikronovou technologii výroby.
Čip Voodoo3 je podobně jako Voodoo Banshee schopen adresovat maximálně 16 MB SDRAM nebo SGRAM. Novinkou je podpora AGP 2×, ovšem nikoliv texturování ze systémové paměti (Direct Memory Execution). Podle 3Dfx je hlavním důvodem nedostatečná propustnost sběrnice AGP (běžně 200–300 MB za sekundu), neboť tak rychlý čip jako Voodoo3 potřebuje běžně dodávat data rychlostí až několika GB za sekundu. Změnu snad přinese až AGP 4×. Čip je také optimalizovaný pro procesor Pentium II.
K podporovaným rozhraním patří pochopitelně DirectX 6, OpenGL a nativní Glide, které prožívá novou renesanci, především díky šíření produktů 3Dfx na jiné platformy než Windows a také díky rostoucímu počtu uživatelů grafických karet s čipem od 3Dfx (proč neudělat hru ještě přitažlivější a rychlejší s relativně malým vynaloženým úsilím?). Příjemnou zprávou je podpora operačního systému Linux.
Zveřejněné údaje jednoznačně potvrzují, že čip Voodoo3 je v současnosti naprostá špička a v oblasti hrubého výkonu předstihuje všechny své konkurenty nejméně dvakrát. Stále to však jsou pouze papírové údaje a tak se pochopitelně nabízí otázka, zda jim bude finální podoba odpovídat. Příkladem nepříliš hodným následování je např. Riva TNT. Na papíře vynikající čip, který drtí vše, co dosud existuje, po uvedení do výroby už jen vynikající s hlavními parametry (počet zpracovaných trojúhelníků a texelů za sekundu) výrazně nižšími. 3Dfx se však zatím v případě všech dosud vyráběných čipů od oznámených parametrů výrazně neodchýlila, takže k tomu snad nedojde ani tentokrát.
Další otázkou je datum zahájení výroby. 3Dfx chce pochopitelně vše stihnout v co nejkratším čase, takže reálným termínem je polovina příštího roku. To však už budou k dispozici také grafické čipy jiných výrobců, např. ATI (Rage 128) nebo 3Dlabs (Permedia 3), které jsou po stránce výkonu téměř srovnatelné (především tedy Permedia 3), ale navíc nabízí ve 3D 32bitovou hloubku barev, větší Z-buffer a jsou schopny adresovat více než 16 MB paměti. Voodoo3 je omezeno na 16 MB paměti a zobrazení ve 3D stále pracuje se 16bitovou hloubkou barev (interně však s 32bitovou). Zejména tyto tři věci spolu s chybějící podporou texturování ze systémové paměti jsou největším otazníkem tohoto čipu. Nabízejí se tedy dva přístupy, ten převažující považuje výše uvedené za důležité (lepší vizuální kvalita obrazu plynoucí z větších a podrobnějších textur nebo větší barevné hloubky), takže je zajímavé zmínit se o přístupu 3Dfx.
3Dfx vždy upřednostňovala maximální hratelnost, tedy rychlost před drobným zlepšením vizuální kvality. Podle menšího průzkumu (provedeného právě 3Dfx, takže jej berte s rezervou), je v necelém 1 procentu současných her viditelný rozdíl při použití 16-bitové a 32-bitové hloubky barev. Dále jen malá část herních vývojářů (snad 15 procent) hodlá v následujícím roce využít textur s 32-bitovou hloubkou nebo texturování přes AGP. Z hlediska 3Dfx je tedy logické, že výhodnější je soustředit se na rychlost. A vzhledem k tomu, že použití 32-bitové barevné hloubky spolu s větším Z-bufferem většinou znamená až dvakrát nižší výkon, nejsou diskutované nedostatky až tak velkým problémem. Kromě toho s příchodem AGP 4× chystá 3Dfx nový čip, kde se zřejmě dočkáme několika dalších překvapení.
Na závěr ještě zmínku o firemní politice. 3Dfx je dnes spojována především s čipy osazenými ve výkonných přídavných 3D grafických akcelerátorech (Voodoo, Voodoo2), z nichž většina je určena pro koncové uživatele. Tento trh však už neroste tak rychle, jako v předchozích letech, a tak 3Dfx expanduje také na trh OEM výrobců, jinými slovy se snaží, aby karty osazené jejími kombinovanými 2D/3D čipy byly součástí už hotových počítačů. Prvním pokusem byl čip Voodoo Rush, který však kvůli řadě problémů a malému výkonu propadl. Lepším pokusem je Voodoo Banshee, který už nabízí příjemný výkon, ať už ve 2D nebo 3D, a navíc bezkonkurenčně největší herní podporu (rozhranní DirectX, OpenGL a Glide). To vše za velmi příjemnou cenu (ta se u karet dodávaných koncovým uživatelům vejde pod 100 dolarů). Voodoo3 vypadá ještě lépe. Standardní funkce odpovídající vysokému standardu roku 1999, známé jméno a především cena, která by se podle nepodložených zpráv měla vejít pod 45 dolarů za čip. Zbývá už jen dodat, že OEM trh roste každým rokem asi o 10 až 20 procent a zatímco nyní je u 3Dfx poměr koncový uživatel:OEM výrobce zhruba 9:1, plány hovoří o poměru 5:5. To už je velmi silná pozice, a tak se zřejmě v příštím roce posune standardní rozlišení ve 3D na 1280×1024 (a pokud to procesory dovolí, snad až 1600×1200). Už teď běží Quake II (nepsaný standard pro testy všech nově uváděných grafických čipů) v rozlišení 1024×768 při 100 snímcích za sekundu, v rozlišení 1600×1200 při 30 snímcích za sekundu (za procesor si pochopitelně musíte dosadit to nejrychlejší, co je v současné době k dispozici, tedy Pentium II, 450 MHz). To vše na referenční grafické kartě, která je zatím přibližně na 70% předpokládaného výkonu. Vítejte do roku 1999.
autor: Aleš Kalina
živě.sk
Jednou z velkých událostí letošního Comdexu bylo oficiální představení nového čipu Voodoo3. Přinášíme obsáhlý materiál k tomuto hitu příštího roku.
Voodoo3 – 3Dfx opět ve středu pozornosti
Jednou z velkých událostí letošního Comdexu bylo oficiální představení nového čipu Voodoo3. Kalifornská firma 3Dfx tak opět potvrdila vedoucí pozici v oblasti výkonných a cenově dostupných grafických čipů a zároveň pokryla téměř všechny požadavky tohoto rostoucího trhu.
Voodoo3 představuje novou generaci grafických čipů, které se budou příští rok vyrábět zatím ve dvou variantách. Základní varianta určená především pro low-end systémy a OEM výrobce se bude nazývat Voodoo3 2000, výkonnější varianta se ponese jméno Voodoo3 3000 a bude určena především náročným hráčům počítačových her. Oba čipy kombinují 2D a 3D část, hardwarové přehrávání DVD, televizní vstup i výstup (NTSC, PAL i SECAM) a digitální výstup určený pro LCD displeje. Základní parametry shrnuje následující tabulka:
parametry Voodoo3 2000 Voodoo3 3000
Pracovní frekvence 125 MHz 183 Mhz
Převodník 300 MHz 350 Mhz
Maximální rozlišení 2D 2048×1536, 65 Hz 2048×1536, 75 Hz
Maximální rozlišení 3D 1920×1440 1920×1440
Maximální rozlišení LCD displeje 1280×1024 1280×1024
počet zpracovaných trojúhelníků za sekundu 4 miliony více než 7 milionů
počet zpracovaných texelů za sekundu – fillrate 250 milionů více než 366 milionů
Čip Voodoo3 má přitom mnoho společného se svými předchůdci. Lehce modifikovaná 2D část je převzata z čipu Voodoo Banshee, což zaručuje hardwarovou akceleraci řady funkcí používaných grafickým uživatelským rozhraním Windows. 3D část má zase mnoho společného s Voodoo2, samozřejmostí je podpora multi-texturingu (o což byl ochuzen právě čip Voodoo Banshee), navíc přibyl např. bump-mapping a anisotropní filtrování. Pokud nepatříte k milovníkům technických pojmů, spokojte se s tvrzením, že nabídka funkcí odpovídá standardu roku 1999. Vysoký výkon souvisí především s vysokou taktovací frekvencí čipu, což bylo umožněno přechodem na novou, 0,25mikronovou technologii výroby.
Čip Voodoo3 je podobně jako Voodoo Banshee schopen adresovat maximálně 16 MB SDRAM nebo SGRAM. Novinkou je podpora AGP 2×, ovšem nikoliv texturování ze systémové paměti (Direct Memory Execution). Podle 3Dfx je hlavním důvodem nedostatečná propustnost sběrnice AGP (běžně 200–300 MB za sekundu), neboť tak rychlý čip jako Voodoo3 potřebuje běžně dodávat data rychlostí až několika GB za sekundu. Změnu snad přinese až AGP 4×. Čip je také optimalizovaný pro procesor Pentium II.
K podporovaným rozhraním patří pochopitelně DirectX 6, OpenGL a nativní Glide, které prožívá novou renesanci, především díky šíření produktů 3Dfx na jiné platformy než Windows a také díky rostoucímu počtu uživatelů grafických karet s čipem od 3Dfx (proč neudělat hru ještě přitažlivější a rychlejší s relativně malým vynaloženým úsilím?). Příjemnou zprávou je podpora operačního systému Linux.
Zveřejněné údaje jednoznačně potvrzují, že čip Voodoo3 je v současnosti naprostá špička a v oblasti hrubého výkonu předstihuje všechny své konkurenty nejméně dvakrát. Stále to však jsou pouze papírové údaje a tak se pochopitelně nabízí otázka, zda jim bude finální podoba odpovídat. Příkladem nepříliš hodným následování je např. Riva TNT. Na papíře vynikající čip, který drtí vše, co dosud existuje, po uvedení do výroby už jen vynikající s hlavními parametry (počet zpracovaných trojúhelníků a texelů za sekundu) výrazně nižšími. 3Dfx se však zatím v případě všech dosud vyráběných čipů od oznámených parametrů výrazně neodchýlila, takže k tomu snad nedojde ani tentokrát.
Další otázkou je datum zahájení výroby. 3Dfx chce pochopitelně vše stihnout v co nejkratším čase, takže reálným termínem je polovina příštího roku. To však už budou k dispozici také grafické čipy jiných výrobců, např. ATI (Rage 128) nebo 3Dlabs (Permedia 3), které jsou po stránce výkonu téměř srovnatelné (především tedy Permedia 3), ale navíc nabízí ve 3D 32bitovou hloubku barev, větší Z-buffer a jsou schopny adresovat více než 16 MB paměti. Voodoo3 je omezeno na 16 MB paměti a zobrazení ve 3D stále pracuje se 16bitovou hloubkou barev (interně však s 32bitovou). Zejména tyto tři věci spolu s chybějící podporou texturování ze systémové paměti jsou největším otazníkem tohoto čipu. Nabízejí se tedy dva přístupy, ten převažující považuje výše uvedené za důležité (lepší vizuální kvalita obrazu plynoucí z větších a podrobnějších textur nebo větší barevné hloubky), takže je zajímavé zmínit se o přístupu 3Dfx.
3Dfx vždy upřednostňovala maximální hratelnost, tedy rychlost před drobným zlepšením vizuální kvality. Podle menšího průzkumu (provedeného právě 3Dfx, takže jej berte s rezervou), je v necelém 1 procentu současných her viditelný rozdíl při použití 16-bitové a 32-bitové hloubky barev. Dále jen malá část herních vývojářů (snad 15 procent) hodlá v následujícím roce využít textur s 32-bitovou hloubkou nebo texturování přes AGP. Z hlediska 3Dfx je tedy logické, že výhodnější je soustředit se na rychlost. A vzhledem k tomu, že použití 32-bitové barevné hloubky spolu s větším Z-bufferem většinou znamená až dvakrát nižší výkon, nejsou diskutované nedostatky až tak velkým problémem. Kromě toho s příchodem AGP 4× chystá 3Dfx nový čip, kde se zřejmě dočkáme několika dalších překvapení.
Na závěr ještě zmínku o firemní politice. 3Dfx je dnes spojována především s čipy osazenými ve výkonných přídavných 3D grafických akcelerátorech (Voodoo, Voodoo2), z nichž většina je určena pro koncové uživatele. Tento trh však už neroste tak rychle, jako v předchozích letech, a tak 3Dfx expanduje také na trh OEM výrobců, jinými slovy se snaží, aby karty osazené jejími kombinovanými 2D/3D čipy byly součástí už hotových počítačů. Prvním pokusem byl čip Voodoo Rush, který však kvůli řadě problémů a malému výkonu propadl. Lepším pokusem je Voodoo Banshee, který už nabízí příjemný výkon, ať už ve 2D nebo 3D, a navíc bezkonkurenčně největší herní podporu (rozhranní DirectX, OpenGL a Glide). To vše za velmi příjemnou cenu (ta se u karet dodávaných koncovým uživatelům vejde pod 100 dolarů). Voodoo3 vypadá ještě lépe. Standardní funkce odpovídající vysokému standardu roku 1999, známé jméno a především cena, která by se podle nepodložených zpráv měla vejít pod 45 dolarů za čip. Zbývá už jen dodat, že OEM trh roste každým rokem asi o 10 až 20 procent a zatímco nyní je u 3Dfx poměr koncový uživatel:OEM výrobce zhruba 9:1, plány hovoří o poměru 5:5. To už je velmi silná pozice, a tak se zřejmě v příštím roce posune standardní rozlišení ve 3D na 1280×1024 (a pokud to procesory dovolí, snad až 1600×1200). Už teď běží Quake II (nepsaný standard pro testy všech nově uváděných grafických čipů) v rozlišení 1024×768 při 100 snímcích za sekundu, v rozlišení 1600×1200 při 30 snímcích za sekundu (za procesor si pochopitelně musíte dosadit to nejrychlejší, co je v současné době k dispozici, tedy Pentium II, 450 MHz). To vše na referenční grafické kartě, která je zatím přibližně na 70% předpokládaného výkonu. Vítejte do roku 1999.