Jaký je váš nejoblíbenější výrobce 3D grafických čipů? part2
Napsal: čtv čer 23, 2005 10:17 pm
A tady je slíbené pokračování. Přemýšlel jsem, jestli zařadit 3Dfx a tak nějak mě napadlo, že by pak celý hlasování bylo zbytečný, protože by výsledek byl hned jasný
Abych zamezil spekulacím, uvádím rovnou seznam společností, které už neexistují:
Alliance
Společnost, která se zasadila o vznik 3Dfx Rush, vytvořila několik čipů s 3D podporou. Známější AT3D byl použit na prvních Rush. Jeho výkon by měl být nízký, ale nabízel všechny základní funkce (Full hardware setup, Advanced texture formats (4-4-4-4, 1-5-5-5, 3-3-2), True perspective correction, Z-buffer support, MIPmap filtering, Color key based texture, ransparency, Modulated and transparent texture mapping, On-chip texture palette, Fast DMA palette load, Full lighting and colored fog, Gouraud shading, Alpha blending, Bilinear filtering) Nechyběla základní podpora pro přehrávání videa (HW scaler) a 128bit sběrnici. Dalším čipem byl AT4D (vylepšený AT3D), a pak měl následovat projekt Paladin - jádro, kterým by se Alliance dostala mezi známe výrobce grafických karet a čipů. Ze specifikací toho mnoho známo není, ale měla být využita např. komprese Z-Bufferu, paměťový řadič podporoval až 16MB SDR/SGR/EDO RAM a rozhraní mělo být PCI/AGP2. To byl plán na konec léta 98. Společnost stále existuje, ale grafické akcelerátory již nevyrábí.
ArtX
Společnost ArtX byla založena roku 1997 (Dr. Wei Yen, Tim Van Hook, Greg Buchner) a zaměřovala se na multimédia, mobilní zařízení a grafické akcelerátory do herních konzolí. Jako jedna z prvních vůbec úspěšně implementovala EDRAM do grafického čipu. V dubnu 2000 ukončila společnost činnost a její zaměstnanci a technologie skončily u ATi, kde je můžeme vidět jako R300 (Radeon9700) a následovníky, nebo část práce na přelomovém čipu Xenos.
CirrusLogic
vydal mnoho 2D čipů, ale na trh dostala jen jeden 3D akcelerátor. Známý Laguna 3D byl velmi pomalý i přesto, že používal rychlou RDRAM a brzy upadl v zapomnění.
Chromatic
přinesl zřejmě nejkontroverznější řešení s podporou 3D akcelerace. Série Mpact byly totiž ve své podstatě optimalizované DSP procesory, takže samotná grafická karta nebyla jen kartou grafickou, ale s určitou dodatečnou výbavou mohla fungovat jako zvukovka, plně hardwarový DVD dekodér, modem, síťová karta apod. Hlavní funkcí ale byla akcelerace grafiky. Čipy byly doplňovány RDRAM pamětí (starší Mpact! 2-4MB, novější Mpact2 4-8MB o propustnosti 1350MB/s). Díky programovatelnosti šlo ve své době (97/98) o technologicky nejvyspělejší řešení - podporoval všechny tehdy používané funkce a další se daly přidávat prostřednictvím aktualizovaných ovladačů. Spolu s Rendition Verite šlo také o jediné řešení schopné adaptovat se podle požadavků Microsoftího projektu Talisman, jehož cílem bylo používat jakousi formu tile-based renderingu (podobně jako např. PowerVR) a značně tím zrychlit rendering. Dalším plusem byla HW podpora pro video - přehrávání DVD nebylo problémem prakticky na žádné sestavě, běžné grafické karty nabídly srovnatelný feature-set ohledně video-akcelerace někdy v roce 2000. Hlavním nedostatkem těchto řešení byl nízký výkon ve 3D, který degradoval rychlejší Mpact2 lehce nad úroveň lepších S3 Virge. V říjnu roku 98 došlo k dohodě mezi ATi a Chromatic a tato akvizice znamenala pro Chromatic konec. Zaměstnanci přestoupili k ATi a jejich práci můžeme vidět ve vyspělé DVD akceleraci na kartách Rage 128PRO a především prvních Radeonech.
GigaPixel
Společnost, která měla hotový čip GP1 (podrobnosti tu), který využíval tile-based rendering a nabízel FSAA bez ztráty výkonu. 100MHz prototyp s SDR dokázal svým výkonem se zapnutým FSAA porazit 200MHz DDR GeForce2GTS. Čip se ale nedostal do prodeje, protože byl GigaPixel odkoupen a další projekty měl vznikat ve spolupráci s 3Dfx (počínaje obohacením projektu Rampage o GigaPixel HSR, přes společnou práci na čipu Fusion až po ultraparalelní tile-based architekturu čipu Mojo, který měl být definitivním spojením těch nejlepších technologií obou firem.
Number Nine
Jedna z nejstarších společností grafického trhu, založena ještě tři roky před ATi. Ještě v první polovině 90. let měla velice dobré postavení. Nabízela totiž profesionální 2D grafické karty s vynikající kvalitou výstupu. Její první 3D řešení provázelo velké očekávání, ale to se rozplynulo, když naprostá většina konkurentů nabízela jednu zásadní technologii - texture mapping. Number Nine ne. Než byl vydán nový čip a N9 texture mapping implementovala, nabízela konkurence akcelerátory úplně jiné výkonnostní úrovně. Společnost, jejíž jméno bylo synonymem pro kvalitu, se změnila v ruinu. Dál se N9 držel především spoluprácí s S3 - dohromady vytvořili první grafickou kartu na světě s podporou AGP4x (čip Savage4), ale jak klesala sláva S3, potopila se i N9. Pokud by vás zajímalo, kde skončila - věřte nebo ne, u ATi
Real3D - bývalá divize LockheedMartin
O Real3D prakticky nic nevím, asi jen to, že zaměstnávala velice schopné inženýry. Co se dělo, než Real3D ukončila činnost, to opravdu nevím, ale zajímavější to asi bylo až potom. Tato divize se totiž rozpadla na mnoho částí a ty skončily prakticky u všech tehdy významnějších společností. Zhruba 20% se dostalo Intelu, čímž vznikla jeho vlastní grafická divize (i740) a další velká část se dostala k ATi. Tato část má údajně značný podíl na vzniku čipu Xenos (Xbox2). Intel nakonec svých 20% Real3D prodal a začal stavět na technologiích PowerVR. Mezi další společnosti, kterým se dostala malá část Real3D patří Microsoft, 3DLabs, nVidia a prý dokonce i Evans and Sutherland.
Rendition.
Poměrně známá společnost, první čip - Verite byl kombinací 3D pipeline a RISC procesoru, který byl využíván jako Triangle Setup Engine a díky jeho flexibilitě bylo možné Rendition použít pro realizaci projektu Talisman. Po vydání Verie 2x00, která sice nebyla nijak výkonnostně na vrcholu, ale nebízela velice dobré technologie, byla společnost odkoupena Micronem. Další čipy (Verite 3300 a 4400 měly být poměrně revoluční, druhý měl dokonce využívat EDRAM) už nebyly vydány, protože nevhodné vedení Micronu přivedlo společnost k jejímu konci.
SiS
Sice existuje, ale grafických karet se od něj už asi nedočkáme. Grafická divize se spojila s Tridentem a založili XGI. První 3D čip SiSu (6326) vyšel relativně pozdě a jeho výkon byl velmi nízký. Další čipy většinou sloužily jako integrovaná řešení.
Trident
Vydal čip nazvaný 3D Image 9750 (též nazývaný 975). Pokud vím, nebyl tento čip ničím zajímavý (ani po stránce výkonu, ani po stránce technologií). Dlouhou dobu nebylo o Tridentu příliš slyšet, orientoval se na trh s notebooky a výrazněji se projevil až v roce 2002 sérií XP4. Ta sice nebyla extrémně rychlá, ale technologicky a výkonnostně by dokázala konkurovat kartám typu GF4MX. Pro Trident ale byla rána ATi, která představila R9700 a strhla na sebe veškerou pozornost, přičemž R9000 by byl pro XP4 silnou konkurencí. Nevím přesně, jak se situace vyvíjela, ale XP4 se snad ani nedostal do prodeje a k dispozici je velmi omezené množství recenzí. Zřejmě se již tehdy pracovalo na fúzi se společností SiS (->XGI).
Doufám, že jsem na někoho nezapomněl + omluvte překlepy a nesmyslné věty, psal jsem to asi na 4x
Abych zamezil spekulacím, uvádím rovnou seznam společností, které už neexistují:
Alliance
Společnost, která se zasadila o vznik 3Dfx Rush, vytvořila několik čipů s 3D podporou. Známější AT3D byl použit na prvních Rush. Jeho výkon by měl být nízký, ale nabízel všechny základní funkce (Full hardware setup, Advanced texture formats (4-4-4-4, 1-5-5-5, 3-3-2), True perspective correction, Z-buffer support, MIPmap filtering, Color key based texture, ransparency, Modulated and transparent texture mapping, On-chip texture palette, Fast DMA palette load, Full lighting and colored fog, Gouraud shading, Alpha blending, Bilinear filtering) Nechyběla základní podpora pro přehrávání videa (HW scaler) a 128bit sběrnici. Dalším čipem byl AT4D (vylepšený AT3D), a pak měl následovat projekt Paladin - jádro, kterým by se Alliance dostala mezi známe výrobce grafických karet a čipů. Ze specifikací toho mnoho známo není, ale měla být využita např. komprese Z-Bufferu, paměťový řadič podporoval až 16MB SDR/SGR/EDO RAM a rozhraní mělo být PCI/AGP2. To byl plán na konec léta 98. Společnost stále existuje, ale grafické akcelerátory již nevyrábí.
ArtX
Společnost ArtX byla založena roku 1997 (Dr. Wei Yen, Tim Van Hook, Greg Buchner) a zaměřovala se na multimédia, mobilní zařízení a grafické akcelerátory do herních konzolí. Jako jedna z prvních vůbec úspěšně implementovala EDRAM do grafického čipu. V dubnu 2000 ukončila společnost činnost a její zaměstnanci a technologie skončily u ATi, kde je můžeme vidět jako R300 (Radeon9700) a následovníky, nebo část práce na přelomovém čipu Xenos.
CirrusLogic
vydal mnoho 2D čipů, ale na trh dostala jen jeden 3D akcelerátor. Známý Laguna 3D byl velmi pomalý i přesto, že používal rychlou RDRAM a brzy upadl v zapomnění.
Chromatic
přinesl zřejmě nejkontroverznější řešení s podporou 3D akcelerace. Série Mpact byly totiž ve své podstatě optimalizované DSP procesory, takže samotná grafická karta nebyla jen kartou grafickou, ale s určitou dodatečnou výbavou mohla fungovat jako zvukovka, plně hardwarový DVD dekodér, modem, síťová karta apod. Hlavní funkcí ale byla akcelerace grafiky. Čipy byly doplňovány RDRAM pamětí (starší Mpact! 2-4MB, novější Mpact2 4-8MB o propustnosti 1350MB/s). Díky programovatelnosti šlo ve své době (97/98) o technologicky nejvyspělejší řešení - podporoval všechny tehdy používané funkce a další se daly přidávat prostřednictvím aktualizovaných ovladačů. Spolu s Rendition Verite šlo také o jediné řešení schopné adaptovat se podle požadavků Microsoftího projektu Talisman, jehož cílem bylo používat jakousi formu tile-based renderingu (podobně jako např. PowerVR) a značně tím zrychlit rendering. Dalším plusem byla HW podpora pro video - přehrávání DVD nebylo problémem prakticky na žádné sestavě, běžné grafické karty nabídly srovnatelný feature-set ohledně video-akcelerace někdy v roce 2000. Hlavním nedostatkem těchto řešení byl nízký výkon ve 3D, který degradoval rychlejší Mpact2 lehce nad úroveň lepších S3 Virge. V říjnu roku 98 došlo k dohodě mezi ATi a Chromatic a tato akvizice znamenala pro Chromatic konec. Zaměstnanci přestoupili k ATi a jejich práci můžeme vidět ve vyspělé DVD akceleraci na kartách Rage 128PRO a především prvních Radeonech.
GigaPixel
Společnost, která měla hotový čip GP1 (podrobnosti tu), který využíval tile-based rendering a nabízel FSAA bez ztráty výkonu. 100MHz prototyp s SDR dokázal svým výkonem se zapnutým FSAA porazit 200MHz DDR GeForce2GTS. Čip se ale nedostal do prodeje, protože byl GigaPixel odkoupen a další projekty měl vznikat ve spolupráci s 3Dfx (počínaje obohacením projektu Rampage o GigaPixel HSR, přes společnou práci na čipu Fusion až po ultraparalelní tile-based architekturu čipu Mojo, který měl být definitivním spojením těch nejlepších technologií obou firem.
Number Nine
Jedna z nejstarších společností grafického trhu, založena ještě tři roky před ATi. Ještě v první polovině 90. let měla velice dobré postavení. Nabízela totiž profesionální 2D grafické karty s vynikající kvalitou výstupu. Její první 3D řešení provázelo velké očekávání, ale to se rozplynulo, když naprostá většina konkurentů nabízela jednu zásadní technologii - texture mapping. Number Nine ne. Než byl vydán nový čip a N9 texture mapping implementovala, nabízela konkurence akcelerátory úplně jiné výkonnostní úrovně. Společnost, jejíž jméno bylo synonymem pro kvalitu, se změnila v ruinu. Dál se N9 držel především spoluprácí s S3 - dohromady vytvořili první grafickou kartu na světě s podporou AGP4x (čip Savage4), ale jak klesala sláva S3, potopila se i N9. Pokud by vás zajímalo, kde skončila - věřte nebo ne, u ATi
Real3D - bývalá divize LockheedMartin
O Real3D prakticky nic nevím, asi jen to, že zaměstnávala velice schopné inženýry. Co se dělo, než Real3D ukončila činnost, to opravdu nevím, ale zajímavější to asi bylo až potom. Tato divize se totiž rozpadla na mnoho částí a ty skončily prakticky u všech tehdy významnějších společností. Zhruba 20% se dostalo Intelu, čímž vznikla jeho vlastní grafická divize (i740) a další velká část se dostala k ATi. Tato část má údajně značný podíl na vzniku čipu Xenos (Xbox2). Intel nakonec svých 20% Real3D prodal a začal stavět na technologiích PowerVR. Mezi další společnosti, kterým se dostala malá část Real3D patří Microsoft, 3DLabs, nVidia a prý dokonce i Evans and Sutherland.
Rendition.
Poměrně známá společnost, první čip - Verite byl kombinací 3D pipeline a RISC procesoru, který byl využíván jako Triangle Setup Engine a díky jeho flexibilitě bylo možné Rendition použít pro realizaci projektu Talisman. Po vydání Verie 2x00, která sice nebyla nijak výkonnostně na vrcholu, ale nebízela velice dobré technologie, byla společnost odkoupena Micronem. Další čipy (Verite 3300 a 4400 měly být poměrně revoluční, druhý měl dokonce využívat EDRAM) už nebyly vydány, protože nevhodné vedení Micronu přivedlo společnost k jejímu konci.
SiS
Sice existuje, ale grafických karet se od něj už asi nedočkáme. Grafická divize se spojila s Tridentem a založili XGI. První 3D čip SiSu (6326) vyšel relativně pozdě a jeho výkon byl velmi nízký. Další čipy většinou sloužily jako integrovaná řešení.
Trident
Vydal čip nazvaný 3D Image 9750 (též nazývaný 975). Pokud vím, nebyl tento čip ničím zajímavý (ani po stránce výkonu, ani po stránce technologií). Dlouhou dobu nebylo o Tridentu příliš slyšet, orientoval se na trh s notebooky a výrazněji se projevil až v roce 2002 sérií XP4. Ta sice nebyla extrémně rychlá, ale technologicky a výkonnostně by dokázala konkurovat kartám typu GF4MX. Pro Trident ale byla rána ATi, která představila R9700 a strhla na sebe veškerou pozornost, přičemž R9000 by byl pro XP4 silnou konkurencí. Nevím přesně, jak se situace vyvíjela, ale XP4 se snad ani nedostal do prodeje a k dispozici je velmi omezené množství recenzí. Zřejmě se již tehdy pracovalo na fúzi se společností SiS (->XGI).
Doufám, že jsem na někoho nezapomněl + omluvte překlepy a nesmyslné věty, psal jsem to asi na 4x