Testy jinak - znovu a lépe

Sem pište testy dosažené na jakékoli voodoo

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

Musím říci, že jsem velmi zvažoval, zda založit tento thread o novém projektu testování graficých karet, především z důvodu, že si nejsem jistý, kolik času budu schopen tomuto svému koníčku obětovat. Nicméně abych si určil rozsah testů a tím se rozhodnul, zda a v jaké míře do toho jít, rád bych se s vámi poradil o tom, jak prezentovat výsledky mé metodiky a vůbec posoudit „zajímavost“ testů na které se chystám. Možná si beru příliš velké sousto, které prostě neskousnu a nerad bych mrhal silami na něco, co nikoho, kromě mě nezajímá :wink:

Začal bych tím, jaké grafiky budu testovat. Mělo by jít především o grafické karty, reprezentující ve své době hiend. Vím, že existují mraky testů, kde jsou tyto karty velmi podrobně otestovány, ale jsem přesvědčen, že neexistuje srovnání, které zohledňuje ve větší míře výkon/použitelnost v tak širokém období (1997-současnost) jako se chystám testovat. Toto není komerční test a pravděpodobně se nikdo nebude rozhodovat o koupi grafické karty na základě mého měření, ale přesto bych rád ukázal, jak byla která hiend grafická karta v době vydání „nadčasová“ a jak široké období v jaké kvalitě pokryla, tedy i jak byla koupě této karty z dnešního pohledu výhodná.

Co nemám v plánu testovat, jsou grafiky tzv 1.generace 3D. Zde bych odkázal na výborně zpracované testy těchto karet. Člověk, který stojí za těmito stránkami (glatter?), je machr a vůbec nemám ambice mu v testech konkurovat.

Z testů mi bohužel vypadne také Voodoo1 a Rush, především z důvodu kompatibility. Ne mé Abit ST6 (Tualatin 1.4) neběží korektně v D3D ani jedna z 5ti V1, které mám (špatné textury, mrznutí ).
Takže nejstarší grafické karty, které budu testovat, jsou ATi Rage Pro a Riva 128.

Zde je k vidění seznam karet, na které se chystám a také seznam her, ve kterých se bude testovat. Především mě zajímá, zda zvolené hry korespondují s tím, co se v té době hrálo, nebo lépe hraje dodnes. Určitě nechci preferovat hry, které se používají v testech pouze z důvodu náročnosti. To už bych mohl rovnou testovat pouze 3dmarky99-11 ty ve své podstatě také široké období pokryjí, ale realita to není. V mém seznamu je aktuálně 88her, pro každý rok se snažím, aby jich bylo alespoň 5. To je nakonec důvod, proč jsem omezil testy pouze na hiend grafické karty. Testy mě musí bavit a sledovat pouze minoritní zrychlení v nekonečné řadě grafických karet je poněkud deprimující.

A nyní k tomu důležitému, tedy metodice. Metody měření bych chtěl mít tři:

1. běžný uživatel - požadavek na fps je minimálně 30 s maximálním průměrem do 60, pak nastavit vhodné detaily a rozlišení tak aby byl splněn požadavek na fps.
Výsledná hodnota = rozlišení (70%) +fps (30%) * detaily (podle vlivu na výsledný obraz, typicky 0,5-1)

2. náročný uživatel - stejně jako v prvním případě, ale požadavek na fps dvojnásobný, tedy minimálně 60 s průměrem do 120.

3. standard - tady je zásadní rozdíl v tom, že podmínkou jsou maximální detaily. Jediné co se nastavuje, je rozlišení, tak aby bylo opět dodrženo minimálně 30 fps s maximálním průměrem do 60.
Výsledná hodnota = rozlišení (70%) +fps (30%)

Kde rozlišení = (H*V)/(maxH*maxV)*0,7*AA(0,85-1) ; H/V – horiz./vert. rozlišení, AA - anitialiasing 0-8x
fps = ((maxFPS-30)/30*0,28)+((minFPS)/30*0,02)) ; váha je nastavena ve prospěch průměrných fps.
detaily = bitcolor*filtrace*txt det*det1*det2*det3 …. ; váha každého koeficientu je nastaven podle vlivu na výsledný obraz


Rád bych, aby si každý našel výsledky, podle svých preferencí. Zde je náhled, jak by mohla výsledková tabulka vypadat:
Obrázek
Takže ve všech hrách bude vidět, při jakém rozlišení a detailech byly požadované fps dosaženy. Detaily musím zobrazit pouze procentuálně, nastavení jednotlivých detailů v každé hře, se pochopitelně do jedné tabulky nevejde. Tabulky budou tři, rozděleny podle použité metodiky. Nějaké návrhy na úpravu/vylepšení?


A nakonec, na čem budu testovat:

Pro grafické karty splňující maximálně specifikaci DirectX6:
Abit ST6 vyměním za Asus 7V333 už jen proto, že hlavní důvod, proč jsem chtěl ST6, byla očekávaná kompatibilita s Voodoo1, což bohužel neplatí. V minulém testu jsem používal MSI KT3 Ultra, ta se bohužel odporoučela do křemíkového nebe, takže náhradou je zmíněný Asus 7V333 k tomu Barton 2500+ a 1GB DDR333 to vše s Windows98.

Pro grafické karty DirectX7-9 s AGP:
stejná a osvědčená sestava jako v předešlém testu - Asrock AM2NF3 VSTA, Athlon X2 6000+ (Windsor), 2GB DDR2 1066+ pod Windows XP
tady bude nejmladší kartou Radeon 9800XT a ta by také neměla být touto sestavou nijak brzděna

Sestavu pro PCIe zatím neřeším. Můj aktuální Phenom 960T již dnes není dostatečný pro >120fps v moderních hrách, ani po přetaktování. Jistý je pouze OS Windows XP pro DirectX9 karty a Windows7 pro DirectX 10-11. To je změna oproti předchozím testům, kdy DX9 karty měly handicap v podobě Windows7 neoptimalizovaných driverů.

Tak co na to říkáte? Dává to smysl?
havli
Příspěvky: 1277
Registrován: pát čer 22, 2007 11:17 pm
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od havli »

Tak, urcite to bude zajimavy srovnani.... zejmena proto, ze nikdo jiny takovymto zpusobem netestuje. Tech 88 her bude dost casove narocny otestovat, ale pokud te to bavi a mas na to cas, tak proc ne. :wink:

Metodika mi pripada dobra a odpovida realite, koukam, ze jsem "narocny uzivatel" :D

Vysledky v nahledu jsou prehledny, vypada to dobre. Ja sam budu muset vymyslet neco podobnyho pro svoje testy, abych nejak shrnul namereny vysledky. Zatim mam jen hromadu grafu, coz neni uplne ono.



A co se tyce V1, tak bych doporucil neco na zpusob i440BX + P2 400 (pokud takovej HW mas). Rozhodne se nemusis bat, ze vy to V1 znevyhodnilo... P2 ji v beznych situacich brzdit nebude. Mozna v extremnich pripadech, jako treba utbench, ale to je vyjimka. Jinak, nejsem si uplne jistej, jestli karty jako riva 128 a ruzny stary rage pojedou na KT333. Osobne to vyzkouseny nemam, ale mohly by s tim byt problemy... no uvidis sam.


DX7 - 9 sestava je OK, core2 je sice lepsi, ale zadna velka limitace by se nemela objevit.
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

havli, díky za zhodnocení, věděl jsem, že tu ještě alespoň jeden nadšenec testování šuplíkových zásob je :D

ad V1 - sestavu pro V1 mám a použil jsem ji v minulém testu - Abit BE6-II s PIII 833. Problém je, že nechci mít jenom kvůli V1 další sestavu, už nyní jsou pro pokrytí funkčnosti všech karet sestavy tři.

Karty Riva i Rage a další AGP1-2x nemají vůbec s KT333 problém, Asus 7V333 je AGP PRO universal a na mé poslední sestavě s KT333 (MSI KT3 Ut) běžely úplně perfektně. Např. i740 (AGP1x) využije AGP texturing takovým způsobem, že běží mnohem rychleji, než v dobových testech.
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

Zdravím vespolek,

prosím poraďte, co považujete za dostatečně reprezentativní hru z roku 1998 z pohledu masového rozšíření, přitom potřebuji, aby hra měla podporu minimálně Direct3D nebo openGL, glide výhodou, nikoliv podmínkou. A pak velkou výhodou je možnost nastavení rozlišení. Bohužel u spousty her (především glide only) je fixní nebo maximální rozlišení 640x480 a to zbytečně snižuje nároky na grafickou kartu.

Momentálně mám na testy:

Forsaken
Unreal
Need for Speed III: Hot Pursuit
Half-Life

A potřebuji přidat alespoň ještě jednu z těchto:

Carmageddon II
Monster Truck Madness II
Falcon 4.0
F22 Total Air War

Carmageddon II je limitován právě rozlišením 640x480 a nemyslím, že byl tak populární (na rozdíl od jedničky), u těch ostatních her nevím. Nebo máte nějaký jiný tip?
Taskr
VIP
Příspěvky: 641
Registrován: stř čer 02, 2004 10:43 am
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od Taskr »

Z 98 mě napadá Quake 2. Jede pod OpenGL a umí rozlišení až do 1600 x 1200 - Na V3 3500 plynule :-)
ASUS P4T533-C, Pentium4 3,06 Ghz Northwood@3450 Mhz, 2048 MB Rimm, Radeon X1950 Pro, SB Live.
*3dfx Voodoo Banshee (powercolor)*
*3dfx Voodoo 2 SLI (powercolor)*
*3dfx Voodoo 3 3500TV*
*3dfx Voodoo 4 4500 AGP*
*3dfx Voodoo 5 5500 AGP*
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

Quake II je jasný :wink: mám ho v testu, ale ve hrách z 1997

stejně jako :
Turok: Dinosaur Hunter
Wipeout 2097
Star Wars: Jedi Knight - Dark Forces II
Tomb Raider II
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

Takže do výběru z roku 1998 pravděpodobně přidám F22 TAW, dobré možnosti nastavení a direct3d i glide. Našel jsem také vhodného kandidáta v podobě Blood II (lithtech 1.0), ale ten asi nebyl tak hraný jako F22. Dostal jsem tip i na SiN, pěkná openGL akce, ale nevím kde sehnat...
Uživatelský avatar
ps47
Moderátor
Příspěvky: 8167
Registrován: čtv dub 29, 2004 7:48 pm
Bydliště: SK,BA
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od ps47 »

niekde mam orig, skusim najst.
3Dfx Help Page / 3Dfx Game Guide
ObrázekObrázek
Pain is temporary...Support is forever.
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

ps47 píše:niekde mam orig, skusim najst.
mám tedy raději zařadit SiN? Pokud by jsi mi někam dal ISO, tak to rád udělám. openGL byl v té době hodně populární a ve hrách z 1998 nic čistě s openGL nemám.
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

Včera jsem opět probíral seznam her na testy a našel jsem několik chyb v letech vydání a některé hry vyřadil a jiné mě zaujaly natolik, že bych je rád zařadil.
Zde je návrh změn. Ty hry bez komentáře bych rád ponechal, tam kde je návrh, tak si nejsem vůbec jistý a velmi bych uvítal vaši volbu.
Tak co na to říkáte?


STARY SEZNAM________________________________NAVRH ZMENY

1997
Turok: Dinosaur Hunter
Wipeout 2097
Star Wars: Jedi Knight
Tomb Raider II
Quake II

1998
Forsaken_____________________________________SiN, Blood II, F22TAW ?
Unreal
Carmageddon II_______________________________SiN, Blood II, F22TAW ?
Need for Speed III: Hot Pursuit
Half-Life

1999
Expendable__________________________________Descent3 ?
Need for Speed 4: High Stakes
Aliens vs Predator
System Shock 2
Quake 3 Arena

2000
Need for Speed: Porsche Unleashed
MDK2_______________________________________Thief II ?
Soldier of Fortune____________________________(novinka místo špatně zařazeného Descent3)
Deus Ex
Sacrifice____________________________________(novinka místo špatně zařazeného Counter Strike)

2001
Serious Sam: The First Encounter_______________Colin McRae Rally 2.0 ?
Gothic 1
Max Payne
Aliens vs Predator 2
IL-2 Sturmovik
Return to Castle Wolfenstein
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

Preview: Testů jinak - znovu a lépe

Obrázek

po měsících strávených na Diablo3 a poté WoT, měsících rodinných radostí a starostí, si nyní občas odpočinu u nějakého testu staré grafiky a obrázek, co z toho vzniká je výše :roll:

Nemá to mnoho společného s metodikou, jak jsem uvedl v prvním příspěvku, je to více syntetické a snad z popisu na obrázku pochopitelné. Asi jen tak nenajdu čas, pro nějaký lepší formát jak to publikovat, takže jak bude zase chvilka a více naměřených karet, tak provedu update zde :wink:
havli
Příspěvky: 1277
Registrován: pát čer 22, 2007 11:17 pm
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od havli »

Ha, precejen tohle tema neumrelo. :) Koukam, ze V2 SLI zatim drti vsechno. :twisted: Jaky mas naplanovano rozpeti grafik? Ja uz jsem rozjel posledni cast testovani - tj grafiky z obdobi 2000 - 2004. Zatim mam namereno jen par kousku, jde to pomalu. Za mesic zacne skola, takze pak to pujde jeste hur. :roll: Pro zajimavost nahodim aspon souhrnny graf, aby bylo z namerenych vysledku neco videt. Vsechno jsou avg fps - klasika. U nekterych her mam namerene i prubehy frapsem, takze pak zalozim vlastni vlakno a nahodim tam podrobnejsi info.

Parhelia neni domerena, proto je v grafu nizko.
Pouzite hry jsou: Doom3, FarCry, Q3A, Mafia, GTA3, GTA VC, HL2, COD1/2, Serious Sam SE, Max Payne 2, RTCW, NFS U, NFS MW, UT2004, FEAR a Flatout2.
Vysledky jsou celkem podle predpokladu. DX8 karty maji vyrazny naskok, protoze jsou schopne spustit vic her - starsi grafiky maji zapocitanou nulu. Casem udelam lepsi grafy, ktere umozni srovnani vsech grafik na konkretnim DXlevelu. :)
Obrázek
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

Ne ne, tohle mě asi jen tak nepřejde. Občas si sice dám pauzu, ale nakonec se k tomu zase vrátím. Uvádět ty staré grafiky k životu, mě prostě těší :D

Nyní jsem rozhodnut otestovat pouze hiend grafiky, chronologicky, tak jak šly na trh až do současnosti. Bude to taková guideline pro ostatní grafiky. Právě jsem v polovině roku 98, kdy přišla S3 se svou Savage3D. Ano v této době stále V2 drtila s přehledem vše :D Přesto, v některých nenáročných hrách, už kvůli limitaci V2 SLI na 1024x768, Savage3D nabízí stejný výkon 8-)

Savage3D je vůbec zajímavá karta. Unreal při použití knihoven S3 Metal, vypadá přinejmenším skoro tak dobře, jako 3dfx s Glide, výkonově ovšem nemá zdaleka ani na single V2. Nutno dodat, že v režimu D3D je výkon Savage3D v Unreal o dost vyšší, ale obraz je také mnohem horší.

Máš pěkný vzorek her, máme to podobné, až na tu metodiku a to je dobře :wink: Sice už nenastavuji každý parametr s hromadou koeficientů podle subjektivního zvážení vlivu na výsledný obraz, nyní držím v podstatě tři nastavení detailů. Zjednodušeně, funguje to tak, že měním rozlišení, tak aby to běželo plynule a pak to násobím průměrnými fps (kde určitou váhu mají i minimální fps), z toho je pak ten výsledek v Mpix/s.
Uživatelský avatar
ps47
Moderátor
Příspěvky: 8167
Registrován: čtv dub 29, 2004 7:48 pm
Bydliště: SK,BA
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od ps47 »

jj, radost pozerat. btw, savage3d ozaj nebola spatna karta, ale vrazdili ju ovladace, a myslim aj nekvalitne suciastky.
3Dfx Help Page / 3Dfx Game Guide
ObrázekObrázek
Pain is temporary...Support is forever.
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

Od posledního příspěvku jsem příliš s testy nepokročil. Dotestoval jsem Savage 3D a začal s Voodoo Banshee.

To hlavní, čemu jsem se v posledních dnech věnoval, byla tvorba vlastního webu. Sice se mi do toho dlouho nechtělo, ale naznal jsem, že prezentovat výsledky testů formou statického obrázku, není uplně nejpřehlednější a snaha byla, alespoň o částečné zvýšení komfortu při prohlížení výsledků. Sice stále pracuji s obrázky, ale je to rozdělené na tři kategorie podle stáří her a při rolování výsledky zůstává hlavička viditelná. Navíc jsem přidal klikací mapy s odkazem na obrázek jednotlivých testovaných grafických karet.

Zde na http://www.orangeslab.eu můžete posoudit, jak se mi to povedlo :roll:

Je mi jasné, že profík by prskal nad syntaxí a asi celkovým provedením, ale je to holt maximum, co jsem za těch pár večerů samostudia a pokusů, vlastnoručně nabouchal. A hned tak to asi předělávat nebudu :wink: Maximálně dolaďovat a hlavně uploadovat nově naměřené výsledky a přidávat fotky naměřených grafik. Toto fórum bych rád využil jako news, kde budu upozorňovat na nově naměřené grafiky a případné další info.
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

Nová měření sice nemám, ale poupravil jsem alespoň vzhled stránek a jejich funkčnost. Přidal jsem fotky až k Savage3D a vytvořil pomůcku pro rychlý převod z Mpix na rozlišení+fps.
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

Lehce upraven "Test setup" a především jsem doplnil metodiku výpočtu průměrných fps, tak aby byly zohledněny i minimální fps.
Uživatelský avatar
orange
Příspěvky: 150
Registrován: čtv kvě 06, 2010 3:29 pm
Bydliště: Brno - Kuřim
Kontaktovat uživatele:

Re: Testy jinak - znovu a lépe

Příspěvek od orange »

Ahojte,

dneškem bych rád poděkoval všem za zájem a s koncem roku oznámil, že další testování grafik se odkládá na neurčito.
Je zřejmé, že velký posun v testování jsem za poslední období neudělal a dnes již vím, že se to v dohledné době nezmění. V mém osobním životě došlo k několika změnám, které způsobily, že v žebříčku věcí, které dělat musím a chci, se toto testování dostalo do časového rámce, ve kterém většinou spím.

V žádném případě to neznamená, že tím rozprodám svou sbírku a že veškeré přípravné práce pro testy zahodím. Naopak, součástí změn, je také vybudování nové "laboratoře", takže třeba jednoho dne, si zase začnu se starými grafikami hrát. Tedy pokud mezi tím všechny kondenzátory nevyschnou a spoje a čipy nezoxidují :|p:

Stránky http://orangeslab.eu/ zatím zůstanou funkční, pravděpodobně je za mrzký poplatek udržím na živu i nadále i když těch výsledků tam mnoho není.

Přeji Havlimu ať v testech vytrvá, já prozatím zůstanu spíše pasivním čtenářem Diit ;)P , Ehw, Pct a jiných spřátelených webů… :wink:
Odpovědět