Open Graphics Project's OGD1
Napsal: pát čer 02, 2006 11:03 pm
Takže na úvod, co vlastně OGD1 je pro ty, kdo o tom slyší poprvé:
ODG znamená Open Graphics Development board a jedná se o jakousi "Open Source" grafickou kartu. Zajimavostí této karty je bezpochyby, že je poháněna "procesorem" Lattice ECP2-50. Zajímavé je na něm především to, že to není tak úplně klasický grafický čip. Jedná se o programovatelné hradlové pole. Tedy vlastně jakýsi úplně univerzální čip, který si nadrátujeme až softwarově.
Nespornou výhodou je, že na kartě budou použity pouze univerzální dostupné součástky a zároveň si kartu (čip) budou moct navrhnout podle sebe s veřejně přístupnou dokumentaci (tj. snazší vývoj ovladačů pro ostatní).
Proč to někdo dělá:
Protože je problém s podporou běžných grafických karet. nVidia má své closed-source ovladače s podporou pouze linuxu a freebsd. Pokud nepoužíváme nějak extra custom distra, tak je všechno ok a je to nejlepší volba, když jde o výkon (ovladače jsou schopny využít 100% výkonu HW). ATI zas má pouze tu svou closed-source ubohou parodii na ovladače (kde stejně ani půlka karet nějak nefunguje) a open-source ovladače jsou silně zastaralé (končí někde u R9200) a navíc jsou dost primitivní a moc toho neumí (jen opravdu základní funkce). Matrox má výborně podporované open-source ovladači celou řadu G, svých karet. U Parhelie se ovšem nějak vedení změnilo a ta už je podporovaná pouze proprietárními ovladači, které fungují pomalu jen v derivátech RedHatu. Ostatní výrobci nějak nestojí ani za řeč. Vlastně Intel má opravdu dobré ovladače. V podstatě si sám vydává i open-source ovladače pro své karty se stejným výkonem jako pod Windows. Bohužel u něj se jedná jen o integrovaná řešení a nedělá žádné add-on karty.
Specifikace:
···obecně···
- PCI, AGP, PCIe
- 256MB RAM (400MHz DDR)
- 2x dual-link DVI-I
- S-Video (PAL, NTSC, SECAM, component YUV
- VGA podpora
- OpenGL 1.3 (+ další extenze)
···3D···
- Dualpixel pipeline (200 Mhz)
- 400 million pixels/second
- Linear stepping over 1D/2D textures, with perspective correction
- Bilinear interpolation
- Arbitrarysize nonrepeated textures
- Poweroftwo sized repeated textures
- MIPmaps and Trilinear interpolation
- Two texture units
- Depth buffering (25bit float Wbuffering)
- Fog
- Ownership, Alpha, and Scissor tests
- Alpha blend
- Arithmetic rasterop
- Stencil test
···2D···
- Polylines (solid and patterned) [**]
- Plane mask
- Logical rasterop (GDI ROP4)
- Patterns (8x8 color, 32x32 mono)
- Rectangular clipping
- Color key and mask
Zatím je program ve vývoji a jak jsem tak četl, tak se počítá s plnou podporou OpenGL 2.0, což by bylo už docela zajímavé, protože to už by znamenalo Shader Model 2.0.
Co se týká výkonu, tak by měl být prý na úrovni Radeonu 9600.
PCB:
Konečně už je hotový návrh PCB, který byl někde teďka dodělán, tím se posouvá projekt zase více do pokročilejšího stádia (btw má 9 vrstev).
Další info:
http://kerneltrap.org/node/6262
_________________
Diagon Swarm
ODG znamená Open Graphics Development board a jedná se o jakousi "Open Source" grafickou kartu. Zajimavostí této karty je bezpochyby, že je poháněna "procesorem" Lattice ECP2-50. Zajímavé je na něm především to, že to není tak úplně klasický grafický čip. Jedná se o programovatelné hradlové pole. Tedy vlastně jakýsi úplně univerzální čip, který si nadrátujeme až softwarově.
Nespornou výhodou je, že na kartě budou použity pouze univerzální dostupné součástky a zároveň si kartu (čip) budou moct navrhnout podle sebe s veřejně přístupnou dokumentaci (tj. snazší vývoj ovladačů pro ostatní).
Proč to někdo dělá:
Protože je problém s podporou běžných grafických karet. nVidia má své closed-source ovladače s podporou pouze linuxu a freebsd. Pokud nepoužíváme nějak extra custom distra, tak je všechno ok a je to nejlepší volba, když jde o výkon (ovladače jsou schopny využít 100% výkonu HW). ATI zas má pouze tu svou closed-source ubohou parodii na ovladače (kde stejně ani půlka karet nějak nefunguje) a open-source ovladače jsou silně zastaralé (končí někde u R9200) a navíc jsou dost primitivní a moc toho neumí (jen opravdu základní funkce). Matrox má výborně podporované open-source ovladači celou řadu G, svých karet. U Parhelie se ovšem nějak vedení změnilo a ta už je podporovaná pouze proprietárními ovladači, které fungují pomalu jen v derivátech RedHatu. Ostatní výrobci nějak nestojí ani za řeč. Vlastně Intel má opravdu dobré ovladače. V podstatě si sám vydává i open-source ovladače pro své karty se stejným výkonem jako pod Windows. Bohužel u něj se jedná jen o integrovaná řešení a nedělá žádné add-on karty.
Specifikace:
···obecně···
- PCI, AGP, PCIe
- 256MB RAM (400MHz DDR)
- 2x dual-link DVI-I
- S-Video (PAL, NTSC, SECAM, component YUV
- VGA podpora
- OpenGL 1.3 (+ další extenze)
···3D···
- Dualpixel pipeline (200 Mhz)
- 400 million pixels/second
- Linear stepping over 1D/2D textures, with perspective correction
- Bilinear interpolation
- Arbitrarysize nonrepeated textures
- Poweroftwo sized repeated textures
- MIPmaps and Trilinear interpolation
- Two texture units
- Depth buffering (25bit float Wbuffering)
- Fog
- Ownership, Alpha, and Scissor tests
- Alpha blend
- Arithmetic rasterop
- Stencil test
···2D···
- Polylines (solid and patterned) [**]
- Plane mask
- Logical rasterop (GDI ROP4)
- Patterns (8x8 color, 32x32 mono)
- Rectangular clipping
- Color key and mask
Zatím je program ve vývoji a jak jsem tak četl, tak se počítá s plnou podporou OpenGL 2.0, což by bylo už docela zajímavé, protože to už by znamenalo Shader Model 2.0.
Co se týká výkonu, tak by měl být prý na úrovni Radeonu 9600.
PCB:
Konečně už je hotový návrh PCB, který byl někde teďka dodělán, tím se posouvá projekt zase více do pokročilejšího stádia (btw má 9 vrstev).
Další info:
http://kerneltrap.org/node/6262
_________________
Diagon Swarm