FAQ - jak testovat (nejen) 3Dfx karty
Napsal: úte lis 01, 2005 1:38 pm
Obecná pravidla:
1) Při testování vypněte všechny rezidentní programy (antivir, firewall, stahování...)
2) Vždy vypínejte v-sync. Pokud není v ovládacím panelu grafické karty (např. některé ovladače Matrox a nVidia), použijte PowerStrip. Pozor, s některými ovladači nVidia nastavení přes PowerStrip nefunguje, je třeba to ověřit (nastavte si refresh 60Hz a spusťte nějaké jednoduché 3D v nízkém rozlišení - pokud se framerate nepřehoupne přes 60FPS, je v-sync stále aktivní!)
3) Nastavení ovladačů - obecně: nechcte vše na default, pouze vypněte funkce, které zvyšují kvalitu obrazu nad standard (FSAA, AF, TruForm, V-sync, mip-map dithering, postfiltering přepnout na auto nebo na normal atp.)
4) Pokud objevíte nějaké nastavení, které by vysloveně sabotovalo objektivitu testu (např. u starších ATin: převod 32bit textur na 16bitové - při testování výkonu ve hře s 32bit texturami), tak nastavení samozřejmě upravte.
5) Snažte se nepoužívat trilineární filtraci, většina starších karet ji nepodporuje v kombinaci s multitexturingem
..............................................................................
Hry a herní testy
Clive Barkers Undying
Patch používat nemusíte, neřeší nic, co by ovlivňovalo měření. Testování v CBU je náročnější o to, že neexistuje žádný klasický benchmark. Postup je tedy následující:
• do adresáře /system rozbalte soubor bench.cfg
• spusťte hru, založte novou hru a jakmile se se hra rozjede, uložte si pozici /save/. Důvod je prostý - konzole se dá otevřít až ve hře (v menu ne), takže si tím pro příště urychlíte vstup do hry (load)
• otevřete konzoli [TAB], napiš "preferences" a [enter]
• v zobrazeném menu nastavte položky "Display", "Rendering/3Dfx" a "Rednering/Direct3D", hlavně zkontrolujte "MinDesiredFramerate=0". V menu Direct3D jsou položky "Use3Dfx", "UseAGPTextures" a "UsePalettes". Ty nastavte podle toho, zda je vaše grafická karta podporuje (AGP textures pro Voodoo vypnout; Palettes pro změnu vypnout pro TNT)
• zavřete menu, vraťte se do hry
• otevřete konzoli [TAB] a vepiště "exec bench.cfg" [enter] a sledujte běh dema, při které se vpravo na obrazovce zobrazí dvě číselné hodnoty
• v okamžiku, kdy starší z obou mužů (s brýlemi) dosedne do křesla, přečtěte horní z obou čísel (AVG), což je průměrný framerate
doporučené nastavení pro testování a další podrobnosti najdete na 3DCenter
..............................................................................
DungeonSiege
DungeonSiege má velice zajímavý engine, který je závislý především na propustnosti paměťové sběrnice grafické karty a dále na výkonu procesoru. Grafické karty 3Dfx mají většinou 128bit sběrnici, takže na nich DS běhá velice dobře. Engine podporuje HW TnL (DX7).
• ve hře nastavte příslušné rozlišení a detaily, stíny doporučuju nejjednodušší (když se nastaví vyšší, stejně se většinou samy přepnou na nejnižší, asi bug)
• k testování použijte DS Benchmark (5MB)
• pokud chcete měnit nastavení a barevnou hloubku, aniž byste museli zapínat hru, můžete upravit zástupce, ze kterého benchmark spouštíte. Např.:
"adresář hry\DungeonSiege.exe" Fullscreen=true demo=true map=benchmark_demo teleport=island fpslog=true minfps=0 height=1200 width=1600 bpp=32 vsync=false
• pokud chcete v průběhu benchmark ukončit, nepoužívejte ESC (pak trvá několik desítek vteřin, než dojde k vypnutí); radši jse přepněte na plochu (alt+tab nebo tlačítko win) a test ukončete přes správce úloh
• výsledek je hodnota uvedená na řádku "Average Frame Delta" uvedená v závorce v logu: "C:\Dokumenty\Dungeon Siege\Logs\fps.log"
..............................................................................
Quake III Arena
• Použijte plnou verzi hry a program Q3Bench (1,7MB)
• v záložce "MAIN" vyberte rozlišení (vždy přidávejte i 640*480, v opačném případě jsou někdy výsledky mimo), detaily, zaškrtněte "One Run Per Setting" a povolte "Texture Compression"
• v custom settings si můžete nastavit i vlastní konfiguraci, vhodné je provést test s bilineární filtrací
• test spustíte tlačítkem RUN
• po jeho ukončení znovu spusťte program Q3Bench a v záložce "Compile Results" zmačkněte tlačítko "Generate Results"
..............................................................................
Return to Castle Wolfenstein, Enemy Territory
RTCW používá Quake III engine, takže klade nároky především na multitexturing fillrate. Návod v češtině najdete na PCTuningu (Mirek Jahoda), timedemo pro ET + výsledky jsou k dispozici zde na fóru. Datadisk ET není pro 3Dfx karty příliš vhodný (není pro ně optimalizovaný), framerate je na hranici hratelnosti.
..............................................................................
Serious Sam, Second Encounter
Serious Sam patří k posledním hrám, při jejichž vývoji se počítalo s HW 3Dfx (konkrétně FXT1 komprese textur pro VSA čipy). Návod najdete na PCTuningu (Mirek Jahoda). Pro testování i hraní je nejvhodnější používat MesaFX OpenGL driver a minimálně Voodoo 4. Pro komfortní hraní pak Voodoo 5 (pokud si hodně pohrajete s nastavením, je možné na V5 běžet i v 1024*768/AA2x při cca 30FPS - viz zde.)
..............................................................................
Sin
• v "controls/video controls" nastavíme "high-end system with HW acceleration"
• vybereme odpovídající OpenGL driver (položka "video driver"), obvykle "Default OpenGL", nastavíme rozlišení a potvrdíme "Apply Changes"
• [esc][~]
• Timedemo 1[enter]
• Map demo1.dm2[enter]
• číslice "5" a "6" vypadají ve fontu, který Sin používá, velice podobně - pozor na to
..............................................................................
Unreal
Testování v Unrealu je poměrně jednoduché. Je vhodné použít patch 226 (final).
• konzoli otevřete stiskem [~]
• pokud je již něco v konzoli napsáno, vymažte to (backspace)
• zadáním příkazu "preferences" [enter] se dostanete do menu, které nastavte podobně jako v Clive Barkers Undying (výše). Pouze s tím rozdílem, že "MinDesiredFramerate" v menu není, ale za to můžete v menu zvolit API, které bude použito ("Drivers/GameRenderDevice"), menu zavřete
• otevřete konzoli [~], napiště "timedemo 1" [enter][esc]
• po proběhnutí dema najdete výsledky vlevo na obrazovce (poslední řádek)
doporučené nastavení pro testování a další podrobnosti najdete na 3DCenter
..............................................................................
Unreal Tournament (1999)
použijte patch 436 (případně 451)
Zobrazení aktuálního framerate: menu "Tools" zaškrtnout "TimeDemo Statistics"
Benchmarkování:
• přes konzoli otevřete preferences a patřičně nastavte (stejný postup jako u Clive Barkers Undying - viz výše)
• stahnout, rozbali a zkopírovat UTbench.dem (900kb) do UnrealTournament\System
• ve hře nastavit "min desired framerate" na "0" (je to v menu "options/preferences")
• napiště následující (to v hranatých závorkách jsou klávesy):
[esc][~]timedemo 1[enter]demoplay utbench[enter][esc]
• až demo doběhne, přečtěte výsledek v konzoli (pokud se sama neobjeví, otevírá se stiskem [~])
další dema:
UT bench - již zmíněno, jedno z nejpoužívanějších dem
Demo1 - středně náročné demo
EH1 - středně až méně náročné demo, výsledný framerate odpovídá spíš hře na single
killer - velmi náročné demo, výsledky ale příliš neodpovídají realitě
Wicked400 - velmi náročné demo, vhodná náhrada za killer, výsledky jsou reálnější
existují ještě další dema (phobia, worstcase, demoace2, benchmark, thunder...), ale ta nepřikládám, neboť nefungují korektně (buďto o nejdenou s posledním patchem na UT, případně zamrzají, mají mizivou vypovídací hodnotu atp.)
doporučené nastavení pro testování a další podrobnosti najdete na 3DCenter
..............................................................................
Syntetické a semi-syntetické testy
90% dobových recenzí z roku 2000 spočívalo ve výsledku 3DMarku 2000 + případně výsledku z Quake 3 Arena. Dnes samozřejmě víme, že 3DMark byl optimalizovaný pro grafické karty spolenčosti nVidia a sympatie J.Carmacka (Quake III Arena) k téže společnosti také nejsou tajemstvím. Pokud tedy chceme nezávislé testy, je velmi vhodným zdrojem např. společnost PowerVR a její dema (VillageMark), případně software od programátorů na volné noze
3D Marks
limitace, co vyjadřuje skóre:
3D Mark 1999: výkon CPU, jinak jakž takž objektivní
3D Mark 2000: nVidia TnL
3D Mark 2001: TnL
3D Mark 2003: stencil shadows, PS1.4
3D Mark 2005: vertex fetch, PS2.0
3DMarky najdete na stránkách společnosti Futuremark
FableMark (D3D)
Stencil test (stencil buffer, zixel-rate), používá soft shadows realizované přes stencil buffer
download page
Final Reality (D3D)
Předchůdce 3DMarku, testuje 2D i 3D
download (8MB)
GL_EXT_reme (oGL)
Test, který ocení především implementaci HSR (overdraw) a TnL
download page
OpenGL Stars (oGL)
Jednoduchý OpenGL benchmark využívající několika efektů (např. lens flare)
download (450kb)
VillageMark - (D3D/oGL)
Test, který ocení optimalizace využití paměťové sběrnice, HSR; používá až trojvrstvý multitexturing.
download page
ZD 3D Winbench
Jakási syntetičtější alternativna 3DMarku, která se ale příliš neuchytila:
3D Winbench 1997 (download, 20MB)
3D Winbench 1998 (download, 33MB)
3D Winbench 1999 (download, 70MB)
3D WinBench 2000 (download page)
..............................................................................
Další návody
Na následujících stránkách najdete návody na ostatní hry a benchmarky, většinou v němčině a dále stránky, odkud lze stahovat benchmarky stahovat:
3DCenter.de / fórum - ultimátní seznam threadů s návody a výsledky
3DCenter.de / fórum - sekce o testování
3DCenter / fórum- "Wo finde ich welchen Benchmark?" - seznam linků ke stažení klasických benchmarků
3DCenter / mainpage - "Selbstbenchen" - vyčerpávající návody na starší hry (většinou z pozdnější éry 3Dfx)
3DCenter / mainpage - "Timedemos" - download mnoha timedem k různým hrám
3DConcept - benchmarky ke stažení (kdysi výborný web, o stránky už se bohužel nikdo nestará, mnohé linky jsou
)
Benchmark HQ - download všemožných testů
PCTuning - Návod v češtině jak otestovat grafickou kartu ve hrách (M.Jahoda, 1.12.2002) - pro testování 3Dfx karet jsou akceptovatelné hry SeriousSam SE a RTCW.
1) Při testování vypněte všechny rezidentní programy (antivir, firewall, stahování...)
2) Vždy vypínejte v-sync. Pokud není v ovládacím panelu grafické karty (např. některé ovladače Matrox a nVidia), použijte PowerStrip. Pozor, s některými ovladači nVidia nastavení přes PowerStrip nefunguje, je třeba to ověřit (nastavte si refresh 60Hz a spusťte nějaké jednoduché 3D v nízkém rozlišení - pokud se framerate nepřehoupne přes 60FPS, je v-sync stále aktivní!)
3) Nastavení ovladačů - obecně: nechcte vše na default, pouze vypněte funkce, které zvyšují kvalitu obrazu nad standard (FSAA, AF, TruForm, V-sync, mip-map dithering, postfiltering přepnout na auto nebo na normal atp.)
4) Pokud objevíte nějaké nastavení, které by vysloveně sabotovalo objektivitu testu (např. u starších ATin: převod 32bit textur na 16bitové - při testování výkonu ve hře s 32bit texturami), tak nastavení samozřejmě upravte.
5) Snažte se nepoužívat trilineární filtraci, většina starších karet ji nepodporuje v kombinaci s multitexturingem
..............................................................................
Hry a herní testy
Clive Barkers Undying
Patch používat nemusíte, neřeší nic, co by ovlivňovalo měření. Testování v CBU je náročnější o to, že neexistuje žádný klasický benchmark. Postup je tedy následující:
• do adresáře /system rozbalte soubor bench.cfg
• spusťte hru, založte novou hru a jakmile se se hra rozjede, uložte si pozici /save/. Důvod je prostý - konzole se dá otevřít až ve hře (v menu ne), takže si tím pro příště urychlíte vstup do hry (load)
• otevřete konzoli [TAB], napiš "preferences" a [enter]
• v zobrazeném menu nastavte položky "Display", "Rendering/3Dfx" a "Rednering/Direct3D", hlavně zkontrolujte "MinDesiredFramerate=0". V menu Direct3D jsou položky "Use3Dfx", "UseAGPTextures" a "UsePalettes". Ty nastavte podle toho, zda je vaše grafická karta podporuje (AGP textures pro Voodoo vypnout; Palettes pro změnu vypnout pro TNT)
• zavřete menu, vraťte se do hry
• otevřete konzoli [TAB] a vepiště "exec bench.cfg" [enter] a sledujte běh dema, při které se vpravo na obrazovce zobrazí dvě číselné hodnoty
• v okamžiku, kdy starší z obou mužů (s brýlemi) dosedne do křesla, přečtěte horní z obou čísel (AVG), což je průměrný framerate
doporučené nastavení pro testování a další podrobnosti najdete na 3DCenter
..............................................................................
DungeonSiege
DungeonSiege má velice zajímavý engine, který je závislý především na propustnosti paměťové sběrnice grafické karty a dále na výkonu procesoru. Grafické karty 3Dfx mají většinou 128bit sběrnici, takže na nich DS běhá velice dobře. Engine podporuje HW TnL (DX7).
• ve hře nastavte příslušné rozlišení a detaily, stíny doporučuju nejjednodušší (když se nastaví vyšší, stejně se většinou samy přepnou na nejnižší, asi bug)
• k testování použijte DS Benchmark (5MB)
• pokud chcete měnit nastavení a barevnou hloubku, aniž byste museli zapínat hru, můžete upravit zástupce, ze kterého benchmark spouštíte. Např.:
"adresář hry\DungeonSiege.exe" Fullscreen=true demo=true map=benchmark_demo teleport=island fpslog=true minfps=0 height=1200 width=1600 bpp=32 vsync=false
• pokud chcete v průběhu benchmark ukončit, nepoužívejte ESC (pak trvá několik desítek vteřin, než dojde k vypnutí); radši jse přepněte na plochu (alt+tab nebo tlačítko win) a test ukončete přes správce úloh
• výsledek je hodnota uvedená na řádku "Average Frame Delta" uvedená v závorce v logu: "C:\Dokumenty\Dungeon Siege\Logs\fps.log"
..............................................................................
Quake III Arena
• Použijte plnou verzi hry a program Q3Bench (1,7MB)
• v záložce "MAIN" vyberte rozlišení (vždy přidávejte i 640*480, v opačném případě jsou někdy výsledky mimo), detaily, zaškrtněte "One Run Per Setting" a povolte "Texture Compression"
• v custom settings si můžete nastavit i vlastní konfiguraci, vhodné je provést test s bilineární filtrací
• test spustíte tlačítkem RUN
• po jeho ukončení znovu spusťte program Q3Bench a v záložce "Compile Results" zmačkněte tlačítko "Generate Results"
..............................................................................
Return to Castle Wolfenstein, Enemy Territory
RTCW používá Quake III engine, takže klade nároky především na multitexturing fillrate. Návod v češtině najdete na PCTuningu (Mirek Jahoda), timedemo pro ET + výsledky jsou k dispozici zde na fóru. Datadisk ET není pro 3Dfx karty příliš vhodný (není pro ně optimalizovaný), framerate je na hranici hratelnosti.
..............................................................................
Serious Sam, Second Encounter
Serious Sam patří k posledním hrám, při jejichž vývoji se počítalo s HW 3Dfx (konkrétně FXT1 komprese textur pro VSA čipy). Návod najdete na PCTuningu (Mirek Jahoda). Pro testování i hraní je nejvhodnější používat MesaFX OpenGL driver a minimálně Voodoo 4. Pro komfortní hraní pak Voodoo 5 (pokud si hodně pohrajete s nastavením, je možné na V5 běžet i v 1024*768/AA2x při cca 30FPS - viz zde.)
..............................................................................
Sin
• v "controls/video controls" nastavíme "high-end system with HW acceleration"
• vybereme odpovídající OpenGL driver (položka "video driver"), obvykle "Default OpenGL", nastavíme rozlišení a potvrdíme "Apply Changes"
• [esc][~]
• Timedemo 1[enter]
• Map demo1.dm2[enter]
• číslice "5" a "6" vypadají ve fontu, který Sin používá, velice podobně - pozor na to
..............................................................................
Unreal
Testování v Unrealu je poměrně jednoduché. Je vhodné použít patch 226 (final).
• konzoli otevřete stiskem [~]
• pokud je již něco v konzoli napsáno, vymažte to (backspace)
• zadáním příkazu "preferences" [enter] se dostanete do menu, které nastavte podobně jako v Clive Barkers Undying (výše). Pouze s tím rozdílem, že "MinDesiredFramerate" v menu není, ale za to můžete v menu zvolit API, které bude použito ("Drivers/GameRenderDevice"), menu zavřete
• otevřete konzoli [~], napiště "timedemo 1" [enter][esc]
• po proběhnutí dema najdete výsledky vlevo na obrazovce (poslední řádek)
doporučené nastavení pro testování a další podrobnosti najdete na 3DCenter
..............................................................................
Unreal Tournament (1999)
použijte patch 436 (případně 451)
Zobrazení aktuálního framerate: menu "Tools" zaškrtnout "TimeDemo Statistics"
Benchmarkování:
• přes konzoli otevřete preferences a patřičně nastavte (stejný postup jako u Clive Barkers Undying - viz výše)
• stahnout, rozbali a zkopírovat UTbench.dem (900kb) do UnrealTournament\System
• ve hře nastavit "min desired framerate" na "0" (je to v menu "options/preferences")
• napiště následující (to v hranatých závorkách jsou klávesy):
[esc][~]timedemo 1[enter]demoplay utbench[enter][esc]
• až demo doběhne, přečtěte výsledek v konzoli (pokud se sama neobjeví, otevírá se stiskem [~])
další dema:
UT bench - již zmíněno, jedno z nejpoužívanějších dem
Demo1 - středně náročné demo
EH1 - středně až méně náročné demo, výsledný framerate odpovídá spíš hře na single
killer - velmi náročné demo, výsledky ale příliš neodpovídají realitě
Wicked400 - velmi náročné demo, vhodná náhrada za killer, výsledky jsou reálnější
existují ještě další dema (phobia, worstcase, demoace2, benchmark, thunder...), ale ta nepřikládám, neboť nefungují korektně (buďto o nejdenou s posledním patchem na UT, případně zamrzají, mají mizivou vypovídací hodnotu atp.)
doporučené nastavení pro testování a další podrobnosti najdete na 3DCenter
..............................................................................
Syntetické a semi-syntetické testy
90% dobových recenzí z roku 2000 spočívalo ve výsledku 3DMarku 2000 + případně výsledku z Quake 3 Arena. Dnes samozřejmě víme, že 3DMark byl optimalizovaný pro grafické karty spolenčosti nVidia a sympatie J.Carmacka (Quake III Arena) k téže společnosti také nejsou tajemstvím. Pokud tedy chceme nezávislé testy, je velmi vhodným zdrojem např. společnost PowerVR a její dema (VillageMark), případně software od programátorů na volné noze

3D Marks
limitace, co vyjadřuje skóre:
3D Mark 1999: výkon CPU, jinak jakž takž objektivní
3D Mark 2000: nVidia TnL
3D Mark 2001: TnL
3D Mark 2003: stencil shadows, PS1.4
3D Mark 2005: vertex fetch, PS2.0
3DMarky najdete na stránkách společnosti Futuremark
FableMark (D3D)
Stencil test (stencil buffer, zixel-rate), používá soft shadows realizované přes stencil buffer
download page
Final Reality (D3D)
Předchůdce 3DMarku, testuje 2D i 3D
download (8MB)
GL_EXT_reme (oGL)
Test, který ocení především implementaci HSR (overdraw) a TnL
download page
OpenGL Stars (oGL)
Jednoduchý OpenGL benchmark využívající několika efektů (např. lens flare)
download (450kb)
VillageMark - (D3D/oGL)
Test, který ocení optimalizace využití paměťové sběrnice, HSR; používá až trojvrstvý multitexturing.
download page
ZD 3D Winbench
Jakási syntetičtější alternativna 3DMarku, která se ale příliš neuchytila:
3D Winbench 1997 (download, 20MB)
3D Winbench 1998 (download, 33MB)
3D Winbench 1999 (download, 70MB)
3D WinBench 2000 (download page)
..............................................................................
Další návody
Na následujících stránkách najdete návody na ostatní hry a benchmarky, většinou v němčině a dále stránky, odkud lze stahovat benchmarky stahovat:
3DCenter.de / fórum - ultimátní seznam threadů s návody a výsledky
3DCenter.de / fórum - sekce o testování
3DCenter / fórum- "Wo finde ich welchen Benchmark?" - seznam linků ke stažení klasických benchmarků
3DCenter / mainpage - "Selbstbenchen" - vyčerpávající návody na starší hry (většinou z pozdnější éry 3Dfx)
3DCenter / mainpage - "Timedemos" - download mnoha timedem k různým hrám
3DConcept - benchmarky ke stažení (kdysi výborný web, o stránky už se bohužel nikdo nestará, mnohé linky jsou

Benchmark HQ - download všemožných testů
PCTuning - Návod v češtině jak otestovat grafickou kartu ve hrách (M.Jahoda, 1.12.2002) - pro testování 3Dfx karet jsou akceptovatelné hry SeriousSam SE a RTCW.