Stránka 1 z 2

Radeony 7xxx a nekvalitní 16bit

Napsal: sob říj 22, 2005 8:01 pm
od DOC_ZENITH/XAN
Napadlo mě si doma udělat takovej test, jak si vedou karty z období voodoo5 v 16 bitech. Testoval jsem Vooodoo5, Kyro2, Gf2MX, Radeona7500MAXX, a pro orientaci, kam se to časem pohnulo - NV40, chtěl jsem i S3 savage4, ale nenašel jsem driver, kterej by tam byl stabylní, a zároveň ukazoval vše bez artefaktů a nechyběl lighting. Vše dopadlo dle očekávání, až na toho radeona, to je upřímě řečeno hnus k poblití, přitom nový radeony to uměj docela kvalitně. Tady to je, v pořadí mýho suběktivního hodnocení. Testoval jsem to v UT2004 640x480 16 bit vše na lowest, aby bylo právě vidět, co se děje s těmi výpary:

1. Kyro2 - Jednoznačnej výtěz, musel jsem si skontrolovat, jestli jedu fakt 16 bit. Takhle by to mělo vypadat.
Obrázek

2. Voodoo5. Viditelně horší, jak Kyro, ale furt dobrý, možná by to bylo lepší, kdybych změnitl ten dithering. Každopádně OK a dalo se s tim bezproblémů hrát, při pohybu to niak do očí nebilo:
Obrázek

3. Geforce2MX. Na první pohled to skoro vypadá lepší, jak V5, ale není to tak, ten JPG to trochu zkresluje a hlavně když je těch průhledných oběktů opravdu hodně na sobě, jsou tam vidět takový jakoby čtverce, který se ale při vašem pohybu nemění, jsou prostě jeden vedle druhýho vidět zrovna na tom místě, kre je ten "kouř" a to vás docela praští přes oči. Jen ještě chci podotknout, že přesně takhle to vypadá od TNT až po FX karty, až u NV40 nastala změna.
Obrázek

4. NV40. Přinesla změnu, bohužel k horšímu. Textury vypadaj, jako kdyby měly všechny něak omezenout barevnou hloubku, dost hnus, ale hrát se furt dá.
Obrázek

5. A teď ten Radeon 7500. To je naprostá katastrofa. Ve skutečnosti to vypadá ještě hůř, než na tom screenu, při pohybu to jakoby celý zrní. A v malé míře je to přítomný po celé obrazovce, nejen na těch alpha texturách. Je to strašný, a žádný nastavení v driverech na to nemá vliv, jen použit 32bit to odstraní. Kdo má takovou kartu, dělá mu to taky? Je to vůbec normální? Přitom, RV350 co jsem měl tu možnst má 16bit dost dobrý, asi byl něakej pokrok.
Obrázek

A ještě k výkonu, kterej karty měly. Zajímaly mě pouze minimální fps v hodně náročnejch lokacích. No nedá se nic dělat, vyhrála to GF2MX a to docela brutálně, tak o 50% fps navíc. Druhá byla voodoo5, která vcelku pro mě překvapivě se sylnym CPU i v geometricky náročnejch scénách zachvola hratelný fps( právě jedině v těch geometricky náročnejch situacích ta GF2 o těch 50% vyhrála). V těch méně náronejch byla V5 nejrychlejší, a v méně náročnejch celejch mapách to byla karta s nejstabylnějším fps a hrálo se s ní nejlíp. Navíc ve vyžšim nastavení to drtila všechno, jedniná karta, co to dala hratelně 1024x768 medium detail, FSAA2x. Třetí byla Kyro2, no průběch fps asi jako voodoo5, ale vždy tak o 20% horší. Zapnutí emulace TnL nepomohlo. Na druhou stranu měla jednoznačně nejlepší obraz, a třeba na hyperblast2 to vypadalo, jak na kartě s SM1.1. Radeo 7500 na tom byl nejhůř, nedalo mi to, skontroloval jsem drivery, nastravení AGP, všechno, ale nic nepomohlo, vše bylo správně. Ta karta má statisticky nejvíc trojúhelníků ze všech, ale přesto byla v těch nejextrémějších situacích i klidně na polovině fps, co vooodoo5, a to má ten triangleratte trojnásobnej. A v těch méně náročnejch taky žádnej zázrak, párkrát to slušně trhlo, při prudkém otočení, jako kdyby se měly dohrávat textury do paměti - nechápu.
Ještě k OC. Radeon, GF2 byly na default, voodoo5 jsem pro test udržel chvíli na 178mhz a kyro2 byla OC na 192mhz.

Edit3: screeny jsem dělal F9 normálně unreal enginem. :oops:

Napsal: sob říj 22, 2005 8:24 pm
od no-X
1) U tý Voodoo 5 to vypadá, že chybí postfiltering. Dělals ten screenshot přes korektně nastavený HyperSnap?

2) Rage 128 a vyšší nebyly jakkoli optimalizovaný pro 16bit rendering, protože rozdíl mezi 16bit a 32bit ve výkonu byl zanedbatelný. (jediné vylepšení ohledně 16bit renderingu byla oprava bugu v návrhu jádra Rage128->Rage128PRO). Podle verze driverů (u Radeonů to myslím jde nastavit) se používá dithering buďto klasický (uspořádaný), nebo difusní, který se snímek po snímku mění, což je tvůj případ (proto to vypadá jako zrnění). Pokud bys měl dostatečně vysoký framerate, vypadalo by to docela slušně, zkusím něco najít.

Napsal: sob říj 22, 2005 8:37 pm
od no-X
tady to je:

Rage 128 PRO 16bit - ordered dithering (dithering je stále stejný)

Rage 128 PRO 16bit - error-diffusion dithering (doufám, že si ten název pamatuju dobře, snímek od snímku se výsledek liší, jeden screenshot sám o sobě vypadá velice hnusně, ale v rychlém sledu za sebou to vypadá líp)

Rage 128 PRO 16bit - error-diffusion dithering - prolnuté následující snímky

Re: Radeony 7xxx a nekvalitní 16bit

Napsal: ned říj 23, 2005 4:19 pm
od Ladis
Ad screenshoty od XANa:
  1. Kyro2 ma sice 16bit hrozne hezky, ale take je rychly "jen" jako 32bit (z principu tiled based renderingu)
  2. GF2MX ma pevne danou tu mrizku (jak rikas, nehybou se ty "ctverce"), skutecne ten dithering ma hodne hezky, dokud neni moc polygonu blendovanych pres sebe (kvuli pevne mrizce se nascitavaj pixely na stejnych mistech, blee)
  3. NV40 ma textury hnusnejsi asi kvuli barevne kompresi ohledne pametove sbernice (jen hadam)
  4. R 7500 ma stejne rezimy jako no-Xem uvedene screeny z rage128pro (jde to nastavit v driverech, co si pamatuju, tak ordered dithering byva default)

Napsal: ned říj 23, 2005 7:17 pm
od swarm
Jako třeba Radeon8500 má tak strašně hnusný dithering, že bych na něm nepoužil 16bit řežim ani v největší nouzi.


BTW zelenej skřítek je pověra...

Re: Radeony 7xxx a nekvalitní 16bit

Napsal: ned říj 23, 2005 8:02 pm
od DOC_ZENITH/XAN
Ladis píše:Ad screenshoty od XANa:
  1. Kyro2 ma sice 16bit hrozne hezky, ale take je rychly "jen" jako 32bit (z principu tiled based renderingu)
  2. GF2MX ma pevne danou tu mrizku (jak rikas, nehybou se ty "ctverce"), skutecne ten dithering ma hodne hezky, dokud neni moc polygonu blendovanych pres sebe (kvuli pevne mrizce se nascitavaj pixely na stejnych mistech, blee)
  3. NV40 ma textury hnusnejsi asi kvuli barevne kompresi ohledne pametove sbernice (jen hadam)
  4. R 7500 ma stejne rezimy jako no-Xem uvedene screeny z rage128pro (jde to nastavit v driverech, co si pamatuju, tak ordered dithering byva default)
Souhlas, až na ten výkon u Kyro2 v 16bit. Ano, má oproti jinejm kartám malej propad fps v 16bit vs 32bit. Ale poznat to furt je. Třeba v UT 1280x960 to může bejt klidně 10fps, rozhodně to znát je.

Re: Radeony 7xxx a nekvalitní 16bit

Napsal: ned říj 23, 2005 9:31 pm
od Ladis
XAN píše:Souhlas, až na ten výkon u Kyro2 v 16bit. Ano, má oproti jinejm kartám malej propad fps v 16bit vs 32bit. Ale poznat to furt je. Třeba v UT 1280x960 to může bejt klidně 10fps, rozhodně to znát je.
Ok, Kyro jsem nikdy nemel, vychazel jsem z teorie (princip vykreslovani u ni).

Napsal: pon říj 24, 2005 7:56 am
od ghost
swarm píše:Jako třeba Radeon8500 má tak strašně hnusný dithering, že bych na něm nepoužil 16bit řežim ani v největší nouzi.
jj, najlepšie je viditeľný v GTA:SA, vypadá to ako keby pršalo :?

Napsal: pon říj 24, 2005 9:29 am
od wolf00
xan jsi si jisty ze ty radeony co jsi testoval jsou v suport listu toho ut2004 ? radsi by jsem videl srovnani z klasickeho ut ... :)

Napsal: pon říj 24, 2005 9:31 am
od ps47
..tak na to "pršanie" (z istych duvodu som pouzil diakritiku) na radeone 8500 si pametam velmi dobre.jeden z duvodu preco letel :wink:

Napsal: pon říj 24, 2005 9:47 am
od wolf00
podle me je vsechno zalezitost ovladacu a poladeni systemu....

Napsal: pon říj 24, 2005 11:16 am
od no-X
XAN: Co se týká Kyra, trochu se mi to nezdá. Pokud jde pouze o rozdíl mezi 16bit a 32bit rednderingem, bývá obvykle na úrovni chyby měření. Výraznější rozdíl bývá, až když se použijou 16bit / 32bit textury. Ale to pak není srovnání 16bit/32bit renderingu, ale 16bit rendering s 16bit texturami vs. 32bit rendering s 32bit texturami.

Napsal: pon říj 24, 2005 3:09 pm
od DOC_ZENITH/XAN
:lol:
Jestli tě to potěší, tak v 3Dmaku je to rozdíl asi 50 bodů. No, to je ale neadekvátní test. Jinak v těch hrách je to tak do 5%. Hold místo 120fps 130 no. Ale v místech, kde je to tak 42 vs 45fps je to fakt minimální rozdíl, ale v tom UT jsem to prostě poznal. Ale můžou to dělat ty textury a od nich se odvíjející limit paměťové propustnosti, to máš pravdu.

To wolf00: V support listu je, ale na tom přeci vůbec nezáleží. Je tam gf2MX a lepší. Voodoo5 tam neni, a jak to běhá. Je to prostě Unreal2 engine a tim to hasne, je to prostě hnus, a jestli bude zájem, udělám screeny i z starýho UT. Tam je to taky, nejsou tam takový kouře, na kterejch by to bylo tak krásně vidět, ale stačí nastříkat hodně krve přes sebe na zeď a je to vidět dost(tam je vidět i ten dithering u nividie), navíc to "zrnění" je v malý míře všudypřítomný. V starym UT je na to vůbec nejlepší důkaz - kdž startuješ hru, tak je tam chvilku ta tmavě modrá obrazovka, než naloaduješ level, no a u ATI jsou na ní úplně vidět fleky, to neni na žádný jiný kartě. Navíc to neni vždy takovýhle rovnoměrný zrnění, někdy ty tmavší body třeba tvořej svislou čáru, nebo něco jinýho, což je fakt katastrofa pohledět.

Napsal: pon říj 24, 2005 4:33 pm
od ps47
..myslim ze ked je v readme oficialna podpora voodoo3,tak s voodoo4/5 sa muze pocitat automaticky :wink:

Napsal: pon říj 24, 2005 6:12 pm
od DOC_ZENITH/XAN
Nene, píšou tam 32mb a Hw TnL recomanced. To si pleteš s UT2003, tam byla jako minimum V3 nebo TNT2 16mb.

Napsal: pon říj 24, 2005 6:50 pm
od no-X
Ale pokud je tam "32MB, HW TnL recommended" a Voodoo 4/5 32MB má, tak by měla být logicky podporovaná.

Napsal: pon říj 24, 2005 7:08 pm
od ps47

Napsal: pon říj 24, 2005 8:23 pm
od DOC_ZENITH/XAN
Jo, V4 a 5 podporovaná je, ale já myslel, že není ta V3. Ona totiž není. To co poslal Ghost se vstahuje k demu, ale to pdfko, který máte přímo u plné hry už voodoo 3 nezahrnuje. Ono se to s ní na default ani nespustí, jsou tam 32bit barvy. Musí se zeditovat ut2004.ini a něco tak primitivního by spousta lamek nepochopila a tak tu oficiální podporu radši vynechali. Stejně to ale jede, jen to hold vypadá no nedobře.

Napsal: pon říj 24, 2005 9:07 pm
od ghost
XAN píše:To co poslal Ghost se vstahuje k demu...
ale ghost ništ neposlal Obrázek to ps47 je technical support na takéto veci :)

Napsal: pon říj 24, 2005 10:12 pm
od DOC_ZENITH/XAN
ghost píše:
XAN píše:To co poslal Ghost se vstahuje k demu...
ale ghost ništ neposlal Obrázek to ps47 je technical support na takéto veci :)
:oops: Sry. Jsem si vás něak splet. :lol: