Jaký je váš nejoblíbenější výrobce 3D grafických čipů? part2
- no-X
- Administrátor
- Příspěvky: 6912
- Registrován: stř dub 28, 2004 9:02 am
- Bydliště: Č. Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Jaký je váš nejoblíbenější výrobce 3D grafických čipů? part2
A tady je slíbené pokračování. Přemýšlel jsem, jestli zařadit 3Dfx a tak nějak mě napadlo, že by pak celý hlasování bylo zbytečný, protože by výsledek byl hned jasný
Abych zamezil spekulacím, uvádím rovnou seznam společností, které už neexistují:
Alliance
Společnost, která se zasadila o vznik 3Dfx Rush, vytvořila několik čipů s 3D podporou. Známější AT3D byl použit na prvních Rush. Jeho výkon by měl být nízký, ale nabízel všechny základní funkce (Full hardware setup, Advanced texture formats (4-4-4-4, 1-5-5-5, 3-3-2), True perspective correction, Z-buffer support, MIPmap filtering, Color key based texture, ransparency, Modulated and transparent texture mapping, On-chip texture palette, Fast DMA palette load, Full lighting and colored fog, Gouraud shading, Alpha blending, Bilinear filtering) Nechyběla základní podpora pro přehrávání videa (HW scaler) a 128bit sběrnici. Dalším čipem byl AT4D (vylepšený AT3D), a pak měl následovat projekt Paladin - jádro, kterým by se Alliance dostala mezi známe výrobce grafických karet a čipů. Ze specifikací toho mnoho známo není, ale měla být využita např. komprese Z-Bufferu, paměťový řadič podporoval až 16MB SDR/SGR/EDO RAM a rozhraní mělo být PCI/AGP2. To byl plán na konec léta 98. Společnost stále existuje, ale grafické akcelerátory již nevyrábí.
ArtX
Společnost ArtX byla založena roku 1997 (Dr. Wei Yen, Tim Van Hook, Greg Buchner) a zaměřovala se na multimédia, mobilní zařízení a grafické akcelerátory do herních konzolí. Jako jedna z prvních vůbec úspěšně implementovala EDRAM do grafického čipu. V dubnu 2000 ukončila společnost činnost a její zaměstnanci a technologie skončily u ATi, kde je můžeme vidět jako R300 (Radeon9700) a následovníky, nebo část práce na přelomovém čipu Xenos.
CirrusLogic
vydal mnoho 2D čipů, ale na trh dostala jen jeden 3D akcelerátor. Známý Laguna 3D byl velmi pomalý i přesto, že používal rychlou RDRAM a brzy upadl v zapomnění.
Chromatic
přinesl zřejmě nejkontroverznější řešení s podporou 3D akcelerace. Série Mpact byly totiž ve své podstatě optimalizované DSP procesory, takže samotná grafická karta nebyla jen kartou grafickou, ale s určitou dodatečnou výbavou mohla fungovat jako zvukovka, plně hardwarový DVD dekodér, modem, síťová karta apod. Hlavní funkcí ale byla akcelerace grafiky. Čipy byly doplňovány RDRAM pamětí (starší Mpact! 2-4MB, novější Mpact2 4-8MB o propustnosti 1350MB/s). Díky programovatelnosti šlo ve své době (97/98) o technologicky nejvyspělejší řešení - podporoval všechny tehdy používané funkce a další se daly přidávat prostřednictvím aktualizovaných ovladačů. Spolu s Rendition Verite šlo také o jediné řešení schopné adaptovat se podle požadavků Microsoftího projektu Talisman, jehož cílem bylo používat jakousi formu tile-based renderingu (podobně jako např. PowerVR) a značně tím zrychlit rendering. Dalším plusem byla HW podpora pro video - přehrávání DVD nebylo problémem prakticky na žádné sestavě, běžné grafické karty nabídly srovnatelný feature-set ohledně video-akcelerace někdy v roce 2000. Hlavním nedostatkem těchto řešení byl nízký výkon ve 3D, který degradoval rychlejší Mpact2 lehce nad úroveň lepších S3 Virge. V říjnu roku 98 došlo k dohodě mezi ATi a Chromatic a tato akvizice znamenala pro Chromatic konec. Zaměstnanci přestoupili k ATi a jejich práci můžeme vidět ve vyspělé DVD akceleraci na kartách Rage 128PRO a především prvních Radeonech.
GigaPixel
Společnost, která měla hotový čip GP1 (podrobnosti tu), který využíval tile-based rendering a nabízel FSAA bez ztráty výkonu. 100MHz prototyp s SDR dokázal svým výkonem se zapnutým FSAA porazit 200MHz DDR GeForce2GTS. Čip se ale nedostal do prodeje, protože byl GigaPixel odkoupen a další projekty měl vznikat ve spolupráci s 3Dfx (počínaje obohacením projektu Rampage o GigaPixel HSR, přes společnou práci na čipu Fusion až po ultraparalelní tile-based architekturu čipu Mojo, který měl být definitivním spojením těch nejlepších technologií obou firem.
Number Nine
Jedna z nejstarších společností grafického trhu, založena ještě tři roky před ATi. Ještě v první polovině 90. let měla velice dobré postavení. Nabízela totiž profesionální 2D grafické karty s vynikající kvalitou výstupu. Její první 3D řešení provázelo velké očekávání, ale to se rozplynulo, když naprostá většina konkurentů nabízela jednu zásadní technologii - texture mapping. Number Nine ne. Než byl vydán nový čip a N9 texture mapping implementovala, nabízela konkurence akcelerátory úplně jiné výkonnostní úrovně. Společnost, jejíž jméno bylo synonymem pro kvalitu, se změnila v ruinu. Dál se N9 držel především spoluprácí s S3 - dohromady vytvořili první grafickou kartu na světě s podporou AGP4x (čip Savage4), ale jak klesala sláva S3, potopila se i N9. Pokud by vás zajímalo, kde skončila - věřte nebo ne, u ATi
Real3D - bývalá divize LockheedMartin
O Real3D prakticky nic nevím, asi jen to, že zaměstnávala velice schopné inženýry. Co se dělo, než Real3D ukončila činnost, to opravdu nevím, ale zajímavější to asi bylo až potom. Tato divize se totiž rozpadla na mnoho částí a ty skončily prakticky u všech tehdy významnějších společností. Zhruba 20% se dostalo Intelu, čímž vznikla jeho vlastní grafická divize (i740) a další velká část se dostala k ATi. Tato část má údajně značný podíl na vzniku čipu Xenos (Xbox2). Intel nakonec svých 20% Real3D prodal a začal stavět na technologiích PowerVR. Mezi další společnosti, kterým se dostala malá část Real3D patří Microsoft, 3DLabs, nVidia a prý dokonce i Evans and Sutherland.
Rendition.
Poměrně známá společnost, první čip - Verite byl kombinací 3D pipeline a RISC procesoru, který byl využíván jako Triangle Setup Engine a díky jeho flexibilitě bylo možné Rendition použít pro realizaci projektu Talisman. Po vydání Verie 2x00, která sice nebyla nijak výkonnostně na vrcholu, ale nebízela velice dobré technologie, byla společnost odkoupena Micronem. Další čipy (Verite 3300 a 4400 měly být poměrně revoluční, druhý měl dokonce využívat EDRAM) už nebyly vydány, protože nevhodné vedení Micronu přivedlo společnost k jejímu konci.
SiS
Sice existuje, ale grafických karet se od něj už asi nedočkáme. Grafická divize se spojila s Tridentem a založili XGI. První 3D čip SiSu (6326) vyšel relativně pozdě a jeho výkon byl velmi nízký. Další čipy většinou sloužily jako integrovaná řešení.
Trident
Vydal čip nazvaný 3D Image 9750 (též nazývaný 975). Pokud vím, nebyl tento čip ničím zajímavý (ani po stránce výkonu, ani po stránce technologií). Dlouhou dobu nebylo o Tridentu příliš slyšet, orientoval se na trh s notebooky a výrazněji se projevil až v roce 2002 sérií XP4. Ta sice nebyla extrémně rychlá, ale technologicky a výkonnostně by dokázala konkurovat kartám typu GF4MX. Pro Trident ale byla rána ATi, která představila R9700 a strhla na sebe veškerou pozornost, přičemž R9000 by byl pro XP4 silnou konkurencí. Nevím přesně, jak se situace vyvíjela, ale XP4 se snad ani nedostal do prodeje a k dispozici je velmi omezené množství recenzí. Zřejmě se již tehdy pracovalo na fúzi se společností SiS (->XGI).
Doufám, že jsem na někoho nezapomněl + omluvte překlepy a nesmyslné věty, psal jsem to asi na 4x
Abych zamezil spekulacím, uvádím rovnou seznam společností, které už neexistují:
Alliance
Společnost, která se zasadila o vznik 3Dfx Rush, vytvořila několik čipů s 3D podporou. Známější AT3D byl použit na prvních Rush. Jeho výkon by měl být nízký, ale nabízel všechny základní funkce (Full hardware setup, Advanced texture formats (4-4-4-4, 1-5-5-5, 3-3-2), True perspective correction, Z-buffer support, MIPmap filtering, Color key based texture, ransparency, Modulated and transparent texture mapping, On-chip texture palette, Fast DMA palette load, Full lighting and colored fog, Gouraud shading, Alpha blending, Bilinear filtering) Nechyběla základní podpora pro přehrávání videa (HW scaler) a 128bit sběrnici. Dalším čipem byl AT4D (vylepšený AT3D), a pak měl následovat projekt Paladin - jádro, kterým by se Alliance dostala mezi známe výrobce grafických karet a čipů. Ze specifikací toho mnoho známo není, ale měla být využita např. komprese Z-Bufferu, paměťový řadič podporoval až 16MB SDR/SGR/EDO RAM a rozhraní mělo být PCI/AGP2. To byl plán na konec léta 98. Společnost stále existuje, ale grafické akcelerátory již nevyrábí.
ArtX
Společnost ArtX byla založena roku 1997 (Dr. Wei Yen, Tim Van Hook, Greg Buchner) a zaměřovala se na multimédia, mobilní zařízení a grafické akcelerátory do herních konzolí. Jako jedna z prvních vůbec úspěšně implementovala EDRAM do grafického čipu. V dubnu 2000 ukončila společnost činnost a její zaměstnanci a technologie skončily u ATi, kde je můžeme vidět jako R300 (Radeon9700) a následovníky, nebo část práce na přelomovém čipu Xenos.
CirrusLogic
vydal mnoho 2D čipů, ale na trh dostala jen jeden 3D akcelerátor. Známý Laguna 3D byl velmi pomalý i přesto, že používal rychlou RDRAM a brzy upadl v zapomnění.
Chromatic
přinesl zřejmě nejkontroverznější řešení s podporou 3D akcelerace. Série Mpact byly totiž ve své podstatě optimalizované DSP procesory, takže samotná grafická karta nebyla jen kartou grafickou, ale s určitou dodatečnou výbavou mohla fungovat jako zvukovka, plně hardwarový DVD dekodér, modem, síťová karta apod. Hlavní funkcí ale byla akcelerace grafiky. Čipy byly doplňovány RDRAM pamětí (starší Mpact! 2-4MB, novější Mpact2 4-8MB o propustnosti 1350MB/s). Díky programovatelnosti šlo ve své době (97/98) o technologicky nejvyspělejší řešení - podporoval všechny tehdy používané funkce a další se daly přidávat prostřednictvím aktualizovaných ovladačů. Spolu s Rendition Verite šlo také o jediné řešení schopné adaptovat se podle požadavků Microsoftího projektu Talisman, jehož cílem bylo používat jakousi formu tile-based renderingu (podobně jako např. PowerVR) a značně tím zrychlit rendering. Dalším plusem byla HW podpora pro video - přehrávání DVD nebylo problémem prakticky na žádné sestavě, běžné grafické karty nabídly srovnatelný feature-set ohledně video-akcelerace někdy v roce 2000. Hlavním nedostatkem těchto řešení byl nízký výkon ve 3D, který degradoval rychlejší Mpact2 lehce nad úroveň lepších S3 Virge. V říjnu roku 98 došlo k dohodě mezi ATi a Chromatic a tato akvizice znamenala pro Chromatic konec. Zaměstnanci přestoupili k ATi a jejich práci můžeme vidět ve vyspělé DVD akceleraci na kartách Rage 128PRO a především prvních Radeonech.
GigaPixel
Společnost, která měla hotový čip GP1 (podrobnosti tu), který využíval tile-based rendering a nabízel FSAA bez ztráty výkonu. 100MHz prototyp s SDR dokázal svým výkonem se zapnutým FSAA porazit 200MHz DDR GeForce2GTS. Čip se ale nedostal do prodeje, protože byl GigaPixel odkoupen a další projekty měl vznikat ve spolupráci s 3Dfx (počínaje obohacením projektu Rampage o GigaPixel HSR, přes společnou práci na čipu Fusion až po ultraparalelní tile-based architekturu čipu Mojo, který měl být definitivním spojením těch nejlepších technologií obou firem.
Number Nine
Jedna z nejstarších společností grafického trhu, založena ještě tři roky před ATi. Ještě v první polovině 90. let měla velice dobré postavení. Nabízela totiž profesionální 2D grafické karty s vynikající kvalitou výstupu. Její první 3D řešení provázelo velké očekávání, ale to se rozplynulo, když naprostá většina konkurentů nabízela jednu zásadní technologii - texture mapping. Number Nine ne. Než byl vydán nový čip a N9 texture mapping implementovala, nabízela konkurence akcelerátory úplně jiné výkonnostní úrovně. Společnost, jejíž jméno bylo synonymem pro kvalitu, se změnila v ruinu. Dál se N9 držel především spoluprácí s S3 - dohromady vytvořili první grafickou kartu na světě s podporou AGP4x (čip Savage4), ale jak klesala sláva S3, potopila se i N9. Pokud by vás zajímalo, kde skončila - věřte nebo ne, u ATi
Real3D - bývalá divize LockheedMartin
O Real3D prakticky nic nevím, asi jen to, že zaměstnávala velice schopné inženýry. Co se dělo, než Real3D ukončila činnost, to opravdu nevím, ale zajímavější to asi bylo až potom. Tato divize se totiž rozpadla na mnoho částí a ty skončily prakticky u všech tehdy významnějších společností. Zhruba 20% se dostalo Intelu, čímž vznikla jeho vlastní grafická divize (i740) a další velká část se dostala k ATi. Tato část má údajně značný podíl na vzniku čipu Xenos (Xbox2). Intel nakonec svých 20% Real3D prodal a začal stavět na technologiích PowerVR. Mezi další společnosti, kterým se dostala malá část Real3D patří Microsoft, 3DLabs, nVidia a prý dokonce i Evans and Sutherland.
Rendition.
Poměrně známá společnost, první čip - Verite byl kombinací 3D pipeline a RISC procesoru, který byl využíván jako Triangle Setup Engine a díky jeho flexibilitě bylo možné Rendition použít pro realizaci projektu Talisman. Po vydání Verie 2x00, která sice nebyla nijak výkonnostně na vrcholu, ale nebízela velice dobré technologie, byla společnost odkoupena Micronem. Další čipy (Verite 3300 a 4400 měly být poměrně revoluční, druhý měl dokonce využívat EDRAM) už nebyly vydány, protože nevhodné vedení Micronu přivedlo společnost k jejímu konci.
SiS
Sice existuje, ale grafických karet se od něj už asi nedočkáme. Grafická divize se spojila s Tridentem a založili XGI. První 3D čip SiSu (6326) vyšel relativně pozdě a jeho výkon byl velmi nízký. Další čipy většinou sloužily jako integrovaná řešení.
Trident
Vydal čip nazvaný 3D Image 9750 (též nazývaný 975). Pokud vím, nebyl tento čip ničím zajímavý (ani po stránce výkonu, ani po stránce technologií). Dlouhou dobu nebylo o Tridentu příliš slyšet, orientoval se na trh s notebooky a výrazněji se projevil až v roce 2002 sérií XP4. Ta sice nebyla extrémně rychlá, ale technologicky a výkonnostně by dokázala konkurovat kartám typu GF4MX. Pro Trident ale byla rána ATi, která představila R9700 a strhla na sebe veškerou pozornost, přičemž R9000 by byl pro XP4 silnou konkurencí. Nevím přesně, jak se situace vyvíjela, ale XP4 se snad ani nedostal do prodeje a k dispozici je velmi omezené množství recenzí. Zřejmě se již tehdy pracovalo na fúzi se společností SiS (->XGI).
Doufám, že jsem na někoho nezapomněl + omluvte překlepy a nesmyslné věty, psal jsem to asi na 4x
Naposledy upravil(a) no-X dne ned led 15, 2006 5:28 pm, celkem upraveno 2 x.
If you're doing rotated grid SSAA (call it sparse grid if you wish but most often your samples will be in the "rotated" position) : then this AA is better than sex. ---Blazkowicz
Re: Jaký je váš nejoblíbenější výrobce 3D grafických čipů? p
a ja som sa divil kde sa tá N9 zašila a ejha odkúpil ju ATino-X píše:Number Nine
Jedna z nejstarších společností grafického trhu.... Pokud by vás zajímalo, kde skončila - věřte nebo ne, u ATi
- swarm
- debílek nahoněnej
- Příspěvky: 1189
- Registrován: čtv úno 10, 2005 11:10 am
- Bydliště: Praha (vesnice 30km od ní)
- Kontaktovat uživatele:
Nebyl....XP4 se dá sehnat integrovaná v jednom notebooku Tohsiba Portege....někde jsem viděl i výkonostní testy a byl to docela zajímavý chipOblak píše:moment, trident XP4 se prodával????myslel jsem že ne???
/edit - nedočetl jsem to, srry...
možná Xabre byl trident XP4.....tedy xabre600
Diagon Swarm - Můj NOVÝ "NOTEBOOK" blog [WWW]
Je těžké být debilem, konkurence je příliš velká.
14" Lenovo ThinkPad T400 - Core2 Duo T9900 3,1GHz, 8GB DDR3, 300GB Intel 320 SSD, WWAN, 1440x900 LED + Advanced Mini-dock + ThinkPad UltraNAV USB Keyboard + 2x 24" LCD
Je těžké být debilem, konkurence je příliš velká.
14" Lenovo ThinkPad T400 - Core2 Duo T9900 3,1GHz, 8GB DDR3, 300GB Intel 320 SSD, WWAN, 1440x900 LED + Advanced Mini-dock + ThinkPad UltraNAV USB Keyboard + 2x 24" LCD
- no-X
- Administrátor
- Příspěvky: 6912
- Registrován: stř dub 28, 2004 9:02 am
- Bydliště: Č. Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Tady je jedna minirecenze XP4 T2 (to je prostřední verze - měly být tři : T1, T2, T3)
edit: tady je ještě jedna, ve který karta dopadla dost mizerně (na Beyond3D psali, že ve skutečnosti tak pomalá není, že musela být někde chyba).
spotřeba čipu pod 4W, 130nm UMC
T1 měla stát $69
T2 $79
T3 $99
edit: tady je ještě jedna, ve který karta dopadla dost mizerně (na Beyond3D psali, že ve skutečnosti tak pomalá není, že musela být někde chyba).
spotřeba čipu pod 4W, 130nm UMC
T1 měla stát $69
T2 $79
T3 $99
If you're doing rotated grid SSAA (call it sparse grid if you wish but most often your samples will be in the "rotated" position) : then this AA is better than sex. ---Blazkowicz
hmmmm XP4 jsem si chtěl tehdy koupi, taky zrovna tehdy vychazela parhelia a čekalo se co udělá sis, 3D labs atd...a nakonec máme opět jenom Ati vs Nvidia, XGI s poměrně nezvládnutou kartou a S3 s delta a omni chrome které nemaj vychytané ovladače.
edit:
1155, i5-2500k, ASUS, 8GB ram. na dalších 10 let klid
1155, i5-2500k, ASUS, 8GB ram. na dalších 10 let klid
-
- VIP
- Příspěvky: 641
- Registrován: stř čer 02, 2004 10:43 am
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
A jak je starý Trident? Já si pamatuju, že Trident karty byli hojně využívány v 80. letech na 386 a 486.
ASUS P4T533-C, Pentium4 3,06 Ghz Northwood@3450 Mhz, 2048 MB Rimm, Radeon X1950 Pro, SB Live.
*3dfx Voodoo Banshee (powercolor)*
*3dfx Voodoo 2 SLI (powercolor)*
*3dfx Voodoo 3 3500TV*
*3dfx Voodoo 4 4500 AGP*
*3dfx Voodoo 5 5500 AGP*
*3dfx Voodoo Banshee (powercolor)*
*3dfx Voodoo 2 SLI (powercolor)*
*3dfx Voodoo 3 3500TV*
*3dfx Voodoo 4 4500 AGP*
*3dfx Voodoo 5 5500 AGP*
-
- VIP
- Příspěvky: 641
- Registrován: stř čer 02, 2004 10:43 am
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Založen 1987... pomalu si začínám připadat jak živoucí encyklopedie
A Matrox? Ten by měl být nejstarší ze všech ne?
ASUS P4T533-C, Pentium4 3,06 Ghz Northwood@3450 Mhz, 2048 MB Rimm, Radeon X1950 Pro, SB Live.
*3dfx Voodoo Banshee (powercolor)*
*3dfx Voodoo 2 SLI (powercolor)*
*3dfx Voodoo 3 3500TV*
*3dfx Voodoo 4 4500 AGP*
*3dfx Voodoo 5 5500 AGP*
*3dfx Voodoo Banshee (powercolor)*
*3dfx Voodoo 2 SLI (powercolor)*
*3dfx Voodoo 3 3500TV*
*3dfx Voodoo 4 4500 AGP*
*3dfx Voodoo 5 5500 AGP*
-
- VIP
- Příspěvky: 641
- Registrován: stř čer 02, 2004 10:43 am
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Někde jsem dokonce slyšel, že Matrox byl založen v roce 1976. (Tomu říkám zkušenosti v grafickém průmyslu). A kdo byl vůbec před Matroxem?
ASUS P4T533-C, Pentium4 3,06 Ghz Northwood@3450 Mhz, 2048 MB Rimm, Radeon X1950 Pro, SB Live.
*3dfx Voodoo Banshee (powercolor)*
*3dfx Voodoo 2 SLI (powercolor)*
*3dfx Voodoo 3 3500TV*
*3dfx Voodoo 4 4500 AGP*
*3dfx Voodoo 5 5500 AGP*
*3dfx Voodoo Banshee (powercolor)*
*3dfx Voodoo 2 SLI (powercolor)*
*3dfx Voodoo 3 3500TV*
*3dfx Voodoo 4 4500 AGP*
*3dfx Voodoo 5 5500 AGP*
-
- VIP
- Příspěvky: 641
- Registrován: stř čer 02, 2004 10:43 am
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Někde jsem dokonce slyšel, že Matrox byl založen v roce 1976. (Tomu říkám zkušenosti v grafickém průmyslu). A kdo byl vůbec před Matroxem?
ASUS P4T533-C, Pentium4 3,06 Ghz Northwood@3450 Mhz, 2048 MB Rimm, Radeon X1950 Pro, SB Live.
*3dfx Voodoo Banshee (powercolor)*
*3dfx Voodoo 2 SLI (powercolor)*
*3dfx Voodoo 3 3500TV*
*3dfx Voodoo 4 4500 AGP*
*3dfx Voodoo 5 5500 AGP*
*3dfx Voodoo Banshee (powercolor)*
*3dfx Voodoo 2 SLI (powercolor)*
*3dfx Voodoo 3 3500TV*
*3dfx Voodoo 4 4500 AGP*
*3dfx Voodoo 5 5500 AGP*
- no-X
- Administrátor
- Příspěvky: 6912
- Registrován: stř dub 28, 2004 9:02 am
- Bydliště: Č. Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Vlask tvrdil, že nejstarší grafika pro PC byla osazena čipem motorola. Možná by znal i datum. Ale docela by mě zajímalo, co ten Matrox dělal. V tý době přeci nemohl dělat grafiky, ne? Vždyť i Hercules (tím myslím produkt, ne výrobce) se datuje do roku 1982...
ghost: moc pěkný
ghost: moc pěkný
If you're doing rotated grid SSAA (call it sparse grid if you wish but most often your samples will be in the "rotated" position) : then this AA is better than sex. ---Blazkowicz
ak rozumiete po nemecky, tak ja niečo našiel
Frankenpower píše: Also, Matrox begann 1976 mit Video RAM, 1979 folgte die Quad Video Serie, die es ermöglichte es, bis zu 4 Monitore anzuschließen.
1982 folgte RGB-GRAPH das farbige Grafiken mit Videograbbing kombinierte.
1983 kommt mit der GXB 1000 die erste Grafikkarte mit einem Hardware-Beschleuniger.
1985 sprang Matrox auf den PC-Zug auf: PG-640 und PG-1280 sind mit IBMs PGA- und CGA- Standards kompatibel.
1986 kommt mit der SM-640 Space Machine die erste PC-basierte Karte mit Hardware-Support für 3D-Grafiken. Ganze Workstations können durch den Einsatz dieser Karte eingespart werden.
1989 kommt die Matrox Image Serie.
1993 kommt der 64-bit Grafikchip als Kern der ersten beiden Generationen der Matrox Mlillenium Karten mit bis zu 12fach schnellerer Beschleunigung als 32-bit Karten.
Die Matrox MGA-Serie ist die erste Karte, in der 2D, 3D und Video gleichzeitig beschleunigt wird, gleichzeitig die ihrerzeit schnellste Grafikkarte im PC-Markt, 1280x1024 werden in 24bit ermöglicht.
1994 Die Matrox Millenium benutzt als erste Karte Windows RAM, Matrox erobert die Krone der schnellsten Speichertechnologie im Grafiksektor.
Die Matrox Ultima aus dem gleichen Jahr ist der erste Matrox-Vorstoß in Sachen PCI-Bus.
Die MGA Impressions Serie kommt als exzellente Lösung für CAD, 3D-Modelle können nun in Echtzeit verarbeitet werden.
1996 Die Matrox Mystique wurde auf den Home-User ausgerichtet, ermöglichte auch Video-Capturing.
Die Matrox Mystique 220 Serie bot eine nochmal höhere Qualität.
1998: Matrox bombardiert die User mit einer Flut an Karten.
Matrox Milenium II - Serie: AGP wird eingeführt,schnellerer Speicher
Matrox Produktiva G100: Erste Matrox-Karte NUR für AGP, eine Otto-Normalverbraucher-Karte, die hauptsächlich von OEMs verbaut wurde. Es kam auch eine Multi-Monitor-Version.
Matrox Millenium G200: Komplett neuer Chip, erste 128bit DualBus Karte, glänzte durch sehr gute Bildqualität.
Matrox Mystique G200: Ein hochwertiger TV-Out als Extrafeature.
Matrox Marvel G200-TV: Erste Low-Cost-Karte, die auch Videocapturing erlaubte.
1999:
Matrox Milenium G400: 256bit DualBus chip. Erste Karte mit DualHead-Technologie und mit Unterstützung für Environment-Mapped Bump Mapping.
Matrox Marvel G400-TV: Wie Marvel G200-TV, aber mit DUalHead und neuem Software-Paket.
2000:
Matrox G200 MMS: Erste Karte, die bis zu vier digitale Flachbildschirme ansteuern kann.
Matrox Millenium G450: Weitere Karte aus dem Hause Matrox, glänzt durch Super-Bildqualität.
Matrox Marvel G450 eTV: MPEG-2-fähige Video Capture und TV - Karte, unterstützt Timeshifting, Web-Video etc.
August 2001 folgte die Millennium G550, es folgten die Matrox Milennium Karten bis zur P750 sowie ab Juni 2002 die Parhelia.
- Opty
- Linux user
- Příspěvky: 1070
- Registrován: pon dub 18, 2005 9:20 am
- Bydliště: OL
- Kontaktovat uživatele:
jak ja sem se kdysi rozplyval nad tridentem do isa s 1mb pameti
Signature still in development... GPU/VPU collection: 3Dfx Voodoo2 PCI: 2x Diamond Monster in SLI (a.k.a. Megamonster), Creative 3D Blaster, A-Trend | 3Dfx Voodoo3 2000 PCI | 3Dfx Voodoo5 5500 PCI (single board SLI) | 3Dfx VoodooTV FM | ASUS Radeon X850XT (PE capable) | ATI 3D Rage IIC PCI | 2x Intel i810 (on-board) AGP | Jetway Radeon 9550XT AGP | nVidia Riva TNT2 M64 PCI | Quantum3D Obsidian X-24 PCI (single-slot Voodoo2 SLI) | Sapphire Radeon X550 PEG | SiS 6326 PCI | Trident TVGA8900 ISA
- no-X
- Administrátor
- Příspěvky: 6912
- Registrován: stř dub 28, 2004 9:02 am
- Bydliště: Č. Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
pár dalších letopočtů
ArtX ............ 1997
Chromatic .... 1993
XGI ............. 2003 (květen)
nVidia .......... leden (1993)
nevím ale AGEIA, BitBoys, Cyrix (grafika integrovaná v CPU), Intel , Rendition, PowerVR a VIA
ArtX ............ 1997
Chromatic .... 1993
XGI ............. 2003 (květen)
nVidia .......... leden (1993)
nevím ale AGEIA, BitBoys, Cyrix (grafika integrovaná v CPU), Intel , Rendition, PowerVR a VIA
If you're doing rotated grid SSAA (call it sparse grid if you wish but most often your samples will be in the "rotated" position) : then this AA is better than sex. ---Blazkowicz
- Opty
- Linux user
- Příspěvky: 1070
- Registrován: pon dub 18, 2005 9:20 am
- Bydliště: OL
- Kontaktovat uživatele:
grafika integrovana v cpu?!
KRISTEPANE
KRISTEPANE
Signature still in development... GPU/VPU collection: 3Dfx Voodoo2 PCI: 2x Diamond Monster in SLI (a.k.a. Megamonster), Creative 3D Blaster, A-Trend | 3Dfx Voodoo3 2000 PCI | 3Dfx Voodoo5 5500 PCI (single board SLI) | 3Dfx VoodooTV FM | ASUS Radeon X850XT (PE capable) | ATI 3D Rage IIC PCI | 2x Intel i810 (on-board) AGP | Jetway Radeon 9550XT AGP | nVidia Riva TNT2 M64 PCI | Quantum3D Obsidian X-24 PCI (single-slot Voodoo2 SLI) | Sapphire Radeon X550 PEG | SiS 6326 PCI | Trident TVGA8900 ISA