Obecná pravidla:
1) Při testování vypněte všechny rezidentní programy (antivir, firewall, stahování...)
2) Vždy vypínejte v-sync. Pokud není v ovládacím panelu grafické karty (např. některé ovladače Matrox a nVidia), použijte PowerStrip. Pozor, s některými ovladači nVidia nastavení přes PowerStrip nefunguje, je třeba to ověřit (nastavte si refresh 60Hz a spusťte nějaké jednoduché 3D v nízkém rozlišení - pokud se framerate nepřehoupne přes 60FPS, je v-sync stále aktivní!)
3) Nastavení ovladačů - obecně: nechcte vše na default, pouze vypněte funkce, které zvyšují kvalitu obrazu nad standard (FSAA, AF, TruForm, V-sync, mip-map dithering, postfiltering přepnout na auto nebo na normal atp.)
4) Pokud objevíte nějaké nastavení, které by vysloveně sabotovalo objektivitu testu (např. u starších ATin: převod 32bit textur na 16bitové - při testování výkonu ve hře s 32bit texturami), tak nastavení samozřejmě upravte.
5) Snažte se nepoužívat trilineární filtraci, většina starších karet ji nepodporuje v kombinaci s multitexturingem
..............................................................................
Hry a herní testy
Clive Barkers Undying
Patch používat nemusíte, neřeší nic, co by ovlivňovalo měření. Testování v CBU je náročnější o to, že neexistuje žádný klasický benchmark. Postup je tedy následující:
• do adresáře /system rozbalte soubor bench.cfg
• spusťte hru, založte novou hru a jakmile se se hra rozjede, uložte si pozici /save/. Důvod je prostý - konzole se dá otevřít až ve hře (v menu ne), takže si tím pro příště urychlíte vstup do hry (load)
• otevřete konzoli [TAB], napiš "preferences" a [enter]
• v zobrazeném menu nastavte položky "Display", "Rendering/3Dfx" a "Rednering/Direct3D", hlavně zkontrolujte "MinDesiredFramerate=0". V menu Direct3D jsou položky "Use3Dfx", "UseAGPTextures" a "UsePalettes". Ty nastavte podle toho, zda je vaše grafická karta podporuje (AGP textures pro Voodoo vypnout; Palettes pro změnu vypnout pro TNT)
• zavřete menu, vraťte se do hry
• otevřete konzoli [TAB] a vepiště "exec bench.cfg" [enter] a sledujte běh dema, při které se vpravo na obrazovce zobrazí dvě číselné hodnoty
• v okamžiku, kdy starší z obou mužů (s brýlemi) dosedne do křesla, přečtěte horní z obou čísel (AVG), což je průměrný framerate
doporučené nastavení pro testování a další podrobnosti najdete na 3DCenter
..............................................................................
DungeonSiege
DungeonSiege má velice zajímavý engine, který je závislý především na propustnosti paměťové sběrnice grafické karty a dále na výkonu procesoru. Grafické karty 3Dfx mají většinou 128bit sběrnici, takže na nich DS běhá velice dobře. Engine podporuje HW TnL (DX7).
• ve hře nastavte příslušné rozlišení a detaily, stíny doporučuju nejjednodušší (když se nastaví vyšší, stejně se většinou samy přepnou na nejnižší, asi bug)
• k testování použijte DS Benchmark (5MB)
• pokud chcete měnit nastavení a barevnou hloubku, aniž byste museli zapínat hru, můžete upravit zástupce, ze kterého benchmark spouštíte. Např.:
"adresář hry\DungeonSiege.exe" Fullscreen=true demo=true map=benchmark_demo teleport=island fpslog=true minfps=0 height=1200 width=1600 bpp=32 vsync=false
• pokud chcete v průběhu benchmark ukončit, nepoužívejte ESC (pak trvá několik desítek vteřin, než dojde k vypnutí); radši jse přepněte na plochu (alt+tab nebo tlačítko win) a test ukončete přes správce úloh
• výsledek je hodnota uvedená na řádku "Average Frame Delta" uvedená v závorce v logu: "C:\Dokumenty\Dungeon Siege\Logs\fps.log"
..............................................................................
Quake III Arena
• Použijte plnou verzi hry a program Q3Bench (1,7MB)
• v záložce "MAIN" vyberte rozlišení (vždy přidávejte i 640*480, v opačném případě jsou někdy výsledky mimo), detaily, zaškrtněte "One Run Per Setting" a povolte "Texture Compression"
• v custom settings si můžete nastavit i vlastní konfiguraci, vhodné je provést test s bilineární filtrací
• test spustíte tlačítkem RUN
• po jeho ukončení znovu spusťte program Q3Bench a v záložce "Compile Results" zmačkněte tlačítko "Generate Results"
..............................................................................
Return to Castle Wolfenstein, Enemy Territory
RTCW používá Quake III engine, takže klade nároky především na multitexturing fillrate. Návod v češtině najdete na PCTuningu (Mirek Jahoda), timedemo pro ET + výsledky jsou k dispozici zde na fóru. Datadisk ET není pro 3Dfx karty příliš vhodný (není pro ně optimalizovaný), framerate je na hranici hratelnosti.
..............................................................................
Serious Sam, Second Encounter
Serious Sam patří k posledním hrám, při jejichž vývoji se počítalo s HW 3Dfx (konkrétně FXT1 komprese textur pro VSA čipy). Návod najdete na PCTuningu (Mirek Jahoda). Pro testování i hraní je nejvhodnější používat MesaFX OpenGL driver a minimálně Voodoo 4. Pro komfortní hraní pak Voodoo 5 (pokud si hodně pohrajete s nastavením, je možné na V5 běžet i v 1024*768/AA2x při cca 30FPS - viz zde.)
..............................................................................
Sin
• v "controls/video controls" nastavíme "high-end system with HW acceleration"
• vybereme odpovídající OpenGL driver (položka "video driver"), obvykle "Default OpenGL", nastavíme rozlišení a potvrdíme "Apply Changes"
• [esc][~]
• Timedemo 1[enter]
• Map demo1.dm2[enter]
• číslice "5" a "6" vypadají ve fontu, který Sin používá, velice podobně - pozor na to
..............................................................................
Unreal
Testování v Unrealu je poměrně jednoduché. Je vhodné použít patch 226 (final).
• konzoli otevřete stiskem [~]
• pokud je již něco v konzoli napsáno, vymažte to (backspace)
• zadáním příkazu "preferences" [enter] se dostanete do menu, které nastavte podobně jako v Clive Barkers Undying (výše). Pouze s tím rozdílem, že "MinDesiredFramerate" v menu není, ale za to můžete v menu zvolit API, které bude použito ("Drivers/GameRenderDevice"), menu zavřete
• otevřete konzoli [~], napiště "timedemo 1" [enter][esc]
• po proběhnutí dema najdete výsledky vlevo na obrazovce (poslední řádek)
doporučené nastavení pro testování a další podrobnosti najdete na 3DCenter
..............................................................................
Unreal Tournament (1999)
použijte patch 436 (případně 451)
Zobrazení aktuálního framerate: menu "Tools" zaškrtnout "TimeDemo Statistics"
Benchmarkování:
• přes konzoli otevřete preferences a patřičně nastavte (stejný postup jako u Clive Barkers Undying - viz výše)
• stahnout, rozbali a zkopírovat UTbench.dem (900kb) do UnrealTournament\System
• ve hře nastavit "min desired framerate" na "0" (je to v menu "options/preferences")
• napiště následující (to v hranatých závorkách jsou klávesy):
[esc][~]timedemo 1[enter]demoplay utbench[enter][esc]
• až demo doběhne, přečtěte výsledek v konzoli (pokud se sama neobjeví, otevírá se stiskem [~])
další dema:
UT bench - již zmíněno, jedno z nejpoužívanějších dem
Demo1 - středně náročné demo
EH1 - středně až méně náročné demo, výsledný framerate odpovídá spíš hře na single
killer - velmi náročné demo, výsledky ale příliš neodpovídají realitě
Wicked400 - velmi náročné demo, vhodná náhrada za killer, výsledky jsou reálnější
existují ještě další dema (phobia, worstcase, demoace2, benchmark, thunder...), ale ta nepřikládám, neboť nefungují korektně (buďto o nejdenou s posledním patchem na UT, případně zamrzají, mají mizivou vypovídací hodnotu atp.)
doporučené nastavení pro testování a další podrobnosti najdete na 3DCenter
..............................................................................
Syntetické a semi-syntetické testy
90% dobových recenzí z roku 2000 spočívalo ve výsledku 3DMarku 2000 + případně výsledku z Quake 3 Arena. Dnes samozřejmě víme, že 3DMark byl optimalizovaný pro grafické karty spolenčosti nVidia a sympatie J.Carmacka (Quake III Arena) k téže společnosti také nejsou tajemstvím. Pokud tedy chceme nezávislé testy, je velmi vhodným zdrojem např. společnost PowerVR a její dema (VillageMark), případně software od programátorů na volné noze
3D Marks
limitace, co vyjadřuje skóre:
3D Mark 1999: výkon CPU, jinak jakž takž objektivní
3D Mark 2000: nVidia TnL
3D Mark 2001: TnL
3D Mark 2003: stencil shadows, PS1.4
3D Mark 2005: vertex fetch, PS2.0
3DMarky najdete na stránkách společnosti Futuremark
FableMark (D3D)
Stencil test (stencil buffer, zixel-rate), používá soft shadows realizované přes stencil buffer
download page
Final Reality (D3D)
Předchůdce 3DMarku, testuje 2D i 3D
download (8MB)
GL_EXT_reme (oGL)
Test, který ocení především implementaci HSR (overdraw) a TnL
download page
OpenGL Stars (oGL)
Jednoduchý OpenGL benchmark využívající několika efektů (např. lens flare)
download (450kb)
VillageMark - (D3D/oGL)
Test, který ocení optimalizace využití paměťové sběrnice, HSR; používá až trojvrstvý multitexturing.
download page
ZD 3D Winbench
Jakási syntetičtější alternativna 3DMarku, která se ale příliš neuchytila:
3D Winbench 1997 (download, 20MB)
3D Winbench 1998 (download, 33MB)
3D Winbench 1999 (download, 70MB)
3D WinBench 2000 (download page)
..............................................................................
Další návody
Na následujících stránkách najdete návody na ostatní hry a benchmarky, většinou v němčině a dále stránky, odkud lze stahovat benchmarky stahovat:
3DCenter.de / fórum - ultimátní seznam threadů s návody a výsledky
3DCenter.de / fórum - sekce o testování
3DCenter / fórum- "Wo finde ich welchen Benchmark?" - seznam linků ke stažení klasických benchmarků
3DCenter / mainpage - "Selbstbenchen" - vyčerpávající návody na starší hry (většinou z pozdnější éry 3Dfx)
3DCenter / mainpage - "Timedemos" - download mnoha timedem k různým hrám
3DConcept - benchmarky ke stažení (kdysi výborný web, o stránky už se bohužel nikdo nestará, mnohé linky jsou )
Benchmark HQ - download všemožných testů
PCTuning - Návod v češtině jak otestovat grafickou kartu ve hrách (M.Jahoda, 1.12.2002) - pro testování 3Dfx karet jsou akceptovatelné hry SeriousSam SE a RTCW.
FAQ - jak testovat (nejen) 3Dfx karty
Moderátor: Moderátoři
- no-X
- Administrátor
- Příspěvky: 6912
- Registrován: stř dub 28, 2004 9:02 am
- Bydliště: Č. Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
FAQ - jak testovat (nejen) 3Dfx karty
Naposledy upravil(a) no-X dne pát lis 18, 2005 2:01 pm, celkem upraveno 4 x.
If you're doing rotated grid SSAA (call it sparse grid if you wish but most often your samples will be in the "rotated" position) : then this AA is better than sex. ---Blazkowicz
- no-X
- Administrátor
- Příspěvky: 6912
- Registrován: stř dub 28, 2004 9:02 am
- Bydliště: Č. Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
A je to... ještě bude pár změn, ale kdyby chtěl někdo doplnit nějaké další postupy, nebo cokoli jiného, postujte to rovnou sem do threadu a já to případně doplním.
If you're doing rotated grid SSAA (call it sparse grid if you wish but most often your samples will be in the "rotated" position) : then this AA is better than sex. ---Blazkowicz
- no-X
- Administrátor
- Příspěvky: 6912
- Registrován: stř dub 28, 2004 9:02 am
- Bydliště: Č. Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Přidány návody (odkazy) na Return to Castle Wolfenstein (+ Enemy Territory) a Serious Sam (+ Second Encounter). Dále linky na stažení benchmarků a mnoho dalších návodů (konec prvního postu)
If you're doing rotated grid SSAA (call it sparse grid if you wish but most often your samples will be in the "rotated" position) : then this AA is better than sex. ---Blazkowicz
- Gringo
- Příspěvky: 642
- Registrován: ned úno 26, 2006 9:15 pm
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
dam svuj dotaz sem:
Napadlo me, ze bych si taky nejaky takovy test udelal, chtel bych porovnat GF4Ti, Sis Xabre, Parhelii, Voodoo5AGP a Radeona9xxx.. Zatim jsem o tom uvazoval jen v teoretickych rovinach, ale potreboval bych radu jak to delate pri testech s ovladaci? Pokud zacnu na cerstvych Widlich s jednou kartou, otestuju, dam dalsi kartu, otestuju.. pak ta posledni bude mit nevyhodu, ze bude testovana na "necistych windowsech".. To mam na zacatku widle zazalohovat (treba Ghostem) a pak to pokazde vratit? Nebo mam nejdrive nainstalovat vsechno a pak bude prvni karta zatizena stejnym balastem jako ta posledni?
Napadlo me, ze bych si taky nejaky takovy test udelal, chtel bych porovnat GF4Ti, Sis Xabre, Parhelii, Voodoo5AGP a Radeona9xxx.. Zatim jsem o tom uvazoval jen v teoretickych rovinach, ale potreboval bych radu jak to delate pri testech s ovladaci? Pokud zacnu na cerstvych Widlich s jednou kartou, otestuju, dam dalsi kartu, otestuju.. pak ta posledni bude mit nevyhodu, ze bude testovana na "necistych windowsech".. To mam na zacatku widle zazalohovat (treba Ghostem) a pak to pokazde vratit? Nebo mam nejdrive nainstalovat vsechno a pak bude prvni karta zatizena stejnym balastem jako ta posledni?
Gringo Joe Peter Shooter, osobne
-
- Příspěvky: 1277
- Registrován: pát čer 22, 2007 11:17 pm
- Bydliště: Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
Teoreticky nejlepsi metoda je nainstalovat win + veskery ovladace (deska, zvukovka, sitovka....) krome ovladacu vga. Dale pak directx, vsechny hry a programy. No a z toho vseho udelat image, zazalohovat a po kazdy zmene grafiky obnovit.
Ja osobne to ale vubec nehrotim a na test starych grafik jsem normalne instaloval postupne ovladace na dany karty, tak jak jsem je postupne daval do desky. Takze na konci testovani byly v systemu nainstalovany ovladace na vsechno.
U testu novejsich grafik to je to samy - napred jsem nahodil vsechny hry. Pak jsem nainstaloval tehdy nejnovejsi NV drivery (275.33) a nameril nekolik NV grafik. Pak jsem dal radeona a hledal funkcni ovladace, protoze tak hladce jako na nv to rozhodne neslo . A ted mam nainstalovany soucasne cat 11.5 a fw 275.33.
Sice se na vsech forech pise, ze pri prechodu ati <-> nv je nutny odinstalovat ovladace, pak smazat zbytky driver sweeperem...... a vubec nejlip preinstalovat wokna. Ale v praxi to vubec neni nutny. Grafika aktualne zapojena do desky si pouzije svoje ovladace a na ostatni drivery v systemu kasle. Nema to zadnej negativni vliv na vykon ani nic jinyho.
Ja osobne to ale vubec nehrotim a na test starych grafik jsem normalne instaloval postupne ovladace na dany karty, tak jak jsem je postupne daval do desky. Takze na konci testovani byly v systemu nainstalovany ovladace na vsechno.
U testu novejsich grafik to je to samy - napred jsem nahodil vsechny hry. Pak jsem nainstaloval tehdy nejnovejsi NV drivery (275.33) a nameril nekolik NV grafik. Pak jsem dal radeona a hledal funkcni ovladace, protoze tak hladce jako na nv to rozhodne neslo . A ted mam nainstalovany soucasne cat 11.5 a fw 275.33.
Sice se na vsech forech pise, ze pri prechodu ati <-> nv je nutny odinstalovat ovladace, pak smazat zbytky driver sweeperem...... a vubec nejlip preinstalovat wokna. Ale v praxi to vubec neni nutny. Grafika aktualne zapojena do desky si pouzije svoje ovladace a na ostatni drivery v systemu kasle. Nema to zadnej negativni vliv na vykon ani nic jinyho.
- Gringo
- Příspěvky: 642
- Registrován: ned úno 26, 2006 9:15 pm
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
me se nejak nelibi instalovat prvni DirectX.. Jakoze vzdycky jsem si rikal, ze prvni patri VGA drivery a pak az DirectX, ale proc jsem si to myslel??
Jeste jsem se chtel zeptat, jestli to neni kacirstvi ten test uvedenych grafik delat na 1.3GHz Athlonu (pripadne 2x1GHz P3)? Kdyz jsem se dival na dobovych recenzich, tak tyhle karty trapili i na 700Mhz CPU a rikali tomu recenze. Me spise zajima ciste porovnani techto karet mezi sebou, to znamena je celkem jedno, jestli tem kartam dam horsi podminky, pokud budou mit vsechny stejne horsi, na vyslednou "hitparadu" to nebude mit vliv.
Jeste jsem se chtel zeptat, jestli to neni kacirstvi ten test uvedenych grafik delat na 1.3GHz Athlonu (pripadne 2x1GHz P3)? Kdyz jsem se dival na dobovych recenzich, tak tyhle karty trapili i na 700Mhz CPU a rikali tomu recenze. Me spise zajima ciste porovnani techto karet mezi sebou, to znamena je celkem jedno, jestli tem kartam dam horsi podminky, pokud budou mit vsechny stejne horsi, na vyslednou "hitparadu" to nebude mit vliv.
Gringo Joe Peter Shooter, osobne
-
- Příspěvky: 1277
- Registrován: pát čer 22, 2007 11:17 pm
- Bydliště: Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
Dual CPU se v hrach vhodnych pro tyhle grafiky neprojevi, takze rychlejsi bude athlon 1,3. Dobovy recenze se delaly na 700Mhz procesorech, protoze tehdy lepsi moc nebyly . Athlon 1,3 je na tyhle ucely trochu pomalejsi, nez by bylo optimalni. Ja jsem testoval na AXP 2,2G a kdyz jsem letmo zkusil radeona DDR na K8, byl znatelne rychlejsi...
Pomalejsi cpu nejvic pribrzdi rychly grafiky, takze rozdily mezi kartama se zmensi.
Pomalejsi cpu nejvic pribrzdi rychly grafiky, takze rozdily mezi kartama se zmensi.
- Gringo
- Příspěvky: 642
- Registrován: ned úno 26, 2006 9:15 pm
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
toho jsem se bal, tak to zkusim s necim lepsim..
Diky za rady
edit: protoze lepsi CPU stale nedorazil, zkusil jsem si udelat takovy slabsi "nastrel". Prosim, moc me nebijte.
Jsem mirne zmaten temi vysledky. Napriklad:
Proc ma Kyro ve vetsim rozliseni pri stejne barevne hloubce vetsi fps? Zkousel jsem to vicekrat a pokazde stejne.
Podle UT je Kyro srovnatelne s Parhelii, ale podle 3DMarku vubec. Na V5 se mi nepodarilo rozjet OpenGL (moje chyba), nicmene podle DX vysledku je nejlepsi, podle 3Dmarku skoro nejhorsi.. To byl ten 3DMark asi kvalitne podmaznuty.
Jinak GF4 byla v DX neuveritelne pomala, ze bych neco podelal? Nejsem si vedom
To ze ma v OpenGL porad 74fps je limitace procesoru, nebo nejaky dalsi kiks?
Diky za rady
edit: protoze lepsi CPU stale nedorazil, zkusil jsem si udelat takovy slabsi "nastrel". Prosim, moc me nebijte.
Jsem mirne zmaten temi vysledky. Napriklad:
Proc ma Kyro ve vetsim rozliseni pri stejne barevne hloubce vetsi fps? Zkousel jsem to vicekrat a pokazde stejne.
Podle UT je Kyro srovnatelne s Parhelii, ale podle 3DMarku vubec. Na V5 se mi nepodarilo rozjet OpenGL (moje chyba), nicmene podle DX vysledku je nejlepsi, podle 3Dmarku skoro nejhorsi.. To byl ten 3DMark asi kvalitne podmaznuty.
Jinak GF4 byla v DX neuveritelne pomala, ze bych neco podelal? Nejsem si vedom
To ze ma v OpenGL porad 74fps je limitace procesoru, nebo nejaky dalsi kiks?
Gringo Joe Peter Shooter, osobne