X1600XT nebo HD2600XT používaly ve své době nejrychlejší paměti, které navíc v té době byly drahé. HD3600 i HD4600 už jely na levných pamětech, které se používaly už několik let předtím - navíc v době, kdy byly paměti levné. HD4700 má sice opět rychlé paměti, ale ceny pamětí jsou stále nízko a je osazeno "jen" 512MB, což už se dneska v tomhle cenovém a výkonnostním segmentu moc nenosí. Tzn. čipy jsou stejně velké, PCB taky stejně složité, ale liší se rychlost pamětí a historický vývoj jejich cen. Výsledné ceny tomu krásně odpovídají.Lukfi píše:Ta cena za "mainstreamový čip" už tak dva roky neplatí. RV630 ve verzi XT stála 4000. RV635, RV730, RV740 jsou všechno karty za 2000-2500.
Já to vidím tak, že ATi má stále úspěšný 128bit/150mm² mainstream i 256bit/2xxmm² midrange. Ceny větších čipů snižuje nVidia, protože s cenami, pro které byly navržené, by byly neprodejné. nVidia po úspěchu G80 mylně předpokládala, že jde o krok správným směrem. Jenže úspěch G80 tkvěl v absenci přímého konkurenta. Bez přímé konkurence může být úspěšné cokoli.Lukfi píše:To samé ale dělá i ATI. Tohle je prostě současný trend. Čipy se zvětšují, ale ceny zůstávají. G80 nebo GT200 nebyly při vydání dražší než R580, přestože jsou větší.
Trh s čipsety se smršťuje, ale čipsety nikdy neměly na ekonomickou stránku tak prudké a výrazné dopady (nVidia je nikdy neprodávala v takových objemech, jako grafické čipy, krom toho dnes jsou čipsety velmi malé a výtěžnost obrovská, takže problémy jsou málokdy).Lukfi píše:Ale nVidia může být ve ztrátě i z jiných důvodů než kvůli GT200. Například se jim smršťuje trh pro čipsety.
Jak je vidět, objemy prodejů nejsou v současné situaci klíčové. Co se GPU týká, tak ačkoli jich nVidia prodala výrazně víc než ATi, je v záporu. Problém je rozpor mezi výrobní a prodejní cenou.
Pokud by rozdíl ve výrobních nákladech mezi 200mm² čipem a 600mm² čipem byl tak zanedbatelný, objevil by se za ta léta určitě další výrbce, který by trh naboural tím, že by 600mm² čipy prodával za mainstreamové ceny, čímž by přetáhl zákazníky a ještě by na tom vydělal. Nic takového se ale nestalo - protože na podobném postupu se vydělat nedá. Je pravda, že před pár lety měly ATi i nVidia ceny trochu nadsazené a výrobní náklady nehrály až tak kritickou roli, ale s dnešními cenami, které jsou stlačené na minimum, jsou náklady kritické.
Tohle mi už připadá jako hledání všech nepravděpodobných důvodů, jen aby se omluvilo, jaká katastrofa pro nVidii G200 je. Už na minulém Earnings Call nVidia (tuším přímo J.H.Huang) zmínila, že s G200 udělali chybu, protože se příliš zaměřili na GP-GPU a málo na 3D. Jenže za poslední tři měsíce nVidia neudělala prakticky nic, co by mohlo situaci zlepšit (ceny snížila víc, než o kolik se čip změnšil 55nm výrobou), takže je logické, že se problémy musely prohloubit.