Věnuje se tu někdo 3D grafice všeobecně? Potřebuju radu :)

Obecně o problematice zobrazování 3D ;-)

Moderátoři: ps47, swarm

Odpovědět
Uživatelský avatar
Wolfik
Příspěvky: 915
Registrován: sob zář 29, 2007 3:39 pm

Věnuje se tu někdo 3D grafice všeobecně? Potřebuju radu :)

Příspěvek od Wolfik »

Zajímalo by mě, jestli se tu věnuje někdo 2D/3D grafice jako grafik, herní vývojář atd.
Před střední školou jsem se chtěl dostat na školu, kde bych se mohl věnovat 3D grafice, ale jediná co připadala v úvahu, tak byla nejbližší kybernetika v HK. Nakonec jsem stejně skončil na elektroprůmce, ale po několika letech jsem se k tomuto "snu" vrátil. K něčemu takovému není potřeba škola, ale trpělivost, fantazie a znalosti, které je třeba získat "otloukáním"...teda alespoň to tak vidím já :lol:
Docela mě zaujali umělecké demosceny (více tu http://www.scene.cz/) tedy dělat v DirectX/OpenGL či jako obecně grafický modely v nějakých nástrojech jako je známy 3DsMax, Blender...atd.
Jenomže z těch pojmů a věcí co je třeba se do nich zakousnout (programování v C/C++) je opravdu hodně :D
Nějakou představivost mám (aspon podle tech mých nahatých úchylných výtvorů), chuť taky (snad :twisted: ), programování strojákama se taky pomaloučku začínám prokousávat...

Problém je, že prostě nevím jak začít (ono se fakt blbě řekne: "Tak něčím začni"). Potřeboval bych poradit jak vůbec začít od toho jednodušího až po to naplno. Tedy aby se na mě na začátku nenahromadilo stovky zklámání a abych nemusel často skákat k něčemu jinému, protože jsem nepochopil tamhleto a tamhlecto...
Máte tedy někdo "příběhy" jak jste vůbec začínali a dali radu do začátku mé dlouhé strastiplné cesty? :D
Uživatelský avatar
BOSS
Zlobidlo
Příspěvky: 621
Registrován: sob zář 03, 2005 6:05 pm
Bydliště: Bardejov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od BOSS »

vzdy som hladal cestu, ako spravit hru, ale bez znalosti nejakeho programovacieho jazyka..tak som hladal na nete enginy pre neprogramujucich..dopracoval som sa od 3dgame makera, cez fps creator a 3d game studio az do terajsieho quest3d, v ktorom robim doteraz..na 3d graficke programy ako napr 3dsmax som sa vydal cestou tutorialov(ako vacsina mne podobnych profesionalnych grafikov :lol: ) a po tych troch rokoch modelovania som sa najma naucil setrit polygonmi
486 dx4
Voodoo I, II, III
Kayman
Linux user
Příspěvky: 766
Registrován: sob pro 04, 2004 11:16 am
Bydliště: SK, BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kayman »

ja som robil skriptera (a este robim ale uz len na tak cez vikendy..), no dostal som sa tam cez kamarata a rovno som zacal skriptovat :)

ako zacat ti asi teda poradim len klasickym zacni niecim malickym a jednoduchym. napriklad hadikom alebo tetris. bez vselijakych ficurok, super grafiky a pod. na tom si precvicis ci ti nieco take vobec pojde. potom to skus upravit tak aby to slo aj na slabych kompoch, popremyslat co sa dalo spravit rychlejsie. dat to kamaratom (naozajstnym) co ti povedia co je zle a co nie.
az potom ked mas pocit, ze je to super tak spravis verziu 2 s roznymi vyhchytavkami.
no a potomnieco vacsie. dopredu si vsetko premysli a napis si nejaky dokument o tom aka to je hra, aky ma system, styl grafiky a vsetko mozne. vzdy ked potom budes nieco robit a nebudes si isty ako toto alebo toto spravit tak sa tam lenk uknes. a hlavne, pri vacsich projektoch uz budes potrebovat asi aj viac ludi a tam je takyto dokument na nezaplatenie (vlastna skusenost..).
hlavne je, zacat nieco male a jednoduche. tam si uvedomis, ze aj taky tetris nei je jednoduche spravit za jeden vecer
:)
Uživatelský avatar
swarm
debílek nahoněnej
Příspěvky: 1189
Registrován: čtv úno 10, 2005 11:10 am
Bydliště: Praha (vesnice 30km od ní)
Kontaktovat uživatele:

Re: Věnuje se tu někdo 3D grafice všeobecně? Potřebuju radu

Příspěvek od swarm »

Adolfik píše:Zajímalo by mě, jestli se tu věnuje někdo 2D/3D grafice jako grafik, herní vývojář atd.
Ano, oboje - ale jen příležitostně s tím, že poslední dobou je příležitostí stále méně (ale na něčem teď taky pracuju).
Adolfik píše:Tedy aby se na mě na začátku nenahromadilo stovky zklámání ...
Tak zrovna tohle k tomu patří.

No a jinak k tématu. Tyhle obecný dotazy jsou zvláštní - když už to člověka hodně láká, tak většinou sám najde nějakou cestu, jak něco zkusit. Herní vývoj vyžaduje určitý intelekt, který ti ukáže aspoň rámcově nějakou cestu. Programování herních enginů patří v oblasti programování k těm nejtěžším oblastem. To znamená, že jen napsat program v pascalu na sečtení několika čísel prostě nestačí. Je potřeba umět hledat na internetu řešení různých problémů, správně číst dokumentace k funkcím a chápat všechny důležité aspekty programovacího jazyka ve kterém děláš. Proto většinou platí, že když se někdo podobně zeptá, tak pro takovou činnost (ještě) není vhodný.

Jinak, pokud chceš začít, tak na tvé otázky se nějak snaží odpovědět články snad na všech serverech zaměřených na vývoj her (hlavně v zahraničí).

Pokud by ti šlo třeba o post grafika, tak tam úplně stačí jakýkoli 3D grafický editor, a pak se naučit jeho základní funkce (modelování, mapování UV souřadnic textur). Zbytek je už spíš jen o tom, co ty sám chceš vytvořit. U her je potřeba jen dodržovat několik zásad, které se týkají zejména počtu polygonů, použitých materiálů (modelovací programy pro rendering nabízí mnoho funkcí, ale do herního enginu je potřeba je nejprve implementovat programátory). Počet polygonů je často problém začátečníků. Je potřeba zohledňovat, kolik složitých modelů dokáže grafická karta zobrazit. Jasně, že židle, která má krásně kulatou nohu z 10 000 polygonů, více odpovídá realitě, ale pokud bude postavena ve hře někde v kanceláři, kam uvidíš jen přes okno, tak ten "smysl pro detail" asi nikdo neocení a židle ze 100 polygonů splní účel úplně stejně.

Opět je o tom mnoho článků. V souvislosti s děláním modelů do her používej ve vyhledávači magické slůvko "lowpoly".
Diagon Swarm - Můj NOVÝ "NOTEBOOK" blog :arrow: [WWW]
Je těžké být debilem, konkurence je příliš velká.
14" Lenovo ThinkPad T400 - Core2 Duo T9900 3,1GHz, 8GB DDR3, 300GB Intel 320 SSD, WWAN, 1440x900 LED + Advanced Mini-dock + ThinkPad UltraNAV USB Keyboard + 2x 24" LCD
Uživatelský avatar
Ssnake
Příspěvky: 81
Registrován: stř pro 08, 2004 4:22 pm
Bydliště: chotebuz
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ssnake »

taky trochu "delam" do opengl, na grafiku bych doporucil zacit c/c++, pak hodne hodne matematiky a geometrie a pak opengl/dx. osobne v zadne 3d studiu nedelam, vsechno si generuju az za behu...(modely i textury - proste jak se to dela u dem do 64kB apod.) nejsou tak pekne jako z 3maxu ale o to vetsi je to zabava :-) a mit 3d hru velkou nekolik desitek kB je cooool :-D
super tutorialy jsou na ne-he, dost veci se resi na ceske-hry.cz, gamedev.net atd atd, zalezi o co presne ti jde, treba 3dmax a demoscena dohromady asi nikdy nepujde :-) urcite bych se nesnazil naucit vsehcno ale neco si vybral nebo postupne zkousel
intel+s3+3dfx -->> amd+nv -->> amd+ati -->> intel+ati -->> intel+nv -->> intel+intel -->> intel+amd -->> intel+nv
Uživatelský avatar
Ren
VIP
Příspěvky: 2824
Registrován: pát srp 13, 2004 10:54 am

Příspěvek od Ren »

Nejdriv si ujasni, jestli se tim chces zivit nebo to mit jako zabavu. To je totiz prvni vec.
A potom jak uz tu padlo. Jestli se chces venovat modelovani, programovani, 2D/3D...proste smer, kterym se vydas. Delat neco s grafikou naznacuje, ze sam zatim nevis. Jestli je to jenom v tom, ze Te to facinuje, ok, to ma skoro kazdy. Mas ale co je treba?
Mas odhodlani a roky casu? Protoze jestli to chces jako vikendovou zabavu, vezmi si tuzku, blok a bez malovat do parku. Brzo se naucis delat opravdu pekne obrazky a nebudes tomu pritom muset venovat vsechen cas.
Uživatelský avatar
Wolfik
Příspěvky: 915
Registrován: sob zář 29, 2007 3:39 pm

Příspěvek od Wolfik »

BOSS píše:vzdy som hladal cestu, ako spravit hru, ale bez znalosti nejakeho programovacieho jazyka..tak som hladal na nete enginy pre neprogramujucich..dopracoval som sa od 3dgame makera, cez fps creator a 3d game studio az do terajsieho quest3d, v ktorom robim doteraz...i[/url]
Přemýšlel jsem jakej program pro začátek zvolit a asi to bude 3Dstudio Max . Na ostatní slyším spíš pomluvy-prý jsou nepřehledný atd. a navíc to vypadá, že Max je všude.
Sehnal jsem si na svoje PC dobový 3DMax 4 :twisted:
...prosím vás nebijte mě, vím že je to asi středověk, ale nějak nemám pocit z pročítání toho že na nějakem čtyřjádrovém procesoru 3 Ghz atd. se nekomu renderovala tahle a tahle scena 5 hodin na 3dsMax8 apod. :oops:
No spíš to je tím, že nevím jestli to je použitýma efektama nebo prostě už samotnej program bez jediného vytvoru na obrazovce se mi bude sekat

Kayman píše: ...ako zacat ti asi teda poradim len klasickym zacni niecim malickym a jednoduchym. napriklad hadikom alebo tetris. bez vselijakych ficurok, super grafiky a pod. na tom si precvicis ci ti nieco take vobec pojde. potom to skus upravit tak aby to slo aj na slabych kompoch, popremyslat co sa dalo spravit rychlejsie. dat to kamaratom (naozajstnym) co ti povedia co je zle a co nie.
az potom ked mas pocit, ze je to super tak spravis verziu 2 s roznymi vyhchytavkami.
no a potomnieco vacsie. dopredu si vsetko premysli a napis si nejaky dokument o tom aka to je hra, aky ma system, styl grafiky a vsetko mozne...
Četl jsem, že spoustu herních projektů se zbořilo na tom, že někdo odešel a nový přišel, ale nedokázal se zorientovat v jeho práci a to je díky tomu, že se vyflákl na dokumetaci a komentáře...

swarm píše: ...
Pokud by ti šlo třeba o post grafika, tak tam úplně stačí jakýkoli 3D grafický editor, a pak se naučit jeho základní funkce (modelování, mapování UV souřadnic textur). Zbytek je už spíš jen o tom, co ty sám chceš vytvořit. U her je potřeba jen dodržovat několik zásad, které se týkají zejména počtu polygonů, použitých materiálů (modelovací programy pro rendering nabízí mnoho funkcí, ale do herního enginu je potřeba je nejprve implementovat programátory). Počet polygonů je často problém začátečníků. Je potřeba zohledňovat, kolik složitých modelů dokáže grafická karta zobrazit. Jasně, že židle, která má krásně kulatou nohu z 10 000 polygonů, více odpovídá realitě, ale pokud bude postavena ve hře někde v kanceláři, kam uvidíš jen přes okno, tak ten "smysl pro detail" asi nikdo neocení a židle ze 100 polygonů splní účel úplně stejně.
Opět je o tom mnoho článků. V souvislosti s děláním modelů do her používej ve vyhledávači magické slůvko "lowpoly".
jasné jasné, modelování není o tom, že něco naklikám a narýsuju, ale je třeba se naučit klamat oči pozorovatele. Sledoval jsem dvě ukazky nějaké rotující animace, obě mi přišly stejné, jenom na jedné bylo mnohem více FPS
:!:

Ssnake píše:taky trochu "delam" do opengl, na grafiku bych doporucil zacit c/c++, pak hodne hodne matematiky a geometrie a pak opengl/dx. osobne v zadne 3d studiu nedelam, vsechno si generuju az za behu...(modely i textury - proste jak se to dela u dem do 64kB apod.) nejsou tak pekne jako z 3maxu ale o to vetsi je to zabava :-) a mit 3d hru velkou nekolik desitek kB je cooool :-D
super tutorialy jsou na ne-he, dost veci se resi na ceske-hry.cz, gamedev.net atd atd, zalezi o co presne ti jde, treba 3dmax a demoscena dohromady asi nikdy nepujde :-) urcite bych se nesnazil naucit vsehcno ale neco si vybral nebo postupne zkousel
Já jsem rád, že zatím chápu v programovani to co se učím :)
už jenom čekám, kdy na mě bafne něco, co nepochopím vůbec....
Hmm ty děláš teda všechno před kod...jakej je tvůj osobní názor na OpenGLxDirectX?




Jinak nechtěli byste tu ukázat některé své ukázky své tvorby, případně jména projektů na kterých se podíleli? Docela by mě to na tomto foru zajímalo :D
Uživatelský avatar
Ren
VIP
Příspěvky: 2824
Registrován: pát srp 13, 2004 10:54 am

Příspěvek od Ren »

Adolfik> Takze to bude 3D? Dobra, po vyvoji druhy nejnarocnejsi obor, ale rozhodne ma svoje prednosti. Artist na tom obecne byva lepe nez developer, vidi svou praci ihned rust pred ocima, jeho prace neni nijak exaktni a v neposledni rade artist rekne 'potrebujeme to a to' a developer je ten, kdo musi prijit na to, jak to provest.:-)
O me je znamo, ze jsem Maya-positive, ale MAX je pro zacatek take dobra volba. Diky jeho rozsirenosti je na Netu mraky materialu. Pokud ale jednoho dne skoncis v nejakem game studiu, stejne se nejspis do te Mayi budes muset pustit. Ohledne verze. V zadnem pripade nedoporucuji nejakou historickou, ac neznam Tvoji sestavu, nove verze jsou primarne o novych nastrojich a novych funkcich. Render trva tak dlouho, jaky mas model a jaka nastaveni rendereru, ne o verzi. Nemluve o tom, ze nez vytvoris model, ktery by se renderoval citelne dlouho, uplyne hodne vody.:-) A pokud se soustredis na lowpoly, jako herni modely nebo ruzna dema, nikdy s casy problem mit nebudes. I v materialech, ze kterych budes studovat, budes narazet na postupy, ktere nebudes moci realizovat (budes muset najit jiny zpusob), protoze dana funkcionalita nebude ve stare verzi obsazena.
Vetsina techto programu se prodava za par drobnych ve studentske edici, tam stejne dostanes nejnovejsi s celym balikem navaznych aplikaci, dalsi duvod, proc je treba pridrzet se novejsich verzi. Ohledne studijnich materialu, instructor-led videa jsou idealni zpusob jak se ucit, v tomhle oboru je bezkonkurencne nejlepsi digital-tutors, zrovna pro MAXo je sice jeho nabidka ponekud skromna, ma ale prave to, co Ty potrebujes ac Te musim varovat, neni to z nejlevnejsich.
Pokud mas hloubeji do kapsy, zvaz Blender, je zdarma, a ac misty ponekud tezkopadny, rozhodne kvalitni, dukazem budiz Big Buck Bunny, kompletne vytvoreny prave v Blenderu.
A v neposledni rade, svetova cg komunita, vcetne smetanky (jmena jako Marek Denko) se schazi na cg talku. Dobre misto kde patrat po radach, inspiraci nebo proste novych znamych.
Uživatelský avatar
swarm
debílek nahoněnej
Příspěvky: 1189
Registrován: čtv úno 10, 2005 11:10 am
Bydliště: Praha (vesnice 30km od ní)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od swarm »

Ren: A co ty vlastně děláš? Grafika, nebo programátora? Nebo obojí? :)

No jinak zrovna dneska jsem konečně začal dělat po několikaleté odmlce zas na nějaké 3D hře. Chtěl jsem začít už v létě, ale něco mi do toho vlezlo, tak jsem si řekl, že teď tomu budu věnovat část víkendů s tím, že za každý ten týden mám rozepsané, co se musí stihnout. Výsledek mého večerního modelování:

Obrázek

no, bude to vrtulník :) ...chybí na bocích nosiče raket, podvozek (ale to tady neni vidět), vrtule a pár drobných detailů (vzadu se to změní a bude tam samozřejmě vrtule). Při troše dobré vůle zkusim napasovat na zítřek k ostatní práci (aboslutně jiného charakteru) i udělání textury.
Naposledy upravil(a) swarm dne ned lis 09, 2008 2:03 am, celkem upraveno 1 x.
Diagon Swarm - Můj NOVÝ "NOTEBOOK" blog :arrow: [WWW]
Je těžké být debilem, konkurence je příliš velká.
14" Lenovo ThinkPad T400 - Core2 Duo T9900 3,1GHz, 8GB DDR3, 300GB Intel 320 SSD, WWAN, 1440x900 LED + Advanced Mini-dock + ThinkPad UltraNAV USB Keyboard + 2x 24" LCD
Kayman
Linux user
Příspěvky: 766
Registrován: sob pro 04, 2004 11:16 am
Bydliště: SK, BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kayman »

Adolfik píše:Četl jsem, že spoustu herních projektů se zbořilo na tom, že někdo odešel a nový přišel, ale nedokázal se zorientovat v jeho práci a to je díky tomu, že se vyflákl na dokumetaci a komentáře...
Ja som v podstate do nieco takeho nastupil :))) nastastie ten skriptovaci jazyk sa dal celkom pochopit. no aj teraz obcas objavim nove moznosti v nom :D
Adolfik píše:Jinak nechtěli byste tu ukázat některé své ukázky své tvorby, případně jména projektů na kterých se podíleli? Docela by mě to na tomto foru zajímalo :D
Noo :) ked si kupis aktualne Score tak je tam hra Vampire World. Tak v nej som skriptoval niektore veci z deja, kuzla a nejake ine srandicky. Inac, je tam bug takze si stiahni potom aj patch - neviem ci uz ho score vydalo oficialne..


A z grafiky som akurat minuly tyzden spravil Ubik sprej :)
http://dwn.ubik.sk/kayman/blender/sprej3.jpg
robene v Blenderi :)
no toto je naozaj len tak doma pre zabavu, neplanujem sa grafikou nijako zivit..
:)
Uživatelský avatar
Ren
VIP
Příspěvky: 2824
Registrován: pát srp 13, 2004 10:54 am

Příspěvek od Ren »

swarm> Letos delam pro Cisco, takze ani jedno. Ale IT jako takoveho mam za posledni desetileti plne zuby, takze pilne trenuju a zeptej se me za rok, snad Ti budu moct rict LD pro SCEJ.;-) Delam ted organiku (nejakou princeznu), to nema nikdo rad, ale holt je to to hlavni.
Uživatelský avatar
Ssnake
Příspěvky: 81
Registrován: stř pro 08, 2004 4:22 pm
Bydliště: chotebuz
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ssnake »

Adolfik píše: Já jsem rád, že zatím chápu v programovani to co se učím :)
už jenom čekám, kdy na mě bafne něco, co nepochopím vůbec....
Hmm ty děláš teda všechno před kod...jakej je tvůj osobní názor na OpenGLxDirectX?
napis aspon trochu co uz zvladas a tak, dost ti tu vsichni radime ale nevim jestli to k cemu bude :-)

ja osobne mam radsi opengl, dx bude taky dobry, ale nejak mi hned neprirostl k srdci, takze jsem se ho ani moc nesnazil naucit, navic vsechno co potrebuju delat jde v dx i v opengl, ja jsem si vybral opengl... (ale vetsina co pisu je jen c++ a hodne matematiky, a az vysledky (souradnice atd.) se pouzivaji pri vykreslovani)

kdyz uz jsme u toho, nemate nekdo nekde glide sdk? na netu jsem to jeden cas hledal ale nikde nic... :-(
intel+s3+3dfx -->> amd+nv -->> amd+ati -->> intel+ati -->> intel+nv -->> intel+intel -->> intel+amd -->> intel+nv
Uživatelský avatar
ps47
Moderátor
Příspěvky: 8167
Registrován: čtv dub 29, 2004 7:48 pm
Bydliště: SK,BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ps47 »

3Dfx Help Page / 3Dfx Game Guide
ObrázekObrázek
Pain is temporary...Support is forever.
Uživatelský avatar
wolf00
Senior member
Příspěvky: 1324
Registrován: sob kvě 15, 2004 2:56 pm
Bydliště: kladno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od wolf00 »

adolfik:mas ode sz. gzdoom/risen3d/doomsday maji podporu pro md2 modeling skus se procvicit v tom nebo co vim tak quake2 uz ma uvolneny zdrojove kody,podle me je nejlepsi vytvorit model a pak to videt v pohybu v 3d prostoru,nebo skus vytvorit mapku nemusi byt velka hlavni je aby nemela efekt h.o.m[hall of mirors] ....
mb asrock a75m amd x6 3670be 4gb ram ati 6530 ,hdd 1tbb sgt,zvuk creative x-fi extreme audio case z-7

patriot xt 8/16/32
Odpovědět