LEVEL 32 – 9/1997
strana 76
Karta 3Dfx – výkon ve třech rozměrech
Většina připravovaných her a mnohé z těch, které byly v nedávné době uvedeny na trh, podporuje vykreslování trojrozměrné grafiky pomocí 3D akcelerátoru s čipem 3Dfx – trochu se na něj podíváme.
Akcelerátor 3Dfx umožňuje hrám používat technologie, které ještě před rokem byly výsadou pracovních stanic. Nejenže podstatně zvyšuje celkový výkon, a je tedy možné běžně používat vysoké rozlišení při plynulém pohybu, k dispozici je i bilineární interpolace zahlazující textury, takže se ve vaší blízkosti nerozpadají na jednotlivé pixely, alfa-transparence pro vytváření průhledných a poloprůhledných skel, kouřů a ohňů, mip-maping dále zvyšující kvalitu obrazu či z-buffering pro řešení viditelnosti – to vše bez jakékoliv ztráty výkonu. Za cenu jistého zpomalení je dále možné používat trilineární interpolaci, promítané textury nebo detailní textury k vytváření jemně členěných povrchů.
Karty s 3Dfx mohou být dvojího druhu. Ty, které jsou postaveny na variantě Voodoo Graphics, se propojí s obyčejnou videokartou a přebírají pouze vykreslování 3D grafiky v režimu celé obrazovky - to je případ většiny dosud vyráběných karet. Nedávno se začaly objevovat zcela samostatné videokarty s variantou Voodoo Rush – ty jsou schopné zobrazovat i běžnou 2D grafiku či 3D grafiku v okně.
Pro většinu hráčů je zcela postačující první podoba, protože snad všechny hry běží v celoobrazovkovém režimu. Tato varianta je také zajímavá pro vývojáře programů, neboť díky naprosté nezávislosti na videokartě je možné sledovat na monitoru připojeném k výstupu z 3D karty odlaďovanou hru a současně na výstupu videokarty bez omezení pracovat se zdrojovými texty ve vývojovém prostředí. Díky tomuto uspořádání je karta naprosto spolehlivá a nedochází k žádným konfliktům s videokartou. Když jsem ji instaloval do počítače, ve kterém již byl akcelerátor Matrox Mystique, obával jsem se, jak si systém se dvěma 3D akcelerátory poradí. Poradil si výborně - vše fungovalo bez nejmenších problémů.
Verzi schopnou kreslit v okně mohou využít ti, kdo chtějí využít 3Dfx k urychlení práce například v modelovacích programech. Tak se PC stává opravdu zajímavou alternativou k pracovním stanicím.
3Dfx karta podporuje rozhraní DirectX včetně velice kvalitních řadičů pro Direct3D a navíc poskytuje vlastní knihovny nazývané Glide. Kromě toho jsou k dispozici i ovladače pro OpenGL, RealityLab 2.0, Intel 3DR, Criterion Renderware a další. V praxi to znamená, že těžko najdete prostředí, ve kterém by vás 3Dfx nechala na holičkách.
Akcelerátory založené na 3Dfx vyrábí několik výrobců. Asi nejznámější je Diamond s kartou Diamond Monster, jsou však i další: Orchid, Skywell...
A jak to vypadá s podporou ze strany vývojářů her? Už teď si můžete na 3Dfx zahrát mnohé hry. Za všechny uvedu Tomb Raider, MDK a Extreme Assault - věřtě mi, stojí to za to. Na letoší E3 snad všechny třírozměrné tituly podporovaly 3Dfx. Vzhledem k tomu, jaké možnosti tato karta přináší, se ani nelze divit. Hodně her dokonce používá k ovládání 3D karty přímo rozhraní Glide. Mnoho vývojářů nechce používat Direct3D - hlavně pro jeho komplikovanost a těžkopádnost. Oproti tomu Glide je velice přehledný a elegantní a umožňuje využít výkon 3Dfx na maximum. S novou verzí DirectX 5, která přinesla mnohá vylepšení, se možná situace trochu změní, ale není to vůbec jisté. I když mnohé hry i nadále podporují počítače bez akcelerátoru, často jen omezeně, bez zvláštních efektů anebo v nízkém rozlišení - a jsou i takové, které bez 3Dfx vůbec nepoběží. Přečtete-li si, že hra podporuje "3D-akcelerátor