|
3Dfx hardware obecně |
|
Q |
Chci si sehnat nějakou kartu od 3Dfx, jak?
|
A |
Pokud jde o nějakou běžnější (Voodoo 3 - 2/3000, Voodoo 1/2, Banshee),
pak nebývá problém, nejjednodušší možnost je bazar našeho diskusního fóra. Poněkud
méně obvyklé modely (takové, které se objevují spíše jednorázově: Rush, Velocity,
Voodoo 3 - 3500...) se spíše čas od času objeví v nějakém internetovém bazaru
s výpočetní technikou. Modely jako Voodoo 4 a Voodoo 5 - 5500
jsou už vzácné a pokud na ně lze narazit, pak nejspíše v našem bazaru. Popř.
celosvětový e-bazar EBAY (ebay.com, ebay.de); ale zde je zapotřebí speciálního konta,
je drahé poštovné a záruky, že dojde funkční zboží nejsou příliš velké.
|
|
Q |
Jak poznám, jakou kartu od 3Dfx mám?
|
A |
1) Voodoo Graphics: PCI, 2 čipy s logem 3Dfx, obvykle nepřekryté chladičem, 1 čip non-3Dfx, 2 konektory pro kabely, 8-12 RAM modulů
2) Rush: PCI, 2 čipy s logem 3Dfx, obvykle nepřekryté chladičem, 1 čip "Alliance" nebo "Macronix", 8 - 16 RAM modulů
3) Voodoo 2: PCI, 3 čipy s logem 3Dfx, obvykle nepřekryté chladičem, 1 čip non-3Dfx, 2 konektory pro kabely, 12 - 24 RAM modulů
4) Banshee: PCI/AGP, 1 čip s aktivním nebo pasivním chladičem, 4 - 8 SDRAM či SGRAM modulů, obvykle dva interní podlouhlé konektory vedle sebe
5) Voodoo 3: PCI/AGP, 1 čip s černým či bílým pasivním chladičem, 4 SGRAM či 8 SDRAM modulů
6) Voodoo 4: PCI/AGP, 1 čip s aktivním chladičem AAvid, 4 SDRAM moduly
7) Voodoo 5: PCI/AGP, 2 čipy s aktivními chladiči AAvid
Ostatní typy karet nutno dohledat podle obrázků. Pro identifikaci karty můžete zkusit i "projekt X-key"
|
|
Q |
Jak je to s ovladači pro 3Dfx karty?
|
A |
Situace zdaleka není ideální, ale ve srovnání s ostatními zkrachovalými firmami
(např. Rendition) je nesrovnatelně lepší. Na tvorbě ovladačů popř. patchů na hry se
stále podílí mnoho lidí (i bývalí zaměstnanci 3Dfx), takže podpora stále je
(i když spíše pro novější karty jako Voodoo 3/4/5).
|
|
Q |
Kde seženu ovladače pro Voodoo, Banshee a Rush?
|
A |
http://www.3dfxzone.it/
http://www.falconfly.de/3dfx.htm
http://www.voodoofiles.com/
Existují i další weby, ale tyto jsou postačující (můj názor je takový, že pokud
nenajdete požadované drivery zde, jinde už je nenajdete vůbec)
|
|
Q |
Jaké bys mi doporučil ovladače pro mojí 3Dfx kartu...
|
A |
Doporučuji se podívat na http://www.3dfxzone.it/, kde
jsou doporučeny ovladače pro všechny karty od 3Dfx.
|
|
Q |
Karta mi ve 3D zobrazuje podivné barvy (zpravidla V2, ale nevylučuji ani V1, Rush a Banshee)
|
A |
Ano, může se stát, že barvy vypadají jakoby z palety 256, popř. v obraze
převládá fialová, růžová atp. Osobně nevím co je za tento problém zodpovědné, ale
řešení existují. Zkuste změnit refresh, rozlišení, pokud máte V2 karty v SLI, tak
je vzájemně prohoďte...
|
|
Q |
Co je Mesa FX?
|
A |
Balíček upravených OpenGL a Glide ovladačů pro 3Dfx karty. Přináší mnohé features,
které již 3Dfx nestihlo implementovat, zvyšuje kompatibilitu s novějšími OpenGL aplikacemi
a nabízí vysokou kvalitu 3D. V kombinaci s některými starými a jednoduchými
OpenGL enginy ale podává výkon mírně nižší, než originální 3Dfx OpenGL.
|
|
Q |
Kolik je pravdy na tom, že GeForce FX využívá technologií 3Dfx?
|
A |
Něco opravdu ano, série FX používá část 2D jádra z Rampage.
|
|
Q |
Nějaké další karty vycházejí z Rampage?
|
A |
Ano, z původního návrhu Rampage bylo použito 2D jádro pro Banshee (to pak bylo
použito i pro Voodoo3 a v lehce upravené podobě pro VSA-100/101);
dokonce finální Rampage vycházela ve 2D jádře z tohoto původního návrhu; ale
upravena byla především komunikace s pamětí a podpora pro video. (vezmeme-li
tyto informace postupně, tak lze konstatovat, že 2D jádro GeForce FX vychází z 2D
jádra Banshee!).
Protože pracovníci 3Dfx po krachu společnosti odešli k různým konkurentům, můžeme
technologie 3Dfx (teď už spíše ty "3D") pozorovat u ATi R3xx a R4xx (např.
principy FSAA a AF) nebo u nVidia nV4x (opět mnoho prvků FSAA a AF).
|
|
Voodoo 1/2 |
|
Q |
Karta mi ve 3D zobrazuje podivné barvy (zpravidla V2, ale nevylučuji ani V1, Rush a Banshee)
|
A |
Ano, může se stát, že barvy vypadají jakoby z palety 256, popř. v obraze
převládá fialová, růžová atp. Osobně nevím co je za tento problém zodpovědné, ale
řešení existují. Zkuste změnit refresh, rozlišení, pokud máte V2 karty v SLI, tak
je vzájemně prohoďte... Jev zřejmě závisí i na použitých ovladačích.
|
|
Q |
Existují ovladače na Voodoo 2 pod Windows XP?
|
A |
Ano, ale mnohé mají problémy s DX9. Žádné nepodporují Direct 3D.
• FastVoodoo2 4.0 XP Gold Edition + přepsat glide2x.dll (viz níže)
• Windows 2000 beta) - podpora jen pro glide, vhodné pro aplikace používající glide2 (Diablo, UT...)
• V2 driver by Koolsmoky - odstraněny problémy s memmap errorem a poškozeným desktopem...
• VoodooMage - Voodoo 2 funguje jako sekundární PCI karta, nepropoujuje se s primární; podpora D3D?
|
|
Q |
Mám problémy s FastVoodoo 4.0...
|
A |
Většinu chyb způsobuje glide2 to glide3 wrapper. Stačí přepsat glide2x.dll ve windows/system32
posledním oficiálním glide2x.dll a vše bude v pořádku.
|
|
Q |
Ovladače na Voodoo 2 mi pod WinXP/2000 házejí "memmap error"
|
A |
Použijete ovladače, které jsou k dispozici na našich stránkách
(download, 1570kb), nebo
"FastVoodoo2 4.0 XP Gold Edition”, které jsou k dispozici na
http://www.3dfxzone.it/. Pokud
tento error házejí ovladače FastVoodoo, použijte patch, který je k dispozici
zvlášť pro Win2000
a WinXP, případně
použijte poslední oficiální glide2x.dll
|
|
Q |
Na Voodoo 2 nemohu nastavit refresh (obnovovací frekvenci monitoru, monitor bliká)
|
A |
Refresh a další features můžete snadno upravit Leinenovým tweakerem pro
Voodoo 2 (download, 200kb)
|
|
Q |
Chci svoji Voodoo 2 nataktovat, byl by nějaký vhodný soft?
|
A |
Funguje mnoho utilitek, vhodná volba může být např. Leinenův tweaker pro
Voodoo 2 (download, 200kb)
|
|
Q |
Je možné standardně taktovat Voodoo 1/2 asynchronně (jinak jádro než paměti)?
|
A |
Ne.
|
|
Q |
Jaké V2 karty mohu v SLI propojit
|
A |
Ideální a doporučená situace jsou dvě karty stejné revize od stejného výrobce se
stejným množstvím paměti. Pokud nejsou k dispozici, je hlavně důležité, aby šlo
o stejnou revizi (např. Diamond dělal min 3 vzájemně nekompatibilní revize).
Pokud nejsou obě karty úplně totožné (ale mají stejné množství RAM), jsou vhodné
tyto ovladače(download,
1570kb) (najdete i v sekci download), popřípadě
tyto novější (od Koolsmoky).
|
|
Q |
Můj monitor umí vyšší refresh, ale když mám v systému Voodoo 1/2, nedostanu se na víc než 85Hz
|
A |
To je omezeno analogovým propojovacím systémem; převodník Voodoo 2 neumí víc než
85Hz (prakticky umí víc, ale jen při nízkých rozlišeních a mnohé drivery víc než
85Hz stejně nepovolí).
|
|
Q |
Některé modely Voodoo 1/2 mají chladiče, měl bych na svoji V2 taky raději nějaký přichytit?
|
A |
Na škodu to není, ale čipy Voodoo 1/2 byly navrženy tak, aby chladit nepotřebovaly. Proti
lokálnímu přehřívání obsahují interní heatspreader, který zajistí vyrovnání teplotní situace v čipu.
|
|
Q |
Když používám Voodoo 1/2, mám v obraze "duchy", popř. je obraz silně neostrý.
|
A |
Většinou bývá na vině nekvalitní či poškozený kabel, který propojuje Voodoo 1/2 a VGA.
Zkuste jiný. Pokud to kabelem není a používáte V2 SLI, zkuste vzájemně obě karty prohodit
(aby se kvalitnější dostala nahoru). V určitém případě může pomoci i snížení gamma
(v2 settings)
|
|
Q |
Nemám propojovací kabel k VGA, co dělat?
|
A |
Pokud se znáte osobně s nějakým větším sběratelem, možná má kabelů víc než
potřebuje a nějaký by vám půjčil/odprodal... Pokud ne, zkuste si koupit
(třeba někde v bazaru) za pár stovek Voodoo 1 či Voodoo 2 s kabelem;
jeden stačí třeba i pro 10 karet :-). Poslední možnost je koupit "VGA kabel prodlužovací",
ale ten je většinou zbytečně dlouhý a mohl by ovlivnit kvalitu obrazu. Kupte tedy co
nejkvalitnější s dobrým stíněním.
|
|
Q |
Potřebuji SLI kabel k Voodoo 2...
|
A |
Těch je málo, ale lze je snadno vyrobit. Potřebujete (třeba starý, ale funkční) kabel
od 3,5 disketové mechaniky. Vezmete část, ve které nejsou žíly překříženy
a proříznete izolaci tak, aby prostřední 4 žíly šly překroutit o 180°.
Překroutíte je a nasadíte koncovky (tak, aby obě byly stejně orientovány, nikoli
zrcadlově). Kabel by neměl přesahovat 5cm, čím kratší, tím lepší. Raději se podívejte
ještě na tyto obrázky a návody: obrázek 1, obrázek 2, obrázek 3.
|
|
Q |
Mám Voodoo 2 SLI, jak zapojit karty a všechny kabely?
|
A |
Primární VGA by měla být v nejvyšší pozici (pokud je AGP, není to problém).
Voodoo 2 pak v jakékoli dvojici slotů, ale umístěné ve dvou sousedících
slotech. Voodoo dvojky propojit SLI kabelem a VGA kabel zapojit do horní
Voodoo 2, stejně jako kabel k monitoru. Obrázek.
|
|
Q |
Jak vysoko lze Voodoo 2 přetaktovat?
|
A |
Záleží na 3 bodech. 1) výrobce (kvalita provedení), 2) konkrétní kus, 3) použité paměti.
Na Voodoo 2 se používaly paměti čtyř typů: 83MHz, 90MHz, 100MHz a 110MHz. Pokud je
vaše karta osazena 83MHz nezoufejte. Nepůjde sice přetaktovat, ale jde o celkem vzácnou
kartu, neboť 83MHz moduly se používaly jen pro některé specifické trhy (např. Latinská Amerika).
Karty jdou prakticky vždy přetaktovat o 5% (3-5% nabízeli i mnozí výrobci ve svých
ovladačích), často o 10% (tedy 100MHz) a vzácněji o 20% (110MHz).
|
|
Rush |
|
Q |
Jde Rush taktovat?
|
A |
Pokud vím, tak ne.
Edit 6.10.2004: Přecejen ano :-)
|
|
Q |
Je lepší Rush s jádrem Macronix MX nebo Alliance AT3D nebo Alliance AT25?
|
A |
AT3D a AT25 je prakticky totéž, jen s tím rozdílem, že AT3D obsahuje (velmi
pomalé) 3D jádro - to je ale (v případě Rush) stejně deaktivováno. Srovnat AT
a MX je obtížnější. Nenašel jsem žádnou recenzi, kde by bylo toto rozebrané.
Podle neověřených informací by celkově mělo být lepší jádro AT. Minimálně má rychlejší
RAMDAC. Z vlastních zkušeností se mohu vyjádřit k čipu MX, který je velice
pomalý, jeho výstup je velmi nekvalitní, ale podpora pro video je solidní;
použijete-li 16-bit barevnou hloubku, je možné přehrát video o prakticky
jakémkoli běžném rozlišení; jen s minimální zátěží CPU (zkoušel jsem VCD i SVCD)
|
|
Q |
Mám Rush s jádrem Macronix (MX86251) a obraz na monitoru je neostrý, popř.
obsahuje "duchy", je mírně přesazený (i barevně), nebo obsahuje žluté šmouhy.
Co mám dělat?
|
A |
Smířit se s tím. Je to věc nekvalitního RAMDACu, možná ještě v kombinaci
s výstupními filtry na PCB. Projevy se navíc liší monitor od monitoru.
|
|
Banshee |
|
Q |
Jak jde Banshee taktovat?
|
A |
Velmi různě. Existuje mnoho návrhů PCB, byly používány velmi rozdílné paměťové moduly...
Mnohé typy Banshee lze taktovat asynchronně (jako jediná oficiální karta od 3Dfx), čehož lze dobře
využít, pokud jsou paměti opravdu kvalitní (8ns, 7ns). Samotný čip ale příliš výrazně
(jak známe z Voodoo 3) taktovat nelze, je to způsobené jednak 350nm výrobou a často
i nepřiměřeným chlazením. Zajímavostí je Banshee od Gigabyte, která má paměti již defaultně na 125MHz.
|
|
Q |
Zkoušel jsem svoji PCI Banshee na novém počítači s Athlonem XP
/ P4 či vyšším a karta se přehřívá a je nestabilní.
|
A |
Tohle se může projevovat i u karet starších než je Banshee a jde údajně
o jakýsi problém v jádře, který se projevil až v kombinaci s novými
základními deskami. Karta se může velmi přehřívat a obzvlášť náchylné jsou právě
Banshee s malými pasivními chladiči - u té může dojít až k odpálení
čipu. Doporučuji tedy kartu doplnit aktivním větráčkem.
|
|
Q |
Někde se uvádí, že Banshee nezvládá AGP texturing, jinde že s určitým omezením ano...
|
A |
Banshee je schopna AGP texturingu, ale jen s velmi malými texturami (2x2).
|
|
Voodoo 3, Velocity series |
|
Q |
Jak poznám Velocity od Voodoo 3 - 1000
|
A |
Podle BIOSu: zapněte PC s kartou a na úplně první obrazovce uvidíte výpis
o grafické kartě (bude uvedeno Velocity nebo Voodoo 3 - 1000).
Také někdy stačí zkontrolovat štítek na čipu BIOSu. Co znamená nápis V3-1000 asi
nemusím komentovat :-)
|
|
Q |
K čemu je na některých Voodoo 3 - 3500 podivné přídavné PCB u TV-tuneru?
|
A |
Je to zařízení, které dodávala společnost Abacus a které sloužilo ke korekci
zvukové normy pro naše (české) vysílání.
|
|
Q |
Mám Voodoo 3 - 3500 a po instalaci driverů mi 3Dfx TV software hodí hlášku, že nejsou ovladače přítomny.
|
A |
Tohle budu muset ještě přesně zjistit :-)
|
|
Q |
Někde jsem slyšel, že Voodoo 3 je schopna podporovat features, jako velké textury nebo Anisotropic Filtering
|
A |
Ano, existují různé speciální (experimentální) ovladače, které toto podporují, ale jde spíš o zajímavost.
Velké textury (512*512) jsou řešeny tak, že místo jedné textury velké jsou použity 4 malé textury (256*256).
Potíž je ale v tom, že tudíž i množství polygonů musí být analogicky zvýšeno, takže stoupají požadavky
na CPU a Triangle-Setup grafické karty a výkon je velmi snížen. Podobně tak AF.
akt.: Ovladač byl mikepedo1.x a je to fake. Existuje minigl driver, který 4x textury dokáže používat, ale
funguje jen pro Banshee. Jediný ovladač Voodoo 3, který textury 512*512 zvládá je mesaFX, ale
v tyto textury jsou ve výsledku zmenšené na 256*256. (thx to ps47)
|
|
Q |
Jakou frekvenci lze dostat z Voodoo 3?
|
A |
Velocity 100 / Voodoo 3 - 1000: běžně 160-166MHz stabilně
Voodoo 3 - 2000 SDR: běžně 166MHz stabilně, vzácně až 190MHz
Voodoo 3 - 2000 SGR: běžně 190MHz stabilně, vzácně až 215MHz
Voodoo 3 - 3000 SDR: běžně 175-185MHz stabilně, vzácně přes 190MHz (až 5,5ns paměti)
Voodoo 3 - 3000 SGR: běžně 195MHz stabilně, vzácně až 215MHz
Voodoo 3 - 3500 SDR: běžně 190MHz stabilně, vzácně kolem 200MHz
Záleží na revizi, použitých modulech, konkrétním kusu a chlazení.
|
|
Voodoo 4 / 5 (VSA series) |
|
Q |
Co jsou to Voodoo 4 - 4200 a Voodoo 4 - 4800?
|
A |
Karty, které sice už byly navržené, hotové a funkční, ale 3Dfx už je nestihla vydat
(velkovýroba se měla rozjet těsně po krachu společnosti). Voodoo 4 - 4200 měla být založena na
jádře Daytona (VSA-101) a být osazena sice 64-bit, ale DDR pamětmi. Díky 180nm výrobnímu
procesu jádra by mohla běžet na poměrně vysokých frekvencích (takže výkon V4-4500 by mohla
i překročit) a její výrobní náklady by byly extrémně nízké.
Voodoo 4 - 4800 by byla verze Voodoo 4 - 4500 s TV-out a DVI, možná by byla časem
nahrazena Daytonou v obdobné konfiguraci výstupů.
|
|
Q |
Co jsou to Voodoo 5 - 5200 či 5800 a Voodoo 5 - 5000?
|
A |
"5000" je Voodoo 5 s celkem 32MB RAM (16MB na čip), z důvodů vyšších
požadavků na paměť tehdejších her bylo od jejího vydání upuštěno.
5200 či 5800 by byla Voodoo 5 založená na dvou jádrech Daytona.
|
|
Q |
Byla nakonec Voodoo 5 - 6000 oficiálně vydána?
|
A |
Nebyla, při vývoji bylo mnoho problémů a v době, kdy již byly z většiny
vyřešeny, neměla 3Dfx na jeho dokončení dostatečné finance, takže byl tento projekt
zrušen. Existuje několik set různě funkčních prototypů.
|
|
Q |
Jaké mám použít ovladače pro Voodoo 4/5 pod Win2k/XP?
|
A |
Amigamerlin 3.0, nejsou ideální, ale mají nejméně problémů; taktéž většina ostatního
softu je navržena pro použití s nimi. Download na http://www.3dfxzone.it/.
|
|
Q |
Používám Amigamerlin 3.0 a pod D3D nejedou 32bit barvy
|
A |
Typická chyba těchto ovladačů, je několik způsobů řešení:
1. způsob (a la já): po instalaci otevřít regedit - položku:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\3dfxvs\Device"..."\D3D\Rendering Color-Depth
a změnit na "1" (samozřejmě bez uvozovek). Ukončit regedit a ve 3Dfx panelech pod D3D nastavit
v Rendering Color Depth možnost "Application Preference". Pak by mělo vše běhat (možná bude zapotřebí
nějaký restart)
2. způsob (a la Vykupitel): Nainstalovat drivery prostě 2x za sebou - sice ne tak logické, ale výrazně
jednodušší a rychlejší ;-)
|