Voodoo 5 - 5500 v testech



    Je tomu už několik měsíců, co jsem na podnět z fora serveru pretaktovani.cz napsal krátký článeček Radeon 7200 vs. GeForce MX vs. Kyro II doplněný různými testy. Když nyní mám Voodoo 5 - 5500, mohu tyto testy doplnit i o její výsledky (všechny karty patří více-méně na stejnou úroveň).


    Toto srovnání je celkem zajímavé, už vzhledem k tomu, že každá z karet staví na trochu jiných principech. Testů příliš velké množství nemám; rád bych ještě nějaké doplnil, ale nemám již k dispozici GeForce MX, kterou jsem měl pouze půjčenou. Testy jsem ještě doplnil o výsledky Voodoo 3 - 3500, která sice nemá kvalitu obrazu a technologické výbavy na takové výši, jako ostatní karty, ale výkonnostně srovnatelná je.


    Ještě bych chtěl upozornit (a to spíš ty, kteří se o 3Dfx příliš nezajímají - pokud by sem někdo podobný zabloudil), že 3Dfx od svého krachu již nevydala ovladače (přes 3 roky), kdežto ostatní společnosti mají pro tyto karty stále nové drivery. Podpora pro karty 3Dfx stále je, ale přiznejme si, že přes veškerou snahu autorů neoficiálních ovladačů a softwaru se tato podpora nemůže rovnat intenzivní práci desítek a stovek profesionálů odpovídajícím způsobem za svou práci ohodnocených.


Edit 8.8.04: Do testů jsem zahrnul ještě další akrty, které disponují srovnatelným výkonem s původním triem. Použité karty:


    • Voodoo 3 - 3500TV, AGP, 16MB SDR (128bit), VIVO + TV, 183*183
    • Voodoo 4 - 4500 PCI, 32MB SDR (128bit), 166*166
    • Voodoo 5 - 5500 MAC, PCI, 2*32MB SDR (2*128bit), 166*166
    • GeForce 2 MX, AGP 4x, 64MB SDR (128bit), TV-out, 175*166
    • Radeon 7200, AGP 4x, 64MB SDR (128bit), TV-out, 155*155
    • Kyro II, AGP 2x, 64MB SDR (128bit), 175*175


Sestava:


    • AMD Athlon 650MHz (Argon K7), slot A, 64+64/512kb cache
    • MSI K7Pro (MS-6195); chipset AMD-750 (Irongate)
    • 160MB SDR, 100MHz
    • Samsung 5400RPM
    • WinME, DX9.0b


Ovladače:


    • Voodoo 5: AM 2.5/2.9
    • Radeon: Catalyst 3.9
    • GeForce: Detonators 45.23
    • Kyro II: PowerVR 21.0007


    Nepoužíval jsem žádné speciální ovladače pro doplnění originálních driverů (MESA, koolsmoky Glide atp.)







VillageMark byl napsán pro Kyro I, takže naplno využívá technologií HSR a TBR. Radeon se chytá díky HSR (Hyper Z) a Voodoo 5 drží 4 pipelines.






Tady jsou podrobnější komentáře zbytečné. Radeon byl stavěn pro mnohem složitější enginy s větším množstvím objektů a masivním multitexturingem - toho se ve 3D Marku 99 nedočkáme, takže zde neexceluje. Upozorním na jednu drobnost: Karty 3Dfx podávají při rozlišení 640*480 nepatrně nižší výkon, než při 800*600. Netuším, čím to je, ale takhle se mi chovají prakticky všechny karty od 3Dfx. Máte-li na to nějaký názor, můžete mi ho zaslat na mail, nebo se zmínit ve foru






Je veřejným tajemstvím, že 3D Mark 2000 vznikl za vydatného sponzoringu nVidie. GeForce 256 totiž nepodávala výkony výrazně vyšší, než předchozí generace karet, takže bylo zapotřebí její přednosti předvést na softwaru plně využívajícím přínosu T&L. Výsledky jsou přinejmenším zajímavé; škoda, že nemohu porovnat s výkonnější sestavou.






Pro 3D Mark 2001 je již HW T&L (alespoň na 650 Athlonu) podmínkou (pro dosažení solidních výsledků). Voodoo 5 a Kyro II jsou zde opravdu slabším procesorem bržděny (na silnější sestavě podávají i dvojnásobné výsledky).






Že je Wizard Mark benchmarkem z dílen 3Dfx je jasné i z výsledků. Původně byl ale určen pro generaci Voodoo 1. Nicméně pro zachování rovnováhy (VillageMark, 3D Mark) je vhodným kandidátem.






WizardMark bez použití light-map, gouraud - stínování a dalších "vymožeností" ukazuje hrubou sílu hardwaru. Jelikož není použit ani multitexturing, je výsledek závislý maximálně na frekvenci grafické karty.






Velice zajímavý benchmark, který používá různé OGL efekty.






Quake III Arena, 16 bitů, nízké detaily, nízká kvalita textur. Situace je více-méně vyrovnaná.






Quake III Arena, 32 bitů, nejvyšší kvalita. Exceluje Kyro, Radeon a Voodoo jsou na velmi slušné úrovni, GeForce exceluje při nízkém rozlišení, ale při 1024*768 propadá. Voodoo 3 zde neberte příliš vážně, jede na svých 16 bitech a menších texturách (ponechal jsem ji jen pro zajímavost).






AntiAliasing v Quakovi... První trojice se zdá být vyrovnaná, lépe si vede Kyro. Zajímavější je následující graf.






Vše je přepočteno na procenta tak, že výkon bez FSAA je 100% (tím eliminujeme vliv samotné hry a vidíme pouze procentuální pokles výkonu jednotlivých karet). Kyro vede, ale Voodoo 5 je těsně za ním. Pokud si uvědomíme, že 2x RGSS podá obdobnou kvalitu jako 4x OGSS na Kyru, pak nezbývá než říci, že s Voodoo 5 dosáhneme při stejné kvalitě vyššího výkonu (případně při stejném výkonu vyšší kvalitu).






FPS při tomtéž testu, ale v 1024*768.






A opět v procentech. Propad Radeonu je poměrně nepříjemný (možný je i bug v driverech, na druhou stranu může být rozlišení a datový tok při 1024*768@4xFSAA již pro architekturu čipu příliš moc). Nejlépe je na tom opět Kyro a v těsném závěsu Voodoo 5. Doplnil bych i nějaké obrázky (kvalita), ale už pro ně bohužel není místo.





Případné dotazy směřujte do fóra.



Časem (až se mi dostane do rukou) bych chtěl zahrnout výsledky z následujícího hardwaru:

  •  ATi Rage 128 PRO 32MB
  •  ATi Rage Fury MAXX
  •  ATi Radeon VE/7000
  •  ATi Radeon VIVO (183MHz/DDR)
  •  3Dfx Voodoo 5 - 6000
  •  nVidia GeForce 256
  •  nVidia GeForce DDR
  •  nVidia GeForce 2 GTS
  •  S3 Savage 2000
  •  PowerVR Kyro I
  •  Matrox G400 / G400 MAX





© no-X 2004
akt. 08-08-2004
hlavní stránka
diskusní fórum